موضوعات داغ

احتمال بنزین 5000 تومانی؛ یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به جای سهمیه بندی بنزین

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از طرح هایی که گفته می شود می تواند به عنوان جایگزینی سهمیه بندی کردن بنزین درنظر گرفته شود پرداخت کردن یارانه 250 هزار تومانی به خانواده های 3 نفره و نزدیک کردن قیمت بنزین به قیمت واقعی آن یعنی حدودا 5 هزار تومان است.
به نقل از صدا و سیما ، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران توضیح داد: براساس تحقیق اتاق بازرگانی، دهک دهم جامعه حدودا 25 پنج برابر دهک اول بنزین مصرف کرده و بنابراین اگر بنزین به جای خودرو به فرد تعلق گیرد منطقی تر به نظر می رسد. به عبارت دیگر توصیه می شود قیمت بنزین حدودا آزاد شود و یارانه نقدی به افراد تعلق گیرد.
در همین راستا به هر فرد حدودا 20 لیتر بنزین تعلق می گیرد. از نکات مثبت طرح مذکور می توان به کاهش چشم گیر قاچاق و مصرف بنزین و همچنین صادرات 20 میلیون لیتر بنزین اشاره کرد. یارانه ریالی که بابت تفاوت این 20 میلیون لیتر صرفه جویی می شود می تواند برای دولت در پرداخت بدهی ها و راه اندازی حمل و نقل عمومی کمک کننده باشد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در طرح مذکور پیش بینی شده که قیمت حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی افزایش نیابد و همان قیمت قبلی باشد. به این ترتیب کاهش حضور خودروهای تک نفره و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز به راحتی صورت می گیرد. البته باید دقت شود که کیفیت و میزان حضور وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید افزایش یابد. به طور نمونه در بسیاری از خطوط مترو، قطارها هر 5 دقیقه یک بار به ایستگاه می رسند که این عدد باید به 2 دقیقه کاهش یابد.
خوانساری با بیان اینکه خطوط اتوبوسرانی نیز نیازمند به خدمت گرفتن اتوبوس های بیشتر است، افزود: اگر این صرفه جویی ناشی از بنزین در حمل و نقل عمومی مصرف شود هم مردم راضی ترند، هم مشکل ترافیک تا حدودی حل می شود، هم مصرف بنزین کاهش می یابد.
همانطور که بارها ذکر شده ایران دومین کشور در راستای قاچاق بنزین است که ناشی از قیمت پایین آن دارد. اگر قیمت دلار را 12 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت بنزین مصرفی در ایران 7 سنت به ازای یک دلار است، در حالی که در عراق بنزین هر لیتر 63 سنت، افغانستان 73 سنت و ترکیه 2 یورو است به همین دلیل انگیزه قاچاق بالاست به طوری که در این شرایط اگر فردی دو گالن 20 لیتری بنزین را از ایران به ترکیه قاچاق کند روزانه یک میلیون تومان سود خواهد کرد.

نظرات کاربران

35 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/17
سلام
5000 تومن؟؟ 250.000 تومن خانواده سه نفره.؟؟
خب مجرد متاهل دونفره چی؟
و اینکه وقتی کسی اتوموبیل مدل بالای خارجی از پریوس هیبرید گرفته تا ولوو تمام بنزینی . حتی اگه تک تک اعضا خانواده اش هم ماشین داشته باشن. واقعا مصرفشون از سمند و پژو و ... بیشتره؟
ساندور من که توی دسته مونتاژ با کیفیت ها طبقه می شد توی 10.000 کیلومتر اول بالای 11 لیتر توی هر 100 کیلیومتر مصرف میکرد. بقیه که جای خود دارن.
1397/8/17
اول اینکه: وقتی میتونی بگی قیمت بنزین 5000 تومن که حقوق یک کارگر ساده حداقل ماهی 6 میلیون باشه. بیچاره خانواده های دو نفره... ماشیناتونم که ماشین نیست.صدی خر مصرف میکنه ادعا هم دارین

دوم اینکه: شما برای جلوگیری از قاچاق، برید قاچاقچی رو بگیرید. توی اون اتاق به فکر کسی نرسید؟
انقدر که به فکر خالی کردن جیب مردم هستین...

