موضوعات داغ

تندر 90 پلاس در برابر آریو سایپا؛ مقایسه سدان های اتوماتیک اقتصادی

20 آبان 1397

طی سالهای اخیر، استقبال از خودروهای اتوماتیک در بازار ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در شرایطی که ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور در تامین خودروهای اتوماتیک ناتوان بودند، این خودروسازان چینی هستند که یک تنه بار سنگین تقاضا برای چنین محصولاتى را به دوش کشیدند. البته از حق نباید گذشت ، چرا که در کنار عرضه محدود پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک در سال های اخیر، رنو نیز با عرضه تندر ۹۰ اتوماتیک و ساندرو اتوماتیک طی دو سال گذشته تا حدی در این بازار عرض اندام کردند.

اما حالا به نظر می رسد که شرایط در حال عقب گرد به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ هستیم و بار دیگر عرضه خودروهای اتوماتیک در بازار کاهش خواهد یافت. چرا که در پی تحریم‌های صنعت خودروسازی ، رنو و پژو فعالیت خود را در ایران تعلیق کرده‌اند. به نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا بار دیگر با مشکل کمبود گیربکس اتوماتیک برای محصولات خود مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی بر آن شدیم تا دو سدان اتوماتیک موجود در بازار ایران مورد مقایسه قرار دهیم. رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در برابر خودروی کمتر شناخته شده، آریو z۳۰۰ اتوماتیک محصول سایپا.

طراحی ظاهری

تعریف و تمجید از طراحی ظاهری تندر ۹۰ در سال ۹۷ کار بیهوده ای به نظر می رسد. این خودرو بیش از ۱۰ سال است که در بازار کشور حضور دارد و تغییرات مدل فیس لیفت که تحت عنوان تندر ۹۰ پلاس در ایران عرضه می شود، نیز صرفاً در طراحی مجدد چراغ های جلو و عقب سپر ها، همرنگ شدن قطعات بدنه و مواردی از این دست خلاصه می شود. در واقع شاید بتوان گفت، مهمترین تغییر تندر ۹۰ پلاس نسبت به تندر ۹۰ معمولی، طراحی مجدد درب صندوق عقب است که حالا به لطف اصلاح لبه فوقانی تا حدی هماهنگ تر نسبت به طرح قدیمی به نظر می رسد. از این رو در مجموع می‌توان، تندر ۹۰ پلاس را خودروی معمولی با استایل قدیمی، اما نسبتا هماهنگ توصیف کرد و نسبت به مدل قدیمی نمره بیشتری را از حیث طراحی ظاهری به اين خودرو اختصاص داد.

در مقابل، طراحی ظاهری آریو z۳۰۰ سایپا نیز چندان به روز به نظر نمی رسد. در واقع اگر طراحی بدنه تندر ۹۰ را جعبه ای شکل و بی‌روح توصیف کنیم، وضعیت در خصوص آریو نیز چندان بهتر نیست. صرفاً با یک خودرو بزرگتر طرف هستیم که تا حدی آیرودینامیک تر از تندر به چشم می آید. بر اساس اطلاعات غیر رسمی، آریو بر اساس الگو برداری از روی یکی از مدل‌های قدیمی تویوتا کرولا شکل گرفته است. به همین دلیل هم از کاراکتری اقتصادی نه چندان چشم‌نواز برخوردار است. با این حال باید منصف بود و در مقام مقایسه، عنوان برنده بخش طراحی را به آریو اختصاص داد. با دقت در جزئیات، می‌توان گفت که چراغ ها و جلو پنجره آریو هماهنگ به نظر می رسند. همچنين به خط و خطوط ساده نمای جانبی نیز ایراد چندانی وارد نیست. اما در نمای عقب، چراغ های مربعی شکل تا حد زیادی با طراحی روز خودرو های جهان فاصله دارد و شاید این چراغ ها، مهمترین مشخصه ظاهری آریو در قیاس با سایر خودروهای موجود در بازار باشد.

فضای داخلی و امکانات

کابین تندر ۹۰ پلاس با ساندرو مشابهت کامل دارد. داشبورد نسبت به نمونه قدیمی دوباره طراحی شده و برخی ادوات کابین، نظیر تو دری ها نیز به کلی تغییر کرده اند. بنابراین دیگر از وجود یک فضای خالی عجیب و غریب در سمت راست داشبورد تندر ۹۰، خبری نیست و داشبورد بیشتر از قبل مشابه خودروهای روز شده است. به نظر مى رسد، از حیث ابعاد و اندازه ها، تفاوت چشمگیری بین تندر ۹۰ پلاس و تندر ۹۰ قدیمی وجود ندارد و هر دو خودرو کاملاً با یکدیگر شباهت دارند. بنابراین هنوز می توان گفت که فضای داخلی برای چهار سرنشین کافی است، به خصوص فضای مناسبی برای تمامی افراد وجود دارد. هرچند که طراحی خشک و نیمکت مانند صندلی های عقب میتواند در بلندمدت آزاردهنده باشد، اما در مجموع اگر نیاز به توصیف باشد، باید تاکید کرد که طراحی داخلی تندر ۹۰ بیش از آنکه به خودروهای روز جهان شباهت داشته باشد به خودروهای مربوط به دهه ۸۰ میلادی شباهت دارد و با توجه به فیس لیفت روی داده در خصوص تندر ۹۰ پلاس، باز هم اختلاف طراحی بین این خودرو با خودروهای روز ایران به بيش از بیست سال مى رسد.

در مقابل، فضای داخلی آریو بسیار بزرگ تر از تندر ۹۰ به نظر میرسد و بخصوص در مورد فاصله محوری بین چرخ ها تفاوت بسیار چشمگیر است. بنابراین فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب وجود دارد. از حیث طراحی داخلی نیز تفاوت محسوسی بین آریو و تندر ۹۰ پلاس دیده می شود. در واقع شاید اختلاف طراحی این خودرو نسبت به خودروهای روز جهان چیزی حدود ده سال و یا بیشتر باشد که باز هم نسبت به تندر ۹۰، شرایط بهتری را ترسیم می کند.

