موضوعات داغ

چقدر افزایش قیمت خودرو از دید دولت مردان معقولانه است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در حالی تعیین قیمت‌های جدید برای خودروهای داخلی با تاخیر همراه است و همچنان اعلام نمی شود که به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که تعیین قیمت‌ها با حاشیه ۵ درصد زیر قیمت بازار کذب بوده و عبارت افزایش معقولانه را بکار برده است.
تعیین قیمت‌ها با حاشیه ۵ درصد زیر قیمت بازار پیشنهادی بود که توسط دست‌اندرکاران صنعت خودروی کشور مطرح گردید. این پیشنهاد پیش تر ها نیز قبل از روی کار آمدن دولت دهم مطرح شده بود.
با این حال وزیر جدید صنعت به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو افزایش قیمت معقولانه را به عنوان راه کار خروج از رکود و آشفتگی این روزهای بازار خودرو می شناسد.
به این ترتیب عملا تعیین قیمت با توجه به حاشیه بازار که خواسته ای قدیمی از سوی خودروسازان بوده، در دوران وزارت این وزیر جدید نیز رخ نخواهد داد. به علاوه به نظر می رسد که منظور از افزایش معقولانه قیمت، افزایش مشروط قیمت‌ها خواهد بود به این معنی که خودروسازان در صورتی مجوز افزایش قیمت را به دست خواهند آورد که وضعیت تولید خود را در خطوط تولید با بسته تعیین شده از سوی وزارت صنعت منطبق کنند.
با این اوصاف به نظر می رسد که منظور از افزایش قیمت خودروها، آن چیزی که مدنظر خودروسازان است نیست و قیمت های جدید احتمالا تا حدود زیادی به نظر مصرف کننده نزدیک خواهند بود.
عده ای از کارشناسان معتقد اند که افزایش قیمت کارخانه ای خودروها هرچند کم می تواند به بازار راکد این روزها ضربه آخر را بزند و آن را از پا درآورد. به عقیده ان ها افزایش معقولانه قیمت ها نیز بازار را دچار آشفتگی و رکود بیشتر کرده و نارضایتی مردم را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
اما عده ای دیگر از کارشناسان معتقد اند در صورتی که نظام عرضه و تقاضا به صورت توام رخ دهد می توان هم خریدار و هم تولیدکننده را راضی نگه داشت. به عقیده آن ها نظام عرضه و تقاضا همان قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار است که به نوعی می‌تواند مصرف‌کننده و تولید‌کننده را منتفع کند.

بیراهه افزایش مشروط قیمت

به نقل از دنیای اقتصاد، هجوم دلالان و سرمایه های سرگردان به سمت بازار خودرو به دلیل اختلاف بالای قیمت خودرو در بازار و کارخانه است که به عقیده یکی از کارشناسان تنها راه دور کردن آن ها از صنعت خودروسازی کشور تن داد به مکانیزم‌های قیمت‌گذاری مرتبط با بازار آزاد و تعیین قیمت در حاشیه بازار است.
در مکانیزم عرضه و تقاضا، افزایش قیمت دنبال نمی‌شود؛ بلکه ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا هدف اصلی است، به این ترتیب از رهگذر ایجاد تعادل تعیین قیمت محصولات دنبال می‌شود. البته تعیین قیمت بر‌اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در یک بازار انحصاری، به افزایش قیمت محصولات منجر خواهد شد. با این حال تعیین قیمت بر‌اساس مکانیزم عرضه و تقاضا این امکان را فراهم می‌کند تا فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه از میان برود و همین مساله به خروج دلالان و سرمایه‌های سرگردان از بازار منجر شود. افزایش قیمت خودروها حتی به صورت معقولانه تنها به نفع خودروسازان است و دست دلالان و واسطه ها را از بازار خودرو دور نمی کند.
پیشنهاد می شود که دولت با استفاده از مکانیزم‌های نظارتی خود، جلوی مهندسی عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز را بگیرد تا این شرکت‌ها از طریق مهندسی عرضه قیمت محصولات را در بازار به صورت مصنوعی افزایش ندهند.