سوم اینکه: وقتی بجای اینکه آدم شایسته بشه رییس، یکی مثل تو بیسواد روی صندلی ریاست میشینه، همین میشه دیگه. حرفت که توی مغزت پردازش نمیشه که. محل پردازش جای دیگست.
1397/8/21
تو چقدر ساده ای اینهمه
1397/8/21
من ساده هستم؟؟؟
مگه تو خال خالی هستی؟؟؟؟😆😆😆
1397/8/22
واقعا از جای دیگه.یکی بپرسه زن داری خانواده داری؟چه داری دلت بسوزه .واقعا توی شب نشینی بهش راه میدن عقده ای.بگو یارانه محمود گدا عنصر راببر مرز را ببند که نه قاچاق بشه نه موادبیاد ونه بیان سرباز گروگان بگیرند و......
1397/8/17
جای تعصفه واقعا مملکت داری ما شده یک طنز ادبی بجای اینکه قیمت دلار رو کاهش بدن قیمت بقیه اقلام رو افزایش میدن تا با قیمت دلار متناسب بشه عزیز جان این طرح در زمان آقای احمدی نژاد اجرا شد و خاطرت هم باشه جواب نداد. چون دقیقا استارت گرانی ها در دوره ی احمدی‌نژاد از زمانی خورد که بنزین گرون و سهمیه ای شد....دقیقا از قیمت ماست گرفته تا تراکتور دو برابر شد آقایانی که برای گرانی بنزین ۲۵۰ تومن می خوان بدن برای گرانی سایر کالاها که با افزایش قیمت سوخت افزایش قیمت پیدا خواهد کرد چه خواهند کرد؟ سوخت گرون شه همه چیز گرون خواهد شد..و ۲۵۰ تومن حوابگو نخواهد بود..این رو در دولت قبل تجربه کردیم. این متن شما عینا شبیه متن ۱۳ سال پیش رسانه ها بود اما بعد از اجرایی شدن طرح همشون حرفشون رو پس گرفتن...اگر میخوان سوخت قاچاق نشه قیمت دلار رو پایین بیارن.... دست خودشونه
1397/8/17
۵۰۰۰ هزار تومن وات د فاز یا سیدی
1397/8/17
مردم با قیمت جهانی بنزین؛ خودروهای به روز جهانی سوار میشوند ...اینجا باید قیمت بنزین نزدیک بشه به قیمت جهانی ولی ماشینا همون آشغال های قدیمی و پرمصرف و منسوخ شده تو تمام دنیا باشند...خیلی خوبه والا ...خوب میشینن آقایون از خودشون نظریه میدن ...اولش یه یارانه ای میدیم بعدش تو دولت بعد کلا حذفش میکنیم ؛همه چیزم درست میشه
1397/8/17
تقریبا در روز به ازای هر ایرانی یک لیتر بنزین مصرف میشود!
اگر قیمت بنزین در کشور های همسایه را در نظر بگیریم میشود گفت در هر لیتر ۱۰ هزار تومان یارانه هست! یعنی هر فرد ۳۰۰ هزار تومان در ماه! و یک خانواده ۳ نفره حدودا یک میلیون تومان در ماه میشود!
قیمت واقعی بنزین همان قیمتی هست که ما اگر بنزین مان را صادر کنیم ، بدست میاوریم! نه فقط هزینه استخراج و فراوری آن!!
( حتی اگر قیمت بنزین را ۵۰۰۰ تومان در نظر بگیریم یعنی در هر لیتر بنزین ۴۰۰۰ تومان یارانه هست و با توجه به اینکه مصرف بنزین در روز بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر می‌باشد ، به ازا هر فرد ، دولت ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان یارانه بنزین میدهد که برای یک خانواده ۳ نفره معادل ۳۶۰ هزارتومان در ماه میباشد!)
مبلغ ۲۵۰ هزار تومان بسیار کم است!!!
البته نباید بصورت نقدی این یارانه اختصاص یابد!
پول یارانه نقدی هم که ۴۵۵۰۰ تومان مانده ارزش خودش را از دست داده و با توجه به اینکه ارزش ابتدایی این یارانه بیش از ۴۰ دلار بود ، باید یارانه نقدی افزایش یافته تا قشر محروم در فشار نباشند! (البته در این جا باید قسمتی از افزایش نقدی و قسمتی غیر نقدی باشد!)
1397/8/17
باید قانونی گذاشته شود که طبق آن از سال ۱۴۰۰ ورود خودرو های تک سوز و از سال ۱۴۰۵ ورود خودرو های درون سوز ممنوع شود!
همچنین همین قضیه برای ناوگان عمومی باید قانون و اجرا شود!
1397/8/17
شل کن سفت کن هر روز برای بدبختی بیشتر مردم
حالا بهانه یارانه! کی داد و کی بدردش خورد؟؟
آقایون نفهم اینو بفهمید که درآمد مردم به اندازه پر کردن جیب گشاد شما به بهانه های الکی نیست
1397/8/17
نه‌ قربونت بنزین بزا همون 1000 باشه یارانه 250000 نخواستیم
1397/8/17
باز هم مسئولان متوهم ما اظهار فضل کردند، گران کنیم تا قاچاق کم شود بعد حمل ونقا عمومی را بهتر کنیم ، طبق تجربه جندین باره با گران کردن بنزیم فقط قشر متوسط ضعیفتر و قشر ضعیف نابود و قشر پولدار ، پولدار می شوند ، قاچاق کم نمیشود چون عمده قاچاق سیستماتیک هست و اون فقیری که جون شو میزاره کف دستش و قاچاق میکنده مگر چقدر گیرش می آید ، و حمل و نقل عمومی نیز بدتر می شود چون بازده و کارآمدی حمل و نقل عمومی در سهیه بندی اولیه نیز تغییری نکرد و وعده 250 هزار تومانی برای یک خانواده سه نفر یعنی افزایش دو برابری یارانه برای آن خانواده و افزایش سوخت پنج برابری و افزایش چندین برابری کرایه حمل و نقل و سایر مایجتاج زندگی و در نهایت مرسیم به ضعیف شدن قشر متوسط و نابوده قشر ضعیف و غنی شدن قشر پوادار و صاحب صنایع و آقایون. تو رو خدا یکی به این مسئولین عزیز بگه شما هیچ کاری نکنید ول کنید مملکت اوضاع حداقل بدتر نمیشه و تنها لطفی که در حق مردم می کنید این باشه که پارک خودتون رو عوض کنید.
1397/8/17
پیشنهاد میکنم این مثلا اخبار رو حذف کنید و شایعه سازی نکینید و برای دولت هم طرح توجیهی رد نکنید و به جای مردم هم صحبت نکنید . کلا چرت و پرت پخش نکنید !
1397/8/17
حرف بنزین پنج تومنی رو میزنن که وقتی کردن لیتری ۲۵۰۰ مردم بگن خدا رو شکر ۵ تومن نشد
1397/8/17
یعنی ملت رسما غیر از خانواده های 3 نفره باید آب بریزن تو باک ماشینشون!
دقیقا منظورش همینه فقط فن بیانش قشنگ تره!
بعدشم ما کشوری هستیم که رو نفت خوابیدیم و مفت میفروشیم به همسایه بزرگ شمالی!
بعد به خودمون که میرسه میگن مفته باید گرون بشه!
1397/8/17
چقد وقيح هستن اينا چقد بي شرمن...شما همه چيزتون با خارج از كشور همسان شده فقط مونده قيمت بنزينتون؟؟بي شررررما دل جوونا به يه دور دور با ماشين خوشه ...ولله هيچ دلخوشي ما نداريم تو ايران
1397/8/18
اقا این طرح کاملا اشتباه هست اگه واقعا به فکر قاچاق بنزین هستن همون سهمیه بندی کفاف میکنه
الان کشور لبه ی پرتگاه هستش یه حرکت اشتباه باعث میشه لطمه زیادی به بندنه دولت و نا هنجاری مردمی رو به همراه داره
من غصه اینو میخورم چ چرا بنده با فوق لیسانس مدریت صنایع دانشگاه دولتی با بالاترین معدل با کلی طرح های مدیریت انرژی و مدیریت منابع انسانی باید بیکار باشم و یه مشت ادم نالایق که معلوم نیستن با چه مدرکی شدن تصمیم گیرنده و کشور رو که این همه خون داده از جمله برادر بزرگترم که برا این مملکت شهید شد باید اینجور خونشون پایمال بشه تا یه مشت اقا زاده به ناخردی خودشون ادامه بدن
1397/8/18
میخوان یجوری بیشتر بدزدن... کمشونه... قاچاقچی رو بهونه میکنن...همش تقصیر خودمونه... تازه الان مردم خوشحال هم میشن...میگن اخ جون ۲۵۰ هزارتومن میدن...