از نظر کیفیت نیز، هر دو خودرو محصولاتی اقتصادی و ارزان قیمت در کلاس جهانی محسوب می شوند، اما به طور کلی می‌توان گفت که جنس پلاستیک استفاده شده در فضای داخلی تندر ۹۰ پلاس تا حدی خشن تر است آریو به نظر می رسد و شاید در بلند مدت نیز نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد. فضای داخلی آریو مانند اکثر خودروهای چینی دیگر، از پلاستیک خشک و نسبتاً شکننده ای شکل گرفته است که ممکن است در مواجه با نور شدید آفتاب به خصوص در مناطق جنوبی کشورمان، دچار آسیب دیدگی و ترک خوردن شود. البته این بدان معنا نیست که کیفیت تندر ۹۰ لزوماً از آریو بهتر است. بسیاری از خریداران تندر ۹۰ پلاس معتقدند که متریال داخلی و مونتاژ این خودرو نسبت به مدل های قدیمى تر و مدلهاى قبلى تندر ۹۰ -با قطعات ساخت داخل کمتر- با افت کیفی همراه بوده است. بنابراین، شاید بتوان گفت که هر دو خودرو در این زمینه از شرایط یکسانی برخوردارند و تنها مزیت بسیار مهم آریو در مقایسه با تندر 90 پلاس به زیبایی بیشتر طراحی داشبورد و فضای داخلی در کنار وجود امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی ها، زیر آرنجی و ...مربوط می شود.

مشخصات فنی

همانطور که احتمالا می‌دانید، تندر ۹۰ پلاس به یک موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر مجهز است. این میزان از قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک راهی چرخهای جلو می شود. در مقابل، آریو نیز مشخصات نسبتا مشابهی دارد. آن به یک موتور یک و شش دهم لیتری، با قدرت ۱12 اسب و گشتاور 151 نیوتن متر مجهز است و درست مانند تندر ۹۰ پلاس، قدرت خود را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته به چرخ های جلو می رساند. شباهت فنی دو خودرو به این مسئله محدود نمی شود و در زمینه سیستم تعلیق نیز مشابهت کاملی وجود دارد.

به عبارت دیگر، هر دو خودرو به سیستم فنربندی مک فرسون، برای چرخهای جلو و اتصالات غیر مستقل، برای چرخ های عقب مجهز شده اند، که یک سیستم فنربندی اقتصادی و ارزان قیمت برای این کلاس از خودروها محسوب می شود. شاید مهمترین تفاوت فنی، استفاده تندر ۹۰ پلاس از ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب باشد و این در حالیست که آریو به ترمز چهار چرخ دیسک مجهز است و از این حیث، می تواند نسبت به تندر ۹۰ پلاس برتری داشته باشد.

تجربه رانندگی

توصیف رانندگی با تندر ۹۰ بعد از گذشت ۱۱ سال از حضور این خودرو در بازار کشور کشورمان امری بیهوده به نظر می رسد و تنها باید گفت که از نقطه نظر کیفیت سواری، میزان صدای نفوذی به کابین، قدرت موتور، شتاب گیری و قدرت ترمز در سطح متوسط و قابل قبولی ظاهر می شود، اما پاشنه آشیل تندر ۹۰ را باید در زمینه هندلینگ و پایداری در گذر از پیچ ها، توصیف کرد. به عبارت دیگر، احساس پیچیدن سریع با تندر ۹۰ به هیچ عنوان جالب نیست و همواره نوعی ترس از واژگونی و از دست رفتن کنترل به راننده منتقل می کند. در مقابل، اما رانندگی با آریو می‌تواند اندکی کسل کننده باشد. فنربندی اين خودرو به وضوح از تندر ۹۰ پلاس نرم تر است و سواری بهتری را در گذر از ناهمواری ها و دست اندازها ارائه می دهد.

در مقابل با حرکت گهواره اى بیشتری نسبت به تندر ۹۰ پلاس مواجه هستیم و پیچیدن با آریو، مانند هدایت یک کشتی کوچک بادبانی در اقیانوسی طوفان زده و متلاطم به نظر می‌رسد. از حیث قابلیت شتاب گیری و مشخصات دینامیکی نیز، آریو اندکی کندتر از تندر ۹۰ پلاس است و مانند تمامی خودروهای چینی دیگر، تمایل بیشتری به سبک کردن زودهنگام دنده ها در جهت صرفه جویی در مصرف سوخت دارد. اما در مقابل، کیفیت ترمز گیری همانطور که انتظار می رود، بهتر از تندر ۹۰ پلاس به نظر می رسد. در نهایت، آخرین نکته نیز به نرمی بیشتر فرمان آریو در مقایسه با تندر ۹۰ مربوط می شود. فرمان تندر علی‌رغم بهره‌مندی از سیستم هیدرولیک، به شکل عجیبی در سرعت های پایین سنگین‌تر از خودروهای هم رده است و این نکته از دید برخی رانندگان می‌توانند خسته کننده باشد.

سخن پایانی

در نهایت اگر قرار به انتخاب یکی از این دو خودرو باشد، باید به چند نکته مهم دقت کرد. از یکسو دوام و قابلیت اطمینان تندر ۹۰ در واقع از بسیاری از خودروهای دیگر موجود در کشور، بالاتر است. همین عامل نیز، سبب اعتماد مشتریان به یک خودروی قدیمی با طراحی ظاهری خسته‌کننده و امکانات رفاهی بسیار اندک شده است. اما حالا در پی خروج رنو از بازار ایران، به نظر می رسد که این مزیت نیز مى‌تواند به تدریج از بین برود. چرا که در صورت به وجود آمدن کمبود قطعات فنی برای خودرو، عملاً با یک چالش بزرگ مواجه خواهیم بود. در مقابل، آریو خودرو نه چندان شناخته شده ای برای بازار تعمیرکاران و قطعه فروشان است. اما در صورت ادامه تولید در سایپا مى‌تواند به تدریج به محصول قابل اطمینان تری مبدل شود. از سوی دیگر، به لطف وجود امکانات رفاهی با آپشن های بیشتر، انتخاب آریو نسبت به تندر ۹۰ پلاس منطقی تر به نظر می‌رسد.

