موضوعات داغ

یک استاد دانشگاه؛ برخی خواسته یا ناخواسته قصد نابودی صنعت خودرو را دارند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در شرایط کنونی قیمت گذاری دستوری و غیرواقعی از بزرگترین مشکلات صنعت خودروسازی کشور است. موضوع مورد اهمیت این است که در شش ماه گذشته قیمت نهاده های تولید افزایش چشمگیری داشته و در برخی اوقات چهار برابر افزایش قیمت را به خود دیده است اما قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است. حال باید پرسید که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است و وزیر جدید صنعت و معدن چه اقداماتی می‌تواند برای حل این مشکل انجام دهد؟
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: واقعیت این است که در کشور موانع ساختاری وجود دارد که در اصل حامی صنعت بوده اما این موانع ساختاری جلوی صنعت را گرفته است. به عنوان مثال شورای رقابت که قیمت گذاری خودرو را در دست دارد با تعیین قیمت خودرو بر مبنای سال گذشته باعث ضرر 4000 میلیارد تومانی به صنعت خودرو شده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند تا پایان سال صنعت خودرو از ناحیه قیمت گذاری دستوری 10 هزار میلیارد تومان ضرر خواهد کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی درباره مشکلات قطعه سازان نیز گفت: علاوه بر زیان دو خودروساز اصلی کشور، قطعه سازان نیز به دلیل عدم واقعی سازی قیمت قطعات زیان ده شده و اکثر آنها ورشکست شده اند. طبق آمارهای منتشر شد قطعه سازان 20 هزار میلیارد از خودروسازان طلب دارند که خودروسازان به دلیل واقعی نبودن قیمت ها قادربه پرداخت نیستند. حال اگر صنعت خودرو زمین بخورد بسیاری از صنایع وابسته نیز با مشکل روبه رو خواهند شد. همچنین در شش ماه نخست سال با کاهش تولید خودرو روبه رو بوده ایم که یکی از دلایل اصلی کمبود نقدینگی خودروسازان برای خرید مواد اولیه و پرداخت مطالبات قطعه سازان است.
وی در پایان بیان دشت: وزیر جدید صنعت و معدن و نهادهای امنیتی باید به این موضع ورود کنند و مشخص کنند که چه بخشهای مانع واقعی سازی قیمت خودرو می‌شوند زیرا در صورت ادامه این روند صنعت خودرسازی و قطعه سازی نابود خواهد شد. در حال حاضر وزیر جدید صنعت و معدن و نهادهای امنیتی قبل از نابودی صنعت خودرو باید اقدام کنند.
لازم به ذکر است که چندی پیش رضا رحمانی با کسب 203 رای موافق از مجموع 265 رای به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/11
سلام به شخصه امیدوارم خیلی زود ایران و ایرانی از شر صنعت خودرویی که با جان مال و روان ملت بازی می‌کنه و باعث هدر رفت میلیاردها تومان پول سوخت میشه باشم شما فقط اگه حساب کنید با پولی که از صرفه جویی سوخت بدلیل استفاده از خودروی روز دنیا بدست میاد می‌تونه تا ابد اون تعداد به اصطلاح شاغلین در صنعت خودرو رو سر کار فرستاد یا بهشون حقوق داد چه برسه که هزینه های مربوط به بیمه تصادف نقص عضو و ... رو حساب کنیم خدا ازشون نگذره
1397/8/11
مگه ما اصلا خودروسازی داریم تو کشور؟!!
من فقط شرکتهای کلاهبرداری میبینم که با جون مردم بازی میکنن.
1397/8/11
اگر قرار باشه قیمت ها واقعی بشه اولا دیگه نباید به هیچ عنوان خودرو بی کیفیت و قدیمی تولید بشه دوما تعرفه گمرکی باید صفر بشه. تمام ضرر و زیان خودروساز ها رو که ما مردم نباید پرداخت کنیم !!! همینطوریش انقدر قیمت ها بالاست که دیگه نمیشه به خودرو فکر کرد چه برسه به اینکه بخوان قیمت ها رو واقعی هم بکنند ! واقعی تر از پراید 35 تومنی و پژو 80 تومنی !؟
1397/8/11
ایشالا ب حق علی نابود شه ک بشه ماشین خارجی وارد کرد
1397/8/11
پراید دو میلیونی رو چهل میلیون به دست مردم میرسونید بعد ناراحت هم هستید که سودتون کم شده خجالت هم چیز بدی نیستا...
1397/8/11
شما استاد دانشگاه هستید که به تولید پراید و سمند
و پارس بی کیفیت و ناایمن خودرو می گویید!؟
1397/8/12
این طرف واقعا خودش رو استاد دانشگاه میدونه؟!؟من که فکر میکنم حتی طراحی اجزاء 1 رو هم درست درمون یاد نگرفته وگرنه میفهمید کارخونه هایی که بعد از نیم قرن از آغاز بکار هنوز تو تامین قطعات پراید بعد از 25 سال مونتاژش وابسته به خارج هستند رو نمیشه بهشون لقب صنایع داد و نهایتا باید بهشون گفت مونتاژکاران منفعت طلب!!
1397/8/12
واردات خودرو را آزاد کنید بعد خودروسازها با هر قیمتی خواستند ماشین بدهند.
تو این همه سال که گمرک گرفتند خرج چی شد؟ کیفیت کدوم خودرو افزایش پدا کرد؟ الان که دلار گرون شده همین خودروهای ملی قیمتشون دو برابر شد.
خوب اگه قراره خودروسازها هیچ کاری نکنند و فقط به فکر سودشون باشند بذارین ماشین وارد بشه تا حداقل مردم ماشین خوب سوار بشوند.
بذارید بگن ایرانیا عرضه ماشین سازی ندارند اما حداقل تلفات رانندگی کمتره، آلودگی کمتره، مصرف بنزین کمتره و ...
1397/8/12
واقعا این استاد دانشگاه هست آیا؟؟؟ 🤔
آخه کدوم آدمی همچین حرفی میزنه؟ این همه پول بدیم به اونا تا اینکه 10 سال دیگم برامون پراید درست کنند؟ و اینکه جیب بعضیاشون همیشه پر پول باشه آخرشم همون ماشین های بی کیفیت رو ببینیم.
1397/8/12
خودروسازها با بهتره بگم مونتاژي ها خيلي از جيب مردم خوردن. حالا هم فكر نكنم ضرر بكنند، فقط سودشون كنتر شده. شما هم اگر استاد دانشگاه هستيد در اين وضع نا به سامان خودروسازي كشور مقصر و سهيم هستيد.
1397/8/12
هر روز صحبت یکی از استادان! دانشگاه خواجه نصیر یا علم و صنعت به نوبت در خبرگزاریها منتشر میشه و مرتب سنگ خودروسازان یا قطعه سازان را به سینه میزنند!! یک جریان مشکوک در حمایت از مونتاژکاران و زباله سازان داخلی راه افتاده!!