موضوعات داغ

معاینه فنی ویژه؛ سطح تازه سنجش عملکرد خودرو ها در کنار معاینه فنی معمولی و برتر

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا از تعیین سه سطح معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه خبر داد و از ضعف نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انتقاد کرد.
به نقل از ایسنا، سی و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با دستور جلسه «بررسی آیین نامه جدید معاینه فنی، نظارت بر مراکز معاینه فنی ، سامانه بارانه برای کامیون‌های درون شهری، منع توزیع افزودنی‌های سوخت در جایگاههای توزیع سوخت، تعطیلات زمستانه مدارس، اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، دسترسی محیط زیست به اطلاعات سیمفا» با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف از جمله وزارت کشور ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت نفت، پلیس و با غیبت نمایندگان وزارت راه و وزارت صنعت در سازمان محیط زیست برگزار شد.
وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این جلسه که ریاست آن را مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست بر عهده داشت، ضمن اشاره به تهیه حدود جدید معاینه فنی اظهار کرد:‌ از آنجا که جلسه های شورای عالی محیط زیست با فواصل زمانی طولانی تشکیل می شد و تعیین حدود مجاز معاینه فنی نیز که در این جلسات مشخص می شد به نظر کارشناسی احتیاج داشت این موضوع در مصوبه جدید هیات وزیران به سازمان محیط زیست منتقل شد و بر اساس مصوبه جدید حدود مجاز معاینه فنی توسط سازمان محیط زیست تعیین می‌شود و این سازمان در این مورد نظرات وزارت‌خانه‌های کشور، صنعت و راه و شهرسازی را اخذ می‌کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه کمیته فنی تخصصی مربوط به حدود مجاز معاینه فنی در سازمان محیط زیست با حضور نمایندگان سه دستگاه وزارت کشور ، وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و جلسات آن برگزار می‌شود، گفت: آیین نامه جدید مربوط به حدود مجاز معاینه فنی تهیه شده و از سه وزارت خانه کشور، صنعت و راه درخواست کرده‌ایم که نظراتشان را در مورد حدود مجاز معاینه فنی جدید اعلام کنند و برای همین امر سه نامه به سه وزیر مربوطه ارسال شده است.
حسینی اظهار کرد: بر اساس حدود مجاز تعیین شده سه سطح معاینه فنی معمولی (زرد) ، معاینه فنی برتر (سبز) و معاینه فنی ویژه (آبی) برای خودروهای سبک و سنگین در نظر گرفته شده و مشخص شده که هر یک از سطوح معاینه فنی در چه نواحی و در کدام شهرها باید اعمال شود.
این مقام مسئول درسازمان محیط زیست با اشاره به آزمون‌های آلایندگی کنار جاده‌ای خودروهای سنگین دیزلی تاکید کرد:‌ وضعیت در مورد خودروهای دیزلی به هیچ عنوان مطلوب نیست. تعداد بسیاری از این خودروها حتی با وجود داشتن برگ معاینه فنی همچنان دودزا هستند و همین موضوع نشان دهنده ضعف نظارت بر مراکز معاینه فنی است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا همچنین با اشاره به اینکه 91 درصد خودروهای سنگین در حال تردد در تهران، از خارج از تهران برگه معاینه فنی اخذ کرده‌اند، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای سنگین در حال تردد در شهر تهران در خارج از این شهر برگ معاینه فنی خود را دریافت کرده اند که باتوجه به وسعت کشور، بحث نظارت سختگیرانه بر تمامی مراکز معاینه فنی کشور مطرح می شود. در حال حاضر ما به دنبال آنیم که بر مراکز معاینه فنی تهران و البرز به صورت شرکتی نظارت بیشتری داشته باشیم و درخواست می‌کنیم شهرداری تهران هر چه زودتر قرارداد این موضوع را منعقد کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه جلسه با اشاره به ضعف ادارات کل محیط زیست استان‌ها در بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی تصریح کرد:‌ در ادارات کل محیط زیست استان‌ها افرادی را به منظور بازرسی از مراکز معاینه فنی سبک آموزش دادیم؛ اما متاسفانه همکاری مدیران کل محیط زیست استان‌ها با سازمان محیط زیست در این باره مناسب نبود و علیرغم آموزش ، همکاری مناسبی شکل نگرفت.
حسینی با تاکید بر این که باید این موضوع را از طریق رئیس سازمان محیط زیست حل و فصل کنیم گفت: انتظارات سازمان محیط زیست از ادارات کل محیط زیست استان‌ها در این زمینه مشخص شده و حتی فرم‌هایی نیز به استان‌ها ارسال شده است؛ اما متاسفانه نتایج بازرسی ها بسیار ناقص و پراکنده بوده‌اند. اگر سازمان محیط زیست بتواند به اطلاعات سیمفا دسترسی داشته باشد احتمالا وضعیت در این خصوص بهتر خواهد شد. ما به دنبال آنیم که که مجوزهای لازم برای این موضوع را دریافت کنیم تا دیگر برای دستیابی به اطلاعات ساده نیز حتی مجبور به مکاتبه با وزارت کشور نباشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد