موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط رانا در وضعیت فعلی بازار + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
رانا یکی از پروژه های دور و دراز ایران خودرو به عنوان یک خودروی ملی بود که پس از مدتها کش و قوس، در سال 1391 به بازار آمد. این خودرو در ابتدا به عنوان جایگزینی برای پیکان با نام نیوپیکان طراحی شده بود که پس از راه اندازی پروژه پژو 206 صندوقدار، این طرح تا مدتها مسکوت ماند. پس از راه اندازی مجدد طرح که حاصل تحریم های خودروسازی در سالهای 90 و 91 بود، رانا به عنوان گزینه ای ارزان سازی شده از پژو 206 صندوقدار شناخته شد و ایران خودرو تیپ های پایین تر 206 صندوقدار، یعنی V1 و V20 را به تدریج از برنامه تولید خود خارج ساخت.

داشبورد رانا کارکرده

داشبورد رانا کارکرده

با وجود آنکه اساس بدنه، پلتفرم و پیشرانه رانا و پژو 206 یکسان است، صندوق عقب رانا 50 لیتر از 206 صندوقدار کوچکتر است. هم چنین طراحان سعی داشته اند تا میزان آسیب پذیری جلوی خودرو را، که یکی از ایرادات عمده پژو 206 محسوب می شود، با ساده سازی کاهش دهند. هم چنین با توجه به آن که طراحی رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار چندین سال جلوتر است، شاهد ظاهر بهتر و بروز تری در این خودرو هستیم، هر چند طراحی درب های عقب که به واسطه پلتفرم هاچ بک گونه 206 چندان جذاب نبود، دست نخورده باقی مانده و اصلاح نشده است.

رانا

رانا

این روزها و پس از اعمال تحریم های خودروسازی، دیگر تفاوتی بین پژو 206 صندوقدار و رانا از نظر فنی و تکنیکی وجود ندارد و تمامی سیستم ها یکسان هستند. اما اگر رانا را با پژوهای تولیدی قبل از سال 90 مقایسه کنیم، قطعا از نظر کیفی و کارایی چند پله پایین تر قرار می گیرد. تنها تفاوت فعلی رانا با پژو 206 صندوقدار در بحث آپشن هاست که به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع دستی و عدم وجود اهرم کنترل کننده پخش صوت خلاصه می شود. با توجه به اختلاف قیمتی رانا و پژو 206 صندوقدار، و نبود تفاوت فاحش میان آنها، خرید رانا یک گزینه منطقی به نظر می رسد. به ویژه در شرایط فعلی که قیمت ها سر به فلک کشیده اند. همچنین رانا به دلیل بازار دست دوم ضعیف تر نسبت به پژو 206 صندوقدار، افت قیمت بیشتری دارد و در صورت خرید نمونه های دست دوم، نیاز به پرداخت هزینه کمتری خواهیم داشت.با هم نگاهی به وضعیت قیمتی مدل های مختلف رانا در بازار می اندازیم:

قیمت رانا

قیمت رانا

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/13
اسفند 96 یک رانا lx خریدم با 95 هزارتا کارکرد. قبلش هم ماشین تولید داخل داشتم ولی به جرات می تونم بگم این ماشین از تمام محصولات تولید داخل که من سوار شدم بهتره ! نمیخوام تبلیغ کنم ولی کلی عرض می کنم این ماشین موتور tu5 روش نصبه و واقعا عملکرد موتور و گیربکس عالیه حتی خیلی بهتر از 206sd چون من قبلش هم 206sd داشتم و به توصیه یکی از دوستان رانا خریدم و واقعا راضی ام. این موتور روی پارس هم نصب شده و از اونجایی که سوار پارس tu5 هم شدم راحت بگم موتور tu5 روی اتاق پارس اصلا جواب نمیده. البته مزایا و معایبشو کلی میگم که فکر نکنید میخوام تبلیغ کنم. اتاق این ماشین به طرز فجیحی کم جا است یعنی علی رقم اینکه پلتفرم رانا همون 206sd هست ولی نمیدونم چرا اتاق این ماشین انقدر بد و کم جا طراحی شده ! صندلیهاش راحت نیست و برای طولانی مدت اذیت می کنه (یک دوستی داریم 195 قد داره بنده خدا هر وقت سوار ماشین من میشه زانوش میره تو دهنش!). آرگونومی راننده خیلی خوب طراحی شده و دید جلو خیلی بهتر از 206sd هست. مدل lx این ماشین که مدل فول آپشنش محسوب میشه شیشه های عقبش برقیه و آیینه های بقلش هم برقیه که کلا همین هم به چشم میاد ولی اگه برید تو سایت ایران خودرو کلی واسه مدل lx آپشن قائل شدن که روی مدل el مثلا نیست ولی همونطور که گفتم فقط همین شیشه های عقبش که برقیه تو چشم میاد و آیینه های تنظیم برقی همین ! آرگونومی سمت شاگرد واقعا مزخرفه طوری که من با قد 175 اگه بخوام داشبورد رو باز کنم باید یا پاهامو کلا بدم بره تو موتور ! یا چهار زانو بشینم رو صندلی یا صندلی رو بدم عقب تا بتونم داشبورد این ماشین رو راحت باز کنم !!!! (که البته ایران خودرویی ها اینو انکار خواهند کرد!) خود داشبورد هم خیلی جا داره ولی شخصا از داشبورد عمیق 206 راضی تر بودم. ظرفیت صندوقش واقعا خوبه و از sd بیشتره یا شاید من اینطوری فکر می کنم ! چون 206sd که داشتم احساس میکردم صندوقش کمی کوچکتر از رانا است. (شاید هم ایران خودرو از اتاق گرفته داده به صندوق ولی خوب جای نشستن جلو و عقب رانا کم شده!). موتور این ماشین بسیار کم صدا است به طوری که اگه دو تا ماشین کنار شما روشن باشه و شما استارت بزنید متوجه استارت خوردن نمیشید و فقط وقتی شروع کنید به گاز دادن میفهمید که ماشین روشنه ! که البته شاهکاری که ایران خودرو توی این زمینه انجام داده این بوده که انقدر هواسش بوده موتور رو کم صدا تولید کنه که هواسش از اتاق پرت شده ! اتاق و داشبورد جلو این ماشین به همون اندازه ای که موتور کم صدا است، داشبورد بسیار پر صدا و روی اعصابه !!!! کیفیت داشبورد هم از پلاستیک بسیار سخت و خشکه ولی در نمای کلی زیبا و قابل تحمله ولی توی دست اندازها داشبورد خیلی صدا میده ! دو تا ایربگ جلو داره، ترمز abs داره ولی ایمنی این ماشین ضعیفه!، گرم کن شیشه عقب و آیینه ها رو داره و البته توی آیینه های رانا اون نقطه کور آیینه های 206 حذف شده و دید خیلی بهتری هم نسبت به اطراف داره.
در کل تجربه شخصیمو با این ماشین که الان تقریبا 9 ماهه دارمش به اشتراک میذارم برای اونایی که کنجکاو اند بدونند این ماشین چطوریه. نه قصد تبلیغ دارم نه قصد تخریب فقط میخواستم کمکی کرده باشم. البته ظاهرا ایران خودرو قصد داره تا اواخر امسال یه مدل جدید از همین ماشین با دو تیپ اتومات و دنده دستی ارائه بده و شخصا از اونجایی که خیلی با این ماشین حال کردم (از لحاظ موتوری و مصرف سوخت بسیار بسیار بسیار پایین) اگه امسال مدل جدیدشو با اون آپشن هایی که گفتن و دنده اتومات بدن، ماشین خودمو میفروشم و رانا اتومات میخرم. توصیه می کنم اونایی که میخوان بخرند صبر کنند ببینیم مدل جدید رانا اتومات با چه گیربکسی و البته چه قیمتی عرضه میشه و اونایی هم که ماشین لازم اند هم از انتخابشون اصلا پشیمون نمیشن و حتما هم قبل از سوار شدن توی رانا یه بار هم سوار 206sd حتما سوار بشن، خودشون میفهمن من چرا میگم رانا بهتره (البته با احترام به دارندگان انواع 206sd).
ببخشید طولانی شد! عزت زیاد
1397/9/13
ایرانخودرو اصرار زیادی داشته برای معرفی کردن جایگزین پیکان انگار! یکیش این یکی هم قبلش ال نود!!
چه کاریه خب؟!
یعنی مثلا فکر میکردن ملت با خودشون میگن ایول جایگزین پیکان اومد بریم بخریم!!!!
1397/9/14
با سلام و احترام. دوست عزیز احتمالا ماشین قبلی شما پیکان بوده. اینکه انقدر تعریف کردین از رانا، فکر کنم فردیناند از ماشینش نکرده. دوست من ! هر عزیزی تجربه متفاوت از ماشینها داره و نقاط ضعف و قوتش رو میدونه. نمونه اش خودم که قبل از این اس دی ، رانا داشتم و عمرا دوباره رانا بخرم.لذت سواری 206 از جمله نقاط قوتش هست که در کمتر ماشین زیر 100 میلیونی میشه پیداش کرد. مخارج بالای هر دوی این ماشینها هم به کنار.به لحاظ مصرف سوخت همچین هم پایین نیستن. به هر حال موفق باشین. جسارت بنده رو ببخشین. با ععرض پوزش از تمامی عزیزان.
1397/9/14
مرسی از نوشته های سفارشی