رابطه معکوس میان افزایش معقولانه و قدرت خرید

گفته می شود چنانچه دولت نخواهد به مکانیزم‌های مرتبط با عرضه و تقاضا تن دهد و بخواهد همچنان با نگاه دستوری به قیمت‌گذاری بپردازد باید به سمتی برود تا افزایش معقولانه قیمت‌ها شامل قیمت تمام شده خطوط تولید خودروها و سود معقولانه برای خودروسازان شود. منطقی است که افزایش قیمت معقولانه باید به صورتی باشد که حداقل 10 درصد از سود تعیین شده از سوی شبکه بانکی کشور بیشتر باشد تا سرمایه گذاران به سمت خطوط تولید خودرو حرکت کنند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/12
خب قطعا خودرو ساز باید پیشنهاد ۵٪ کمتر از بازار رو بده تا هروقت دلش خواست بتونه تولید رو کم کنه و قیمت رو ببره بالا و به راحتی سود کلانی به جیب بزنه. همونطور که امسال با حرکتی هماهنگ شده اینکار رو انجام داد.
1397/9/13
تا هنگامی که خودروسازان به صورت مافیایی در وزارت صنعت نفوذ داشته و اعمال نظر مینمایند و حتی دولت از آنها میترسد و تا هنگامی که واردات حتی خوروهای ارزان قیمت و بسیار کم مصرف خارجی توسط دولت ممنوع شده است،قیمت خودرو کاهش نمیابد و هزاران خودروی تولیدی در کارخانه های خودروسازی داخلی خاک میخورد و پوسیده میشود اما مدیران خودروسازی اجازه فروش نمیدهند.....تنها راه نجات مردم از این وضعیت واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی است که حتی با ارز آزاد قیمتشان کمتر از پراید میشود.
1397/9/13
خدایی دیگه کدوم خودرو رو میشه وارد کرد که با ارز آزاد ارزونتر از پراید در بیاد؟ یکم واقع بینانه نظر بدیم.
1397/9/12
قیمتها نه تنها نباید افزایش یابد بلکه همین قیمت کارخانه هم خیلی بالاست...
ماشیناتونو بفرستید اروپا قیمت بزنند، ببین چند میزنند. مستقیم میبرند بازیافت
بعد از 40 سال تمدن شما آقایون، همینجوری تو دنیا آبرو نداریم. به آشغالها نگید خودرو...
باید خودروسازان و حامیان آنها محاکمه و مجازات شوند
1397/9/13
دقیقا همینجوره...همونجوری که سمند رو تو انگلیس طرف 400پوند قیمت گذاشت...تازه میگفت فکر نکنم کسی بخره
1397/9/14
دمت گرم
1397/9/13
بحث افزایش قیمت دیگه خیلی کش دار شده!!!
خدا میدونه تهش چه خبره....
فقط من موندم دلار از 18 تومن شد 11 تومن خودرو ارزون نشد چرا؟!
ولی وقتی میرفت بالا همه میگفتن دلار رفته بالا گرون شده!!!
یعنی بنازم به این روش مدیریت اقتصادی که کلا معلوم نیست دو دوتا چنتا میشه؟!!!
1397/9/13
دو چیز کاملا مشخصه .
۱. قطعا قیمت رو از این بالاتر خواهند برد.
۲. قطعا هستند کسانی که به هر قیمتی حاضر باشن بخرن.
1397/9/13
دو چیز کاملا مشخصه:
1. تو هم یکی از همون دلالها هستی که دنبال سود خودتی
2. ملت جلوی هرگونه افزایش قیمت رو میگیرند، چون برای پولی که درمیارند زحمت میکشند. نه مثل تو
1397/9/13
واقعا همین طوره، هم قیمت ها میره بالاتر و هم یه عده دوباره و دوباره میرن میخرن ...... . همچنان ایران ویرانه تر میشه
1397/9/14
خودرو سیتروئن c3 که برج ۲ با دلار ۴۲۰۰ ثبت نام کردیم رو چرا هیچ نظارتی روش ندارید مگر ما آدم نیستیم ما چه گناهی کردیم که این خودروی به اصطلاح پسابرجامی شما رو خریدیم الان میخان با قیمت ۲۰۰ میلیون به ما بدن .دولت محترم پاسخگوی ۲۰۰۰ خریدار باشید
1397/9/17
تیبا صفر از بازار گرفتم بعد از سه روز دختر پمپش نشتی داره درها خوب بسته نمی شه موقع فن کردم بوی روی داخل کابین میاد اگر قیامتی باشه پدروشون در میارم ولی......