بنابراین حداقل روی کاغذ می‌توان گفت، برتری در قیاس فنی با اختلاف اندکی از آن آریو خواهد بود، خودرویی که در شرایط فعلی همچنان در کشور تولید می شود و فضای داخلی بزرگتری را با امکانات رفاهی بیشتری ارائه می دهد. به خصوص آنکه در شرایط فعلی قیمت سایپا آریو نیز در محدوده 90 میلیون تومان قرار دارد که در حدود 15 میلیون تومان کمتر از قیمت تندر 90 پلاس است.

71 عکس

نظرات کاربران

56 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/20
خیلی کامل و عالی بود....ممنون

فقط میشه لطف کنید شما که ماشین هارو مقایسه میکنید
یه تست درگ هم انجام بدید ....تو یه خیابون خلوت هم میشه این کارو کرد....چون به شخصه من اریو رو میپسندم
ولی یه درگ یا یه تست شتاب واقعی ازش ندیدم چطوره...
فک میکنم همش سنگینه انگار....با تشکر
1397/8/20
خدایا چقدر پول بی ارزش شد......یه کارگر 50 مااااااااه حقوقشو تمام و کمال بزار کنار تازه میتونه یه ال نود که یه تیکه فلز کروم انداختن زیر صندوق عقبش بخره.......اخه چرا؟؟؟؟
1397/8/21
پول بي ارزش نشده از سال گذشته دولت با حمايت كليت نظام تصميم به پيش خور كردن تحريم ها كردند و خودشان پول ملي مردم ايران رو 3.5 برابر بي ارزش تر كردند تا امورات دوران تحريم رو با دلارهاي نفتي كه ارز رايج دولت مردان است بگزرانند .خلاااااااص
1397/8/23
اقای هاشمی میشه بگی از کدوم منبع فهمیدی با حمایت کلیت نظام بوده؟
اون وقتی که روحانی دلار رو بجای صنعت میریخت تو بازار تا قیمت ارز واسه انتخابات پایین بمونه باید میفهمیدی این خیانت منجر به وضع امروز میشه!
اگر ارز به نسبت مناسب بین بازار و صنعت تقسیم میشد الان وضع اینطور نبود!
1397/8/20
والا میخواستم ماشین بخرم تو همین چند تا مدل تولید داخل گیر کرده بودم
یه بنده خدایی یه راهنمایی کرد که تا آخر عمرم یادم نمیره
گفتش عزیز من سایپا و ایران خودرو دو تا چیز نمیتونن خوب تولید کنن : 1- ماشین اتومات 2_ ماشین توربو
گفت قید اتوماتای اینا و توربوهاشون رو بزن
سر همین راهنمایی هم رفتم دنا پلاس ساده خریدم و بشدت راضیم.
1397/8/21
اون بنده خدا آخر صحبتهاش نگفت موتور دنا همون موتور مبتلا به سرتان EF7 سمند ميباشد و در نهايت بزودي به رحمت عالمين مي پيوندد!
1397/8/21
من که با دنا پلاس مشکل دارم ..فضاش خیلی کوچیکه و کیفیت رودری ها بده و پات که میخوره صدای بدی میدن ...ارگونومی داشبورد پایینه و پای آدم میگیره بهش
گیربکسش یکم ضعیف به نطر میرسه اما از پژو های جدید یکم بهتره ..صندلی دناپلاس کوچیکه و خوب پوشش نمیده ...در کل اگر یه ماشین برای مسافرت طولانی میخواید دنا چه معمولی و چه پلاس فقط امکانات دارن و راحت نیستن ..صد رحمت به سمند.
آریو هم دنده ای داره که شتابش خیلی عالیه
1397/8/21
آقا من خودمم میدونم موتور دنا سرطان ( به قول دوستمون سرتان) داره ولی چه میشه کرد از بین ماشین زشت و فنی ضعیف و ماشین خوشگل و فنی ضعیف دومی رو انتخاب کردم..البته تا حالاش که راضیم تا ببینیم بعدا چی میشه
1397/8/20
سلام . از شما با این سبقه در مسایل خودرو بعید بود . ایا نمیدانید اریو دقیقا تویوتا الیون 2007 هست ؟ اتاق کوچک و تنگ کرولا رو با اریو یکی دیدین آیا ؟ دقت لطفا
1397/8/22
دقیقا
1397/8/20
چند اشکال در مقاله وجود داره
۱-آریو برگرفته از مدل قدیمی کرولا نیست بلکه زوتی چین امتیاز یک مدل دیگه تویوتا به اسم آلیون رو که مدل غیر صادراتی وچیزی بین کمری و کرولا بوده رو خریده و بعد تولید کرده و الان هم امتیازش رو به سایپا فروخته
۲- موتور آریو اتوماتیک یک و نیم لیتری نیست بلکه ۱۶۰۰ سی سی هست
۳- آریو سیستم تهویه اتوماتیک نداره بلکه مدلهای وارداتی زوتی بودن که تهویه اتوماتیک دارن
۴- داشبورد آریو از جنس خشک و شکننده نبوده و کاملا نرم و در حد خودروهای رده بالاتر قرار داره
۵- ضمنا آریو برخلاف زوتی وارداتی فاقد مولتی مدیا هست و در این تصویر یک مولتی مدیای غیر استاندارد نصب شده برای خودرو
1397/8/20
اريو دقيقا از پلت فرم تويوتا اليون كپي برداري شده و طرح قديمي كرولا نيست من نميدونم شما هيچ مطالعه اي در مورد خودرو انجام نميدين و مقايسه ميكنين؟
من خوذم دو ساله اريو دارم و كيفيت سواريش نرمي گيرباكس و فنربندي و راحتي سرنشين از تموم ماشيناي اين رنج قيمت بيشتره و بهتره تنها ايرادي كه من توي دو سال داشتم خرابي كمك سمت راست بود كه به لطف گارانتي بدون هزينه تعويض شد