1397/8/18
سلام
بنده متاسفم که همچین مسئول بی فکری رو می بینم میگه ما تحقیق کردیم والله اگر تو ایران تحقیقی می شد که ما وضعیتمون اینجور نبود!
بازی هستش که از طرف صدا و سیما داره اداره میشه هی قاچاق و قاچاق ! شماها که رفتید با شون مصاحبه کردید طرف می گفت درآمد یک میلیون تومان درماه داره خوب این هموطن ما اگر کار داشت باز هم میومد قاچاق می کرد ! سوال بسیار ساده! ازطرف دیگر خیلی راحت میشه جلوی قاچاق گرفت ولی در واقع مسئولین محترم نمی خوان چون بهونه ای برای گران کردن سوخت ندارند!
حرف آخر : مسئول عزیز یکبار شده بیای بگی چرا خودروهای ما استاندارد نیست؟ چرا کیفیت پایینه ؟ چرا مصرف سوختش خیلی بالاست؟
جهت اطلاع عزیزان که این متن می خونند جمعیت ایران 82 میلیون و مصرف بنزین حدود 95 میلیون لیتر هست در مقایسه با آمریکای جهانخوار که جمعیت 350 میلیونی و مصرف یک میلیارد و صد میلیون لیتر در روز دارد!
1397/8/18
مرد حسابی!الان یارانه 45500 تومنی رو میگن مصیبت عظما بعد شما دم از یارانه 250000 میزنی؟این حرف ها که الان میفرمایید رو مگه 10 سال پیش هم نمیگفتید؟زمان بنزین 100 تومنی؟کدومش اجرا شد که ایندفعه اجرا بشه؟کم شدن مصرف بنزین یا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی؟
1397/8/18
این اقای غیر کارشناس نادانو از کجا پیداش کردید!!
شما اول حمل و نقل عمومی رو به سطح استاندارد دنیا برسون ودرامد مردم با سرانه مردم دنیا مقایسه کن بعد بیا قیمت فضایی برای بنزین پیشنهاد بده!!!
وقتی صحبت چاپیدن جیب ملت میشه با دنیا مقایسه میکنن وقتی موقع افزایش حقوق میشه میگن تورم 20درصد بیشتر نیست! خدا به ملت شریف ایران صبر بده انشالله
1397/8/18
ملت غیور و پرتوان و پوست کلفت ایران دیگر نگران نباشید بنزین نه ربطی به خونواده چندصد نفره داره و نه به یارانه!! فقط یه کلام ختم کلام که خودتونو آماده کنید برای بنزین بالای 2000 تومنی چه بسا 4000 تومنی، چرا که دولت محترم بدجور کفگیر ته دیگ خورده و نیاز مبرم به بودجه شما ملت همیشه در صحنه داره پس بنابراین این تزهای آب دوغ خیاری رو از مسئولین محترم رو زیاد جدی نگیرید و بهانه فقط گرون کردن بنزین هس و بس وگرنه خودشون خوب میدونن قاچاق سوخت و اقلام مردم دست افراد توانمند مافیا و خودی های محترم و لاغیر.... بهوش باشید
1397/8/19
دیگه مسئولین دارن شورشو در میارن.
یعنی چی؟؟؟
250 هزار تومن میخوان پول بدن و در عوض 8 میلیون هزینه برا هر خانوار بتراشن؟؟
من به شخصه از همون اول با پرداخت یارانه نقدی و سبد کالا و ... مخالف بودم و هستم، مسئولین اگه به فکر رفاه و آسایش مردم هستن، بیان و جلوی افزایش قیمت لحظه ای کالاها رو بگیرن و مردم نیازی به دریافت پول نقد و سبد کالا و .... ندارن، چرا که در ازای دریافت پول ناچیز باید هزینه گزافی رو پرداخت کنن و تو این چند ساله شاهد این روند بودیم.
در ضمن مگه با موتور و وانت چند لیتر میشه سوخت قاچاق کرد که ایران هم جزء دومین کشور تو قاچاق سوخت به حساب اومده؟؟
یه مقدار به آمار و ارقامی که به مردم ارائه میدید توجه کنید تا متوجه اشتباه خودتون بشید.
1397/8/19
چرا هنوز ما رو احمق میدونید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میخواین جلوی قاچاق گرفته بشه راهش پیش من هست
قاچاق صفر میشه
خودتون هم راهش رو میدونید
همیشه دنبال ساده ترین راه و بازی با افکار عمومی هستین
چندسال هست میگید بنزین ایران ارزونه و جاهای دیگه خیلی گرونه و بعد گرون کردید آیا درست شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بعدش درآمد ما چقدر هست که بنزین نزدیک قیمت های کشور های اطراف بدیم
ما یارانه نمیخواییم. بچه گول میزنید
1397/8/19
چرا بايد عده اي فقط به خودشون فكر كنن؟ اون دوستي كه ميگه ولوو سوار شده يا پريوس، چرا فكر ميكنه اين دو ماشين چون سوختشون فرق داره پس بايد در تخصيص يارانه فرق براشون قائل باشيم؟ دوست عزيز هر دو اين ماشينا صرفنظر از نوع سوختشون خودروهاي گرون قيمتي محسوب ميشن و صاحباشون به نظر نمياد زياد به يارانه و دلسوزي شما دوست عزيز نياز داشته باشن. افزايش قيمت سوخت زياد به اونا صدمه اي نميزنه شما غصه اونا رو نخور خيلي.
1397/8/20
حقوق کارگر تو ترکیه چند یورو هست ؟؟؟ قیمت گوشت قرمز اونجا چنده ؟؟ ایران جز سه کشوری که بالاترین قیمت گوشت قرمز و بالاترین قیمت اجاره خونه رو داره بعد شما چشمتون فقط بنزین گرفته ؟؟؟؟؟ الان هزینه بنزین کمه دیگه باید زیاد شه
1397/8/20
خداوکیلی نفسشون از جای گرم بلند میشه خودشون درامد به دلار و خرجشون به ریال بعد جامعه و مردم درامد به ریال و خرج به دلاره....واسه همین دنبال بنزین 5تومنی هستن
1397/8/21
خاک تو سر تون کنم هر کلکی بزنین دیگه نمیتونین بنزینو گرون کنین مردم حالتونو میگیرن
1397/8/21
لعنت به سرانی که با بیسوادیشون ممکت رو ،رو به زوال کشوندن
اول زیرساخت های حمل و نقل و فرهنگشو رو درست میکنن بعد گرون میکنن
اینجا همه چی برعکسه
باز هم بدبختی
روزی نیست از خواب بیدار بشیم و یه خبربد نشنویم
1397/8/22
قیمت ماشینو تو ترکیه با اینجا یکی میدونی که قیمت بنزین اینجا و اونجارو با هم مقایسه میکنی؟؟؟!!!
مگه کف حقوق مردم ایران و ترکیه با هم یکیه
تفاوت نزدیکه ۱ به ۶ هست
خودروهای اونا بروزتر و کم مصرف تره
در ضمن دوتا مسئول دلسوز توش پیدا میشه نه مثل اینجا همه.......
1397/8/22
همین قول و حدیثها را کمتر از دوسال دیگر با بنزین ده هزار تومان تکرار خواهید کرد. بنزین لیتری 6 ریال شده است هزار تومان هنوز دولت نالان است.
1397/8/22
آخه خاک تو سر همه مسئولای بی شرف ایران کنن که چنبره زدن و گورشونو هم گم نمیکنن که ما یه نفسی بکشیم....
1397/8/22
وقتی بنزین 5 برابر بشه هر جنسی 10برابر افزایش قیمت میخوره برای جبران این گرونی یارانه 3 برابر میشه
الان باید بگم جوان ایرانی برای آرزوهات قبر خریدی؟؟؟
1397/8/22
سلام ،ايا اخرتي وجود دارد ايا خدا وجود دارد ،اگه وجود داره اينها ،سيستم ،چرا به مردم ظلم ميكنند چرا منابع اي كه مال خود ملت است با منت به ملت مي فروشند،ايا دوباره پروژه ي انسان شكست مي خورد وپرونده انسان در ارشيف خدا بايگاني مي شود،خداوند چند تا از اين دنيا هاي وانسان ها رو سر كار گذاشته