موضوعات داغ

با 56 دلار در کشورهای مختلف جهان، چه میزان بنزین می توان بخرید؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
قیمت سوخت در کشورهای مختلف جهان به شدت با یکدیگر تفاوت دارد و به مواردی همچون میزان درآمد سرانه کشور، میزان بهره مندی از ذخایر نفتی، برنامه های دولت ها و میزان گستردگی استفاده از خودروهای پاک بستگی دارد. در کشورهایی که قیمت سوخت نسبتا بالاست، تمایل خریداران به تهیه خودروهای هیبریدی و الکتریکی زیاد است و برنامه های عرضه کنندگان نیز تمرکز بر ارایه چنین محصولاتی دارد. تحقیق اخیر که توسط وب سایت موتور وان منتشر گردیده، توسط شرکت بیمه بریتانیایی Veygo انجام شده و در انجام آن، تلاش بر این بوده که معیاری از مقایسه قیمت سوخت در پنجاه کشور مختلف جهان بدست آید. در این تحقیق فرض بر این بوده که شما 50 یورو یا 56 دلار پول در جیب دارید و می خواهید برای خودروی خود بنزین تهیه کنید. با این میزان پول، چه میزان بنزین می توان خرید و چه مسافتی را می توان با این میزان سوخت پیمود؟ جواب هایی که در این تحقیق بدست آمده، بازه نسبتا بزرگی را شامل می شود که مسافت های بین 3556 تا 274 مایل یا 5618 تا 433 کیلومتر را در بر می گیرد.
مطابق آن چه در شکل زیر آمده، قیمت سوخت می تواند تا حد زیادی به موقعیت جغرافیایی خریدار بستگی داشته باشد. به طور معمول کشورهایی که از منابع نفت و سوخت های فسیلی غنی هستند، قیمت سوخت پایین تری نسبت به سایر نقاط جهان دارند. از آنجایی که نوع خودرو می تواند در میزان مصرف سوخت بسیار تاثیر گذار باشد، شرکت بیمه ویگو یک خودروی اقتصادی که در سراسر جهان مورد پذیرش بوده و به خصوص در اروپا فروش خوبی را دارد، یعنی فورد فیستا را به عنوان خودروی معیار این تحقیق انتخاب کرد. فورد فیستا پر فروش ترین خودروی بریتانیاست.
همانطور که انتظار داریم، پایین ترین قیمت سوخت متعلق به کشورمان است و دارنده یک خودروی فورد فیستا، می تواند با پرداخت 56 دلار و خرید سوخت، در شرایط ایده آل 2,356 مایل سفر کند. قیمت سوخت در ایران 27 سنت به ازای هر لیتر برآورد می شود. اگر بخواهیم قیمت سوخت را با معیارهای ایالات متحده بسنجیم، قیمت بنزین در ایران 1.02 دلار به ازای هر گالن سوخت می باشد که هر گالن را برابر با 3.79 لیتر در نظر میگیریم. البته طرح این موضوع به معنای طرفداری از گرانی بنزین در خودروبانک نیست، بلکه هدف گوشزد کردن این موضوع برای اصلاح روند اقتصادی توزیع و مصرف سوخت در کشور است. تا زمانی که همانند ونزوئلا، معادله مخرب سوخت ارزان – خودروی گران در کشورمان وجود دارد، نمی توان به بهبود روند خودروسازی، مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا امیدوار بود.
در رتبه دوم این لیست، کشور نیجریه قرار دارد که با پرداخت 56 دلار برای سوخت یک فورد فیستا در این کشور، راننده می تواند مسافت 1,381 مایل را بپیماید. پس از نیجریه مصر قرار دارد که در شرایط مشابه، می توان با سوخت خریداری شده مسافت 1,339 مایل را طی کرد. جایگاه بعدی به طور مشترک بین عربستان سعودی و مالزی تقسیم شده که با پرداخت 56 دلار برای سوخت یک فیستا، می توان مسافتی برابر با 1,079 مایل را در این کشورها پیمود.
اما چه کشورهایی در پایین جدول قرار دارند؟ ابتدا از دانمارک شروع می کنیم که با پرداخت 56 دلار برای بنزین، تنها می توان 344 مایل را طی کرد. پس از دانمارک نیز ایتالیا با 341، هلند با 334 و نروژ با 319 مایل قرار دارند. در مقام آخر نیز هنگ کنگ قرار دارد. در این کشور با پرداخت 56 دلار برای خرید بنزین، راننده تنها قادر است مسافتی 307 مایلی را بپیماید. مطابق استانداردهای ایالات متحده، قیمت سوخت در هنگ کنگ 7.73 دلار به ازای هر گالن می باشد که حدودا هفت برابر کشور ماست.قیمت سوخت در ایالات متحده 3.07 دلار به ازای هر گالن است و با پرداخت 56 دلار، می توان مسافتی برابر 773 مایل را پیمایش کرد و از این نظر، ایالات متحده جز گزینه های نسبتا ارزان در قیمت سوخت طبقه بندی می شود. لیست کوتاه شده پنجاه کشور مورد بررسی را در ادامه می توانید ببینید.

نتیجه مطالعات بیمه ویگو

نتیجه مطالعات بیمه ویگو


نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/27
البته این در نظر بگیرین اون فورد فیستا بعد طی کردن 2 هزار مایل با بنزین ایران باید موتور پیاده کنه با اون کیفیت بنزینی که ما داریم
1397/8/27
با سلام
گرونی یا ارزونی بنزین باید نسبت به در امد تو اون کشور دید. ببینید درامد کارگر تو ایتالیا یا نروژ چقدره بعد بگین ما ارزون ترین کشوریم همیشه ی طرفه نرید به قاضی
1397/8/27
گزارشی بنویسید درمورد اینکه مردم کشورهای جهان چقدر حقوق میگیرند؟
با حقوق یکماه چجوری زندگی میکنند...
چه تفریحاتی میکنند...
مسیولینشون برای ملتشون چطور کار میکنند...
با دزدها چه میکنند...
و...
1397/8/27
شما دارین هیزوم به آتیش اضافه میکنین.
اول بیان کیفیت بنزین در نظر بگیرین بعد قیمت بدین...
خواهشا این مقایسه ها انجام نشه...
شما به فکر زیرساخت الودگی هستی فرهنگ سازی ماشین هیبرید انجام بده.....
اقای قانع نویسنده متن یه مقدار باید با تحقیق بیشتر این مطلبو مینوشت....
مطمین باشین اخرین چیزی که تو این شرایط اقتصادی باید گرون بشه فراورده های نفتیه....



1397/8/27
حالا دارید مقدمه چيني میکنند برای گرون کردن بنزنین
کاشکی متوجه بشید یا حداقل سعی کنید ک متوجه بشید دیگه مردم اگاه اند مثه گذشته نیست ک توجیه شمارو برای خالی کردن جیب ملت باور کنند
هزینه بنزین رو مقایسه میکنید با کشوریای دیگه پس حقوقی ک میگیرن رو هم حساب کنید
وضیعت اشتغال
تورم
ووو
1397/8/27
اونجوری حساب نکنین...
اینجور حساب کنید که یه کارگر معمولی اینجا برای بدست آوردن 56 دلار چند روز باید کار کنه؟
خارج از بحث های دیگه متوجه میشید قیمت بنزین اینجا خیلی هم گران و خارج از عرفه..
مگه حقوق مردم اینجا به دلار حساب میشه که همه چیو به دلار حساب میکنید نظر میدید؟!
1397/8/28
من فوق لیسانس توی این مملکت دارم روزی 70 هزار تومن حقوق میگیرم! میشه چند دلار؟! میشه 5 دلار ! یه کارمند توی امریکا یا اروپا روزی چقدر حقوق میگیره! حداقل ساعتی 8 دلار میشه روزی 64 دلار!
لطفا دیگه ازین قیاس های بی پایه و اساس نکنید!!!
1397/8/28
لطفا انقدر همه رو بی سواد فرض نکنید
این مقایسه خیلی ساده لوحانه است و بیشتر مقایسه ارزش پول کشور هاست تا قیمت بنزین که البته نتیجش هم خیلی غرور انگیزه
و البته با این منطق ایران ارزون ترین کشور برای خرید تقریبا همه چیزه ;)
1397/8/30
اضافه کنید که روی نفت خوابیدیم!
اضافه کنید که خودروهای 40 سال پیش شرقی و غربی رو داریم نه مدل های کم مصرف روز دنیا!!!
اضافه کنید که تو پایین بودن ارزش ریال رکورد زدیم!
اضافه کنید که وقتی میخوان گرون کنند آمریکا و اروپا رو مثال میزنن! ولی از کیفیت که صحبت میشه استاندارد های منسوخ شده رو مد نظر دارن!!!
اضافه کنید که صبر مردم هم میتونه مثل حباب باشه!