1397/8/20
۱باید تست تصادف رو گرفت که صد درصد ال نود میبره
۲ باید یه درگ بگیرید تا شتاب ال نودو نسبت به اریا ببینید ، من چندین بار کورس انداختم و بردم با ال نود
۳ هر چی باشه تکنولوژی فرانسه از چین بهتره
1397/8/21
1- من تست تصادف هر دو ماشين رو ديدم. تندر پلاس يا همان لوگان 3 ستاره ايمني از e-ncap داره و آريو 5 ستاره ايمني از c-ncap . درسته كه معيار اين دو يكي نيستند ولي با مقايسه تصاوير تصادف ميتونيد به برتري آريو پي ببريد. در نظر داشته باشيد استاندارد c-ncap براي خودرويي مثل اچ سي كراس سه ستاره هست.
2- شتاب هر دو خودرو كاملا مشابه هم هست، چون حجم موتور و اسب بخار تقريبا مشابهي داشته و هر دو از گيربكس 4 سرعته بهره ميبرن. آريو يك مقدار اسب بخار بيشتري داره و در مقابل اتاق سنگين تري هم داره. من تست درگ هر دو رو ديدم. شتاب صفر تا صد هر دو خودرو در حدود 13 الي 14 ثانيه است.
3- شكي تو تكنولوژي فرانسه نيست. البته موتور km4 تندر چندان تكنولوژي به روزي نيست ولي انصافا هماهنگي خوبي بين موتور و گيربكس تندر پلاس است. از طرفي موتور آريو تحت ليسانس ميتسوبيشي ژاپن ساخته ميشه و گيربكس هم مستقيما از كمپاني پاور تك كره (سازنده گيربكسهاي هيوندايي) تهيه ميشه. كه در مورد آريو هم هماهنگي خوبي بين موتور و گيربكس وجود داره و تعويض دنده بسيار نرمي رو شاهد هستيم.
1397/8/21
شک نکنید که آریو اتوماتیک از تندر اتوماتیک خیلی بهتر راه میره.
توی جاده و گردنه آریو اتوماتیک حتی از تندر دستی هم بهتر راه میره...
1397/8/22
عزیز من ال نود یا همون داچیا لوگان فرانسوی نیست مال شرکت رومانی هست که سهامش برای گروه رنو_نیسان هست. تو بعضی بازارها مثل اروپا و روسیه با همون نام داچیا عرضه میشه.تو بعضی بازارها با برند رنو مثل ایران و بعضی بازار ها با برند نیسان.
1398/3/25
اریو 5 ستاره ایمنی داره دادا خبر نداری سرچ کن ال ممد 3 ستاره ایمنی. اصلا قابل قیاس نیستن. ال ممد سر پیچ بیشتر از 70 بری چپ میکنه آریو رو تونستی چپ کنی بیا جایزه بگیر. زیبایی هم که قابل قیاس نیستن اصلا. اریو کلاش خیلی بالاتره از این فرانسویهای بی کلاس
1399/8/20
یعنی واقعا ایمنی 5 ستاره اریو رو میزاری کنار ال ممد اره تو شتاب ال نود به خاطر وزن کمتر میزنه بعد مگه ال ممد مال فرانسه است اون لوگوی رنو فیکه ال نود مال داچیا هست نه رنو بعدشم مطمعن باشید تا 10 سال اینده ماشینای چینی بهترینا میشن برند های مثل چانگان
هاوال و........
1397/8/20
من اریو تاکسی و ال نود پلاس دنده ای رو سوار شدم به نظرم اریو هم نرم تر بود هم تعویض دنده هاش تقه نداشت یا من حس نکردم و البته کیفیت داشبوردش هم خوب بود از اون طرف ال نود بی نهایت خوش سرعته و موتور و اتاق کاملا همانگن از اون طرف کلا از نظر نگهداری هزینه کمتری داره نسبت به اریو
1397/8/21
اين چه داشبورديه ديگه ! چرا تبلتهارو ميزي تو آريوها !!!
1397/8/21
این بررسی کلی ایراد داشت که من اومدم بگم دیدم دوستان زحمت کشیدن گفتن، خودرو بانک تازگیا زیاد داری سوتی میدی
1397/8/21
من یک ساله آریو دارم حرف نداره، خودروی خانوادگی، با کلاس، امنیت بالا، استهلاک کم_ال نود هم اوایل کسی طرفش نمیرفت
آریو رو زیاد تبلیغ نکردن اگه شناخته بشه متوجه عرایض بنده میشید
1397/8/21
جز معدود دفعاتي بود كه مقاله اي در مورد آريو ميبينم كه نويسنده ماشين رو از نزديك ديده. متاسفانه در مورد آريو پيش داوري هاي زيادي شده بدون اينكه نويسنده ها حتي براي يكبار سوار ماشين شده باشند. آريو در رنج قيمتي خودش يكي از بهترين انتخاب هاست. ولي چون مورد مهر دلالان محترم نبوده تا الان نتونسته به خوبي معرفي بشه. اين ماشين از جنبه طراحي داخلي و خارجي با مشكل حادي روبرو نيست كه اون هم به لطف طراحي عين به عين ماشين از روي تويوتا آليون هست. در بحث فني هم ماشين از موتور و گيربكس مطمئن و خوبي بهره ميبره و شايد تنها ايراد شايع آريو كمك هاي جلوي ماشين باشه كه ظاهرا در توليدات جديد رفع شده. هر چند در صورت بروز مشكل در دوره گارانتي رايگان قابل تعويضه. از طرفي در صورت تمايل به سواري بسيار نرم تر ميشه از كمك تويوتا كمري glx مدل 2007 و يا كمك ماكسيما و يا كرولا استفاده كرد.
در بحث حفظ كيفيت در بلند مدت اين ماشين در ناوگان تاكسيراني فيربك مناسبي داشته و تاكسي هايي با كاركرد بيش از 500 هزار كيلومتر به جز خرج لوازم استهلاكي مثل لنت و روغن به مشكل خاصي بر نخوردند.
در كل آينده روشني براي اين ماشين ميبينم.
1397/8/21
نقد منصفانه ای بود.
1397/8/21
آریو خودروی ارزنده ای هست و البته بسیار خوش قیمت. علت بازار ضعیفش سیاست های اشتباه سایپا هست که البته باعث شده این خودرو خوشبختانه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسه. سری اول این خودرو قیمتی معادل یا حتی بالاتر از سراتو داشت...
اما در مورد مسائل فنی؛ آریو دارای یک موتور ۱۶۰۰ با قابلیت VVT هست که مصرف سوخت پایین و در عین حال گشتاور مناسبی داره. این موتور یک نمونه اصلاح شده از موتور میتسوبیشی لنسر با کد 4A92 هست که جنس بلوک موتورش از آلومینیومی به چدنی تغییر کرده. این تغییر، وزن موتور رو بیشتر کرده ولی لرزش های موتور کمتر شده.
گیربکس آریو ساخت کره و متعلق به هیوندای هست. این گیربکس دقیقا با گیربکس محصولات سری H3 برلیانس مشترک هست.
گیربکس و موتور هماهنگی بالایی دارن. در یک تست ساده متوجه شتاب بیشتر آریو نسبت به خودروهای هم رده اتوماتیک خواهید شد. عملکرد گیربکس نسبت به همرده ها به مراتب بهتر هست. بسیار از گیربکس ال۹۰ و اچ سی کراس نرم تر و هوشمندتر عمل میکنه.
از نظر ایمنی، آریو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده که نشان دنده ایمنی بالاش هست.
از نظر کیفیت داشبورد هم در سطح نسبتا بالایی قرار داده و قسمت های مشکی داشبورد حالتی چرم‌مانند داره. از طرفی روکش صندلی فابریک هم چرمی هست.
پلتفرم این خودرو متعلق به تویوتا آلیون هست. پایداری بالا و آیرودینامیک مناسب در جاده از ویژگی های این پلتفرم هست.
اتاق هم فوق العاده جادار هست و صندلی های راحتی داره که مشابه اش در این کلاس قیمتی پیدا نمیشه.
مجموعا در شرایط فعلی و با توجه به قیمت مناسب این خودرو، به نظر یکی از بهترین انتخاب های ممکن هست.
در حال حاضر هم گارانتی این خودرو ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر هست.
1397/8/28
خوش قیمت ؟؟؟ خخخخخخخخخخ . این ماشین همون 60 تومن هم نمیرزه . یه تاکسی آریو سوار شدی تا حالا که صدای اضافه نداشته باشه ؟ درست حسابی راه بره ؟ قیمت قطعات هم که فوق تخیلی البته اگه بتونی از تو لپ لپ پیدا کنی ، هر جای ماشین ماله یه طرف تازه اونم دست کاری شده . ال90 اصالت داره و به مراتب کم استهلاک و مطمئن هست پس لطفا فیل رو با فنجون مقایسه نکن. بازار دست دوم هم که صاحب اول و آخرش خودتی چون هیشکی نمیخره ، کیفیت داخلی هم در حد دمپایی پاره آب شده هست پلاستیکش اسم چرم رو لطفا خراب نکن
1401/1/9
یه پیام دارم برای ممد گیج
پسرم درسته الان 3 سال از پیامی که گذاشتی میگذره ولی یک چیزی بزار بگم پسرم!
الان این ماشین در بازه 280 الی 350 هستش که توی این رده میتونی مگان بگیری که مگان الان ۀخرای عمرشه و قطعاتش به شدت کمه ، میتونی شاهین بگیری که موتور توربو داره و کیفیت کابین و اندازه به شدت بده ، درباره موتور توربوش هم بگم اینه که اگر بری پیام هارو بخونی متوجه میشی که دوستمون گفنه ایرانخودرو و سایپا نمیتونن گیربکس اتومات و موتور توربو خوبی تولید کنن
درمورد بازار دست دوم من قبول دارم حرفت رو و دلیل هم دارم که چرا بازار دست دومش یکم ضعیفه ؛ چون که این ماشین رو خیلیا نرفتن دربارش تحقیق کنن و یکی دیگه هم اینه که سایپا در زمان عرضه اش با قیمت خیلی بالایی وارد بازار کرد که خیلیا با مواجه شدن این قیمت دیگه سمتش نرفتن ( الان قیمتش واقعا مناسبه )
1397/8/21
من ترجیح میدم ال 90 رو با تمام بیریختیش و بی اپشنیش
1397/8/21
از تمام ضعف های هر 2 تا ماشین و زشتی لوگان ک بگذریم،چرا هیچ فکری به حال دسته دنده ی فاجعه ی لوگان نمیکنن،به تنهایی 80% زشتی اتاق و بدوش میکشه این عصا
1397/8/21
جفتشون یه جورایی فاجعه ان، ولی انصافا سواری ال نود قابل مقایسه با زوتی نیست ، زوتی خیلی خشک و اتاق پر سروصدایی داره
1397/8/22
خداییش آریو سواری نرم تری از ال90 داره مخصوصا اگه صندلیای عقب بشینی بیشتر تفاوت رو احساس میکنی ما وارداتیشو داشتیم 4سال روندیم هنوز اتاقش به صدا نیوفتاده بود
1397/8/21
تندر 90 داشتم و به جز گیربکس و موتور خوب هیچ چیز شاخصی نداشت.تریم داخلی
در حد وانت و هندلینگ ضعیف و قطعات گران اما اریو که الان دارم موتور گیربکس کارامد
با سواری نرم و هندلینگ خوب و از سواری ان خسته نمی شوم.
1397/8/23
آره تو که راست میگی !! عمرا اگه تندر داشتی ، الان قطعات آریو خیلی ارزونه ؟؟ پیدا که نمیشه هیچ تازه قیمتهاشم تخیلی رو رد کرده . آخه ماشین چینی رو با رنو مقایسه میکنی ؟؟؟ برو چندتا لپ لپ بخر بلکه قطعات ماشینت توش پیدا بشه ، چند روز پیش با همکارم بازار رفتیم برلیانس 230 داره ، فروشنده میگفت شانس آوردی آریو نداری قیمت قطعاتش تخیلی تازه نایاب هم هست ، ببین چیه که در برابر برلیانس که خودش آخره کمبود قطعات هست اینو میگه خخخخ
1397/8/26
در حال حاضر متاسفانه قطعات يدكي همه ماشينها كمياب و بسيار گرون شده و به آريو و پرايد و ال نود بودن ربطي نداره. الان صفحه كلاچ 170 تومني پرايد شده 600 تومن!!!
در مورد آريو در مدت گارانتي سه ساله هزينه قطعات و تعميرات با كمپانيه. بعد از اون هم با توجه به سواري كه شما از ماشين ميگيري قيمت قطعات نسبتاً معقوله. البته خوشبختانه در مورد آريو به جز قطعات بدنه، ساير قطعات در صورت پيدا نشدن ميشه از جايگزين هايي از ساير يرندها مثل تويوتا و .... استفاده كرد كه موضوع رو من در مورد كمك فنر، لنت ترمز؛ دسته موتور و .... ديده ام.
1397/8/21
تا سرعت 110 برتری با ال نود (معولیش) بود از اون به بعد تاکسی فرودگاه (آریو سایپا یا زوتی اصل چین بود نمی دونم) به نظر من اونم سنگین نبودخوب راحت میرفت.
درگم همیشه بهتره تو محوطه بسته انجام بشه نه خیابون چون خدای نکرده بچه ای ، سگی ، گربه ای بپره وسط واویلا ...
1397/8/21
با سلام به نظرم بهتر باشه که چیدمان صفحه های مقایسه و بررسی هاتون رو ازین فرم مجله مانند عوض کنید بهتر باشه
با تشکر از تیم زحمت کش خودرو بانک
1397/8/21
من یک ساله اریو اتومات دارم وقبلا تندر معمولی داشتم باید بگم واقعا ماشین خوبی هست واصلا قابل مایسه با تندر90نیست...وقتی سوار بشید وتست کنید ویکی دو روز دستتون باشه کاملا میفهمید اریو یه سروگردن بالاتره
1397/8/21
اقتصادی!؟
1397/8/22
واقعا دو خودروی تمام شده،یکی رنو لوگان نسل نخست مدل سال 2008 میلادی و دیگری زوتی Z300 برپایه شاسی کرولای 2007 در آخرین روزهای سال 2018 میلادی و در آستانه ورود به سال 2019 باید برای ما انقدر جذابیت داشته باشند که نبرد شاخ به شاخ میان آنها برپا کنیم؟!؟آیا نشر این گونه اخبار در سطح منطقه و جهان موجبات تمسخر ما را فراهم نمی آورد؟!؟
یادم نمیرود روزهای اولی که در سال 86 سری اول لوگان باسم تندر90 وارد بازار شد اکثریت جامعه آنرا بخاطر ظاهر نامتعارفش نمی پسندیدند اما من همان سری اول یکدستگاه L90-E2LP از کمپانی پارس خودرو خریداری کردم و الحق والانصاف که از انتخاب خویش شدیدا رضایت داشتم.اما حالا شرایط متفاوت شده؛رنو رسما از ایران خارج و سرنوشت ادامه تولید خانواده داچیا-رنو در ایران در هاله ای از ابهام است و حتی در صورت ادامه اسمی تولید محصولات فعلی رنو یقینا کیفیت این محصولات به سرنوشت خانواده پژو پس از خروج پژو از ایران و داخلی سازی های صورت گرفته دچار شده و افت محسوسی خواهد داشت.فلذا در صورت استمرار همین شرایط کنونی من به شخصه خودروهایی که اصالتا چینی هستند و آنرا انکار هم نمیکنند را بر خودروهایی با اسم اروپایی اما ذات چینی ترجیح میدهم!
1397/8/26
دقيقا
جالبه كه برندهاي چيني در حال پيشرفت خيره كننده اي هستند.
همين كمپاني زوتي كه آريو رو توليد كرده قراره به عنوان اولين برند چيني وارد بازار خودروي آمريكا بشه!! زوتي قراره تا سال 2020 محصولاتش رو در آمريكا به فروش برسونه.
1397/8/22
کیفیت داخل کابین، به خصوص داشبورد این دوتا ماشین کاملا با هم فرق می‌کنه. داشبورد تندر پلاس از پلاستیک کاملا خشک درست شده که وقتی لمسش می‌کنی یا با ناخن روش می‌کشی حس ناخوشایندی میده که اصلا حس خوبی نیست. اما در مقابل کیفیت و جنس داشبورد آریو بسیار بهتره و با لمس اون متوجه کیفیت قابل قبولش میشوید و من تعجب میکنم در مقاله ذکر شده که در کابین آریو از پلاستیک خشک استفاده شده!! در واقع یکی از نکات مثبت آریو در این بازه قیمتی با سایر ماشین های این کلاس، کیفیت مطلوب کابین ماشینه.
موفق باشید
1397/8/22
به نظر من اریو خیلی بهتره
1397/8/25
اتفاقا تندر تا سال 90 که موتور و گیربکس اصلی داشت دارای کیفیت
لازم بود و الان با داخلی سازی قطعات ان دارای لرزش موتور و سروصدای
اتاق و مصرف سوخت بالا و....است و با اون چهره قدیمی بهیچ وجه بالاتر
از اریو نیست!
1397/8/26
با سلام و عرض خسته نباشید به تیم خودرو بانک
دوستان اول همه از اشتباهی در مقالتون آوردین و دوستان اشاره کردن بگم که آریو روی پلت فرم تویوتا آلیون هست نه کرولا
مورد بعدی اینکه توی مقالتون احساس میشد خیلی سعی کردید جانب احتیاط رو رعایت کنید و جلوی خودتون رو بگیرید و از بدی های تندر نود نگین
شتاب اولیه تندر بهتر از آریو ؟؟؟ اصلا صحت نداره
جنس داشبورد آریو پلاستیک نامرغوبه و از تندر نود پایین تره؟؟؟ اصلا صحت نداره
اما در نهایت ممنونم ازتون که بالاخره پای آریو به مقاله ها رو بازکردین و شاید اینجوری بررسی راجبش بیشتر بشه
و در نهایت آقای امیر حسین که چند نظر پایین تر اظهار فضل کردین احتمالا شما هم مثل دوستان پراید سوار که به نظر خودشون میرن پورشه میزنن آریو زدید یعنی اون آریو داشته از کنارتون رد میشده و شما جو مسابقه گرفتید گاز دادید و به نظرتون این خودرو جا مونده اما شما سعی کنید همچنان آریو بزنید
1397/8/26
سلام دوستان. مقایسه این دو خودرو واقعا ظلم به آریو است . آریو فقط اگر مشکل کمک فنر جلو نباشد بسیار بسیار بهتر ار تندر است . ضمنا در این متن به مصرف پایین آریو و همچنین ایمنی ان توجه نشده که بهتر از تندر است. بنده تحصیلاتم خودروست و هر دو تا ماشین را داشتم. از لحاظ طراحی یک ماشین مناسب و نه فقط بروز به آریو به سختی می توان اشکال گرفت. اما تندر پر از اشکاله.
1397/8/27
سلام
من در اینکه اریو بهتر از تندر نود است هیچ بحثی ندارم و میدانم که اریو خیلی بهتره
البته من این نظر رو دربار ال نود معمولی میگم نه پلاس و دلیل موفقیت بیشتر تندر پلاس را در اوروپایی بودن برندش می بینم که البته تندر نود برای داچیا هست که تعریفی ندارد
اما چند وقت پیش که به فکر خرید اریو بودم به مشکلی برخوردم:
1-قیمت قطعات و لوازم مصرفی و موجد بودنش تو بازار
2-قدرت موتور که هیچ حرفی برای بی کیفیتی اش نیست اما قدرت کمی دارد و با نسبت بندی نسبت به وزن و قدرت ال نود متوجه این میشید که اریو باید 130 اسب داشته باشه نه 112 (البته اینم نمی دونم که واقعا 112 یا 120؟؟)
1397/8/28
از اینکه آریو بهتره شکی نداری ؟؟؟!!!!! خخخخخ ، واقعا جمله خنده داری بود . لش ال90 به این خودروهای شتر ، گاو ، پلنگ میرزه
1397/9/7
در حال حاضر لوازم يدكي همه ماشين ها حتي پرايد به علت افزايش نرخ ارز بالا رفته. از طرفي اين يك اصل كلي وجود داره اگه ميخواهيد سواري بهتري داشته باشيد بايد بيشتر خرج كنيد. از طرفي در مورد آريو براي اغلب لوازم يدكي (به جز بدنه) گزينه هاي آلترناتيو مناسب و متعددي وجود داره. يه نكته اي هم وجود داره، از وقتي كه اين ماشين وارد ناوگان تاكسيراني شده آينده بهتري در مورد تامين قطعات براش ايجاد شده.
در مورد قدرت موتور هم تو اين رنج قيمتي و حتي بالاتر نبايد توقع بيشتر از اين داشت. آريو هم به لطف گيربكس خوبش كشش مناسبي داره.
1397/9/5
در بحث بهتر بودن آریو نسبت به ال ممد (قوطی کبریت) که شکی نیست منتها کاش روی ایمنی بالای آریو با توجه به عکس های موجود تصادفات واقعی این ماشین فوکوس بیشتری میکردید . هرچند که در همه موارد برتری مطلق داشت ولی حتی اگر فقط ایمنی بالاتری داشت هم باز ارزشش بالاتر بود قطعا جون هرکسی مهمتر از اینه که صفر تا صد رو توی ۱۳ ثانیه بزنه یا ۱۴ ثانیه
1397/9/29
آریو عشقع خیلی عالیهههه من خودم اول ازش،متنفر بودم ولی با تحقیق و پرس و جو دیدم خیلی بهتر و با قدرت تر و خوشگل تر از ماشینای هم رده اش هس چه ایرانی چه چینی
1397/12/24
بعد از خواندن بررسی این دو ماشین و خواندن نظرات کاربران محترم در پایین همین صفحه به این نتیجه رسیدم که ماشینهای چینی اصلا ارزش خرید ندارن . الان در مملکت ما ماشین یک کالای سرمایه ای هستش . ماشینی که الان بخریش مثلا ۱۰۰ تومن ۶ ماه دیگه با خواهش و تمنا ۷۰ تومن هم نخرن غیر از آتش زدن سرمایه اسم دیگه ای براش نمیشه گذاشت. تو شتاب و سرعت هم که این چینی ها از پس ماشینهای ضعیفتر از خودشون بر نمیان پس آدم دلش به چی خوش باشه ؟!
1398/1/19
خودرو بسیار خوبی با توجه به قیمتش است. الان از دنا و برلیانس در بازار ارزان تر است که با توجه به قابلیت هایش به ارزش خرید آن می افزاید.اتوماتیک این خودرو را دو سال دارم. شتاب منطقی وخب .بسیار جادار.عملکرد گیربکس رضایت بخش است و با توجه به هوشمندی گیربکس به موقع معکوس می کشد.
میزان نفوذ صدا در حد خودروی قبلی ام که ال نود بود و حدود ۶ سال داشتم، است. در کل به مراتب از این خودرو راضی ترم.فقط از شرکت سایپا ناراضی از این اینکه کمک نامرغوب جلو را چند ماه است برایم تعویض ننموده اند. تقریبا ۳۵۰۰۰ کیلوتر در جاده های مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت با آن رانندگی کرد ه ام. (کوهستانی و صعب العبور/کفی / گردنه / بارانی/ برفی شدی/ خاکی و…)در کل رانندگی با آن به شما حس رانندگی با یک خودرولوکس می دهد. لازم به ذکر است که از روز اول کلیه آپشن های حذف شده توسط سایپا اعم از کروز کنترل/دوربین /جی پی اس/مونیتور//پاور ویندوز و…( به غیر از سانروف و تهویه اتومات و دو ایر بک حذف شده ) را در آن نصب کر ده ام.
به نظرم با توجه به قیمت مناسب آن در بازار واینکه بسیاری از قطعات آن با خودرو های روز ایرانی قابل جایگزینی است(البته به همت دوستان تاکسی دار،مانند برف پاکن/دسیک وصفحه / صافی بنزین و…)) یک خودرو ایده ال ومناسب با توجه رنج قیمتی برای خانواده ی ۴ نفره است.
موفق باشید.
شاید نقطعه ضعف آن پیدا کردن جای پارک با توجه به بزرگی کابین در شهرای شلوغ و بزرگ ماتند تهران است که سایرسدان های بزرگ و جادار همگی این مشکل را دارند +کمی کوتاه بودن ارتفاع خودرو که در ساندویچ های بزرگ بین جاد ه ای بالخص جنوب کشور باید به صورت اریب حرکت کرد.)
به نظر می آید این گزینه ی قیمت مناسب خودرو با مقایسه با خودرو های همتراز و حتی خودرو های پایین تر از این خودرو ، در این بازار بی منطق ،امتیاز بزرگی برای آریو در دراز مدت خواهد بود وبا توجه به تولید آن توسط سایپا برای سال های متمادی( به دلیل خریدن پلتفرم وامتیاز این خودرو و ... )آینده ی خوبی را در برای این خودرو رقم خواهد زد.
موفق باشید
1398/5/12
وای خدای من اریو رو شما با چی مقایسه کردین با خودروی دهه ۸۰ میلادی که ۳۰ سال پیش ترکیه رده خارج شده در نالی که سه سال پیش اریو در ژاپن سوار میشدن من ایوندا ازرا ۲۰۰۷ داشتم فروختم اریو خریدگ خیلی هم راضی هستم در حالی که به والله دین ال ۹۰ مفت بدن من سوار نمیشم خیلی مسخره هستش انگار پراید با پژو پارس مقایسه کردین
1398/11/18
با سلام
من قبلا دنا و ال نود داشتم
دنا که واقعا افتضاح بود مخصوصا برای سرنشینای عقب توی مسافرت...کوبش بیش از حد فنر بندی خشک ..مشکلات برقی که بماند...از همه مهم تر صدای بم موتور روی دور ۳۵۰۰ که واقعا آزار دهنده بود
بعدش تندر که کیفیت موتور و گیربکس خوب ولی اگه به خرج بیفته بیچاره میشی...صندلیهای خشک و وقتی کولر میگرفتی ماشین جون نداشت...سر پیچ هم تعادل نداره و کلا تندر برای پیر مردا خوبه...
برخلاف اون چیزی که فکر میکردم که از دور نگاهم به آریو میفتاد و با خودم میگفتم بابا این چینیه به درد نمیخوره یه روز سوار ماشین دوستم شدم که تازه آریو دستی گرفته بود منو سوار کرد بعدش فهمیدم واقعا چه ماشین نرم و خوبیه...باید سوار شی ...خدا رو شکر الان یه اریو دارم و خیلی هم راضیم
1400/7/18
دوست عزیزی که میگی امنیت ال ۹۰ بیشتر باید بگم که اصلا اینطور نیست آریو 5 ستاره ایمنی از استاندارد های اروپا رو گرفته ولی یک تست تصادف واقعی از ال ۹۰ هیچکجا نیست درضمن فناوری چین داره پیشرفت میکنه شما بری آلمان میبینی که هیچکس سوار ماشین های فرانسوی نمیشن بین همه ماشین های چینی در این رده قیمت زوتی آریو Z300 بهترینه
1402/4/30
من یه ال نود ۹۲ داشتم و یه اریو اتومات ۹۴ خریدم و ازین کارم خیلی راضی ام ؛ از اول که سوارش میشی بشدت نرمه بحدی که باورت نمیشه یه ماشین چینی سوار شدی. یه کم که باهاش میرونی حس میکنی خیلی کنده چون شتاب رو نشون نمیده و صدای موتور کمی زیاده ولی اندازه دور موتور بالای ال نوده و ازون بیشتر نیست . ال نود خیلی سرعت رو نشون میده و جرات نمیکنی تو پیچ بی مهابا بپیچی و این واقعا ترسناکه. اریو رو نمیشه با پارس و سمند و اس ال ایکس و ... مقایسه کرد ؛ اریو یه کشتیه و اونا ماشین سواری بیش نیستن.
گیربکس بعد از ۸ سال کار کردن بدون تقه و ایراده
همونطور که دوستان گفتن سیستم جلو بندیش ضعیفه ولی نه اینکه فکر کنید دائم کار داره ؛ یه بار که خرجش کنید میره تا ۵ سال بعد؛اینم بخاطر نرمی بیش از اندازشه و باعث میشه راننده بعد مدتی هیچ توجهی به چاله چوله ها نکنه و همین عمر زیرو بند رو کم میکنه