موضوعات داغ

احتمال مرگ صنعت خودروسازی انگلیس؛ عواقب سنگین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
کارخانه های خودروسازی بریتانیا شدیدا تحت تاثیر پیامدهای منفی برگزیت قرار گرفته اند و میزان تولید خودرو در انگلستان در ماه سپتامبر، هفده درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. انجمن تولیدکنندگان و مبادله کنندگان موتور یا SMMT، ضمن اعلام این آمار، هشدار داد که میزان تولید خودرو در بریتانیا افت شدیدی داشته است و از 152,661 دستگاه در سپتامبر سال گذشته، به 127,051 دستگاه رسیده که نمایان گر افت شدید در تولید خودروست. صنعت خودرو انگلستان از چند جهت تحت فشار قرار دارد که عبارتند از:
مخاطرات برگزیت و تاثیرات آن بر کاهش ورود سرمایه های خارجی
کاهش تقاضای مصرف کنندگان و افت در سفارش خودرو
مقررات سخت گیرانه مربوط به تولید خودروهایی با آلودگی کم که از انرژی های پاک استفاده می کنند
تولید کنندگان بریتانیایی تا نیمه سال 2017، رشد در تولید را تجربه می کردند، اما از آن زمان تا کنون، میزان تولیدشان مرتبا در حال افت بوده که موجب افزایش نگرانی ها در سطح کشور شده است.

آمار تولید خودروسازان بریتانیا

آمار تولید خودروسازان بریتانیا

مایک هاوس، مدیر اجرایی SMMT در این باره می گوید: ما سالی سرشار از آشفتگی را سپری کردیم در حالیکه صنعت خودرو نیاز به ثبات و آرامش دارد. در حال حاضر وضعیت مذاکرات دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا کاملا غیر قابل پیش بینی و نگران کننده است. دولت انگلستان به اهمیت پیمان تجارت آزاد با کشورهای اروپایی توجه دارد و خود را ملزم به اجرای آن می داند، اما موفقیت در ادامه اجرای این پیمان بستگی به همکاری بخش هایی دارد که در حال حاضر صدها هزار نفر در آن ها مشغول به کار هستند.
کارفرمایان خودروسازی، از ابتدا بزرگترین مخالفان برگزیت بوده اند و همواره نسبت به پیامدهای آن هشدار داده اند. در این خصوص، رئیس شرکت جگوار-لندروور می گوید عدم اطمینانی که در خصوص موفقیت آمیز بودن یا نبودن برگزیت برای سرمایه گذاران پیش آمده، موجب شده تا یک سرمایه گذاری هشتاد میلیارد پوندی که قرار بوده در این شرکت صورت بگیرد، معلق شود. این مورد موجب شده تا شرکت جگوار لندروور روی به بررسی مجدد شرایط بیاورد. هیچ خطری بزرگتر از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گروه جگوار لندروور را تهدید نمی کند.

خودروسازی بریتانیا

خودروسازی بریتانیا

اگر در نهایت معادله برگزیت مابین بریتانیا و اتحادیه اروپا در وضعی نه چندان رضایت بخش منعقد شود، جگوار لندروور مجددا به سمت روزهای تاریک خود حرکت خواهد کرد و سالانه 1.2 میلیارد پوند از سود این شرکت کاسته خواهد شد. جگوار سالها در وضعیت نا مطلوبی به سر می برد و اکنون نیز نمی تواند در حجم فروش، با خودروسازان آلمانی نظیر بی ام و رقابت کند. این شرکت و گروه لندروور در طی پنج سال گذشته پنجاه میلیارد پوند صرف توسعه کسب و کار در انگلستان کرده بودند و قصد داشتند تا یک برنامه هشتاد میلیارد پوندی را در آینده به اجرا در آورند که اکنون به حالت تعلیق در آمده است. در صورتی که میزان ضرر این شرکت ناشی از قرارداد آتی برگزیت قابل توجه باشد، جگوار لندروور مجبور خواهد شد تا سایت های تولیدی خود در انگلستان را تعطیل کرده و تعداد کارکنان را کاهش دهد.

محصولات جگوار

محصولات جگوار

بسیاری دیگر از تولید کنندگان خارجی نظیر هوندا و کیا، در انگلستان سایت های تولیدی و شعبه های قدرتمندی دارند و آن ها نیز از پیامدهای برگزیت نگران هستند. در این خصوص، پاول پیلپوت، مدیر عامل کیا انگلستان می گوید که 55 درصد از خودروهای وارداتی کیا به انگلستان از مبدا اسلواکی و 45 درصد باقی از کره جنوبی می آید و این شرکت اکنون نگران است، چرا که امکان دارد برای واردات خودروها به مشکلات قانونی و تعرفه ای بسیاری برخورد کند. عدم اطمینان به کسب و کار شرکت های وارد کننده آسیب می زند و این شرکت ها نمی توانند برنامه های طولانی مدتی را برای فعالیت های خود، طرح ریزی کنند. در حال حاضر هفت هزار دستگاه خودرو کیا در شبکه توزیع نمایندگان در انگلستان موجود بوده و 15 هزار دستگاه خودرو نیز در انبار این شرکت قرار دارند. در نهایت شعبه کیا در بریتانیا می تواند بیست هزار خودرو را برای مدت زمان دو ماه ذخیره کند، اما نمی داند بعد از قرارداد برگزیت چه کاری باید انجام دهد.

مدیر عامل کیا انگلستان

مدیر عامل کیا انگلستان

مطابق آمارهای منتشر شده از سوی SMMT، میزان سرمایه گذاری در خودروسازی انگلستان در یکسال اخیر نصف شده و به مبلغ 347 میلیون پوند رسیده است. اکثر این سرمایه گذاری نیز صرف تولید مدل های جدید شده است. مطابق اعلام جگوار لندروور، روزانه سه هزار خودرو در انگلستان ساخته می شوند که به طور متوسط، 25 میلیون قطعه صرف ساخت آنها می شود. اگر تنها یکی از این قطعات به خط تولید نرسند، خط تولید متوقف شده و ضرری بالغ بر شصت میلیون یورو در روز به این شرکت وارد می شود. یکی دیگر از شرکت های تازه جان گرفته انگلیسی، یعنی مینی نیز نگران پیامدهای عدم اطمینان در وضعیت فعلی است. این شرکت ممکن است سرمایه گذاری بی ام و را از دست بدهد و به روزهای بد گذشته برگردد و مهمانی های متعدد سران سیاسی، تاکنون نتوانسته امید بخش تاجرانی باشد که چشم به آینده نامطمئن دوخته اند. طرح ثانویه دولت انگلستان برای جلوگیری از تاثیر پیامدهای یک قرارداد برگزیت بد، توسعه تجارت با بخش های دیگر جهان است، اما SMMT اعتقاد دارد انگلستان هیچ امتیاز تجاری خاصی ندارد که بخواهد به تنهایی در دنیا با دیگران رقابت کند. صنعت خودرو انگلستان رتبه دهم را در تولید ناخالص ملی کشور دارد و سهم آن از کل اقتصاد کشور، 202 میلیون پوند است.


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد