موضوعات داغ

هزینه سنگین استفاده از خودروهای شخصی در مقایسه با تاکسی های اینترنتی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برای تردد با خودروهای شخصی در شهر باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنیم و بر همین اساس استفاده از تاکسی‌های آنلاین به صرفه‌تر خواهد بود. حال شما در نظر بگیرید یه خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ با کارکرد پایین و تازه نفس دارید و شما را نیز دائم به تعمیرگاه نمیبرد، با این خودرو شما باید سالانه برای تردد در یک مسیر ثابت حدود ۱۳ و نیم میلیون تومان هزینه کنید. این در حالی است که در صورت استفاده از تاکسی‌های آنلاین این هزینه حدود ۸ میلیون تومان خواهد شد و اگر از حمل و نقل عمومی استفاده کنید حدود ۲ و نیم میلیون تومان هزینه در سال خواهد داشت. اگر ما بخواهیم زمان از دست رفته در ترافیک را با خودروهای شخصی و تاکسی‌های آنلاین بر این هزینه‌ها اضاف کنیم، خواهید دید که استفاده از خودروی شخصی چقدر برای شما زیان مالی در پی دارد.
خودروی شخصی در یک سال چقدر هزینه دارد
به گزارش خودرو بانک و به نقل از ایران جیب، برای محاسبه هزینه یکسال خودروی شخصی موارد زیادی را باید در نظر گرفت. مهمترین مورد بیمه خودرو است، اعم از بدنه و شخص ثالث. هزینه بیمه شخص ثالث یک خودروی ۲۰۶ صفر کیلومتر امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. حال اگر بخواهیم بیمه یک ۲۰۶ با عمر کمتر از ۷ سال را در نظر بگیریم حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که ما در محاسبه خود میانگین را ۲ میلیون تومان در نظر می‌گیریم. هزینه بیمه بدنه نیز بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است که ما میانگین ۵۰۰ هزار تومان را محاسبه می‌کنیم.
در یک سال هزینه‌های دیگری همچون تعمیر و برخی موارد تصادف، عوارضی و خلافی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در این محاسبه ما تصادف را در نظر نمی‌گیریم و فرض بر قانونمند بودن شما می‌گذاریم. هزینه عوارض خودروی ۲۰۶ در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده و خلافی خودرو را هم ۳۰۰ هزار تومان متصور می‌شویم. هزینه‌های تعویض روغن و ضد یخ، فیلترها و سرویس های سالانه و برخی تعمیرات جزئی در سال را ۵۰۰ هزار تومان فرض می‌کنیم. برای محاسبه هزینه بنزین در یکسال نیز فرض می‌کنیم شما در ماه حدود ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنید که در سال مبلغ ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. حال با جمع کردن این هزینه‌ها حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شما می‌شود.
سود پول خودرو شما در بانک چقدر است
حال اگر پولی که صرف خرید خودرو کرده‌اید را به عنوان سپرده در بانک در نظر بگیریم، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶۰ میلیون تومان است. این پول با سپرده یکساله با سود ۱۵ درصد در یکسال حدود ۹ میلیون تومان می‌شود. پس شما با خرید خودروی ۲۰۶، در یکسال حدود ۹ میلیون تومان را از دست می‌دهید. حال اگر سود بانکی یکساله و هزینه‌های یکساله خودرو را با هم جمع ببندیم حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در یکسال هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی شما می‌شود.


هزینه کمتر تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروی شخصی
حالا اگر با وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های آنلاین برای تردد و رفت‌و‌آمد خود استفاده کنیم چقدر هزینه باید کرد؟ به عنوان مثال اگر شما بخواهید با تاکسی‌های آنلاین از مسیر خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، حدود ۱۲ هزار تومان پول کرایه می‌شود و اگر این مسیر را برای برگشت نیز در نظر بگیرم، روزانه حدود ۲۲ هزار تومان هزینه شما برای تردد روزانه شما می‌شود. با محاسبه ۲۲ هزار تومان روزانه، حدود ۶۶۰ هزار تومان در ماه و ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در سال هزینه رفت و آمد شما با تاکسی‌های آنلاین می‌شود.
استفاده از حمل و نقل عمومی مناسب‌ترین مدل تردد است
در نظر بگیریم اگر مسیر خیابان انقلاب تا صادقیه که با تاکسی‌های آنلاین حدود ۱۲ هزار تومان هزینه داشت، اگر با حمل و نقل عمومی و مترو این مسیر تردد شود با یک بلیط تک سفره مترو با قیمت ۱۰۰۰ تومان تردد می‌شود که بسیار به صرفه‌تر است. حال اگر بعد از پیاده شدن در خیابان انقلاب اگر بخواهید یک کورس با تاکسی بروید باید حدود ۱۲۰۰ تومان کرایه پرداخت کنید. با احتساب این دو کرایه، هزینه روزانه شما ۶۸۰۰ تومان می‌شود که در ماه حدود ۲۰۴ هزار تومان هزینه رفت و برگشت شما در ماه شده و در یکسال حدود ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هزینه یکسال شما می‌شود. همچنین باید گفت که اگر این مسیر با اتوبوس تردد شود این هزینه مشابه مترو خواهد بود.
یک پنجم خودروهای کشور در شهر تهران
حال با این محاسبات ساده که نشان می‌دهد استفاده از خودروهای شخصی به زیان اقتصادی خانواده‌ها بوده و اقتصاد ملی را نیز تهدید می‌کند و استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار به صرفه‌تر است، اما با این وجود مردم کشورمان بیشتر علاقمند به استفاده از خودروهای شخصی در ترددهای داخل شهر و مسافرت‌های بین شهری هستند و حمل و نقل عمومی را از نظر مزیت اقتصادی کم اهمیت کرده است و سازمان‌های مرتبط از جمله راه‌آهن و سازمان هواپیمایی کشوری هر ساله از ریزش مسافران خود می‌گویند. بر اساس آمار منتشر شده حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که حدود ۴ میلیون از این تعداد خودرو یعنی یک پنجم آن در شهر تهران تردد می‌کنند. همچنین بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی در سال ۹۶ حدود ۴۹.۴ درصد خانوارها از خودروی شخصی، ۱۶ درصد موتورسیکلت و ۱۳.۱ درصد نیز از دوچرخه برای ترددهای خود استفاده کرده‌اند. بر اساس همین آمار مخارج سال گذشته یک خانوار شهری، حمل و نقل با رقم ۴۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۱۵۶ ریال ۱۰.۶ درصد و کالا و خدمات متفرقه با ۳۴ میلیون و ۵۹۲ هزار ریال، ۸.۲ درصد را تشکیل داده‌اند.
سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ریلی کشور که در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذرماه برگزار شد، اظهار داشت: ما حدود ۱۰۰ میلیارد نفر سفر حومه‌ای در کشور داریم که کریدورهای ریلی ما قادر به انجام ۴۰ میلیارد نفر سفر هستند، اما سهم ریل در سفرهای مردم زیر ۵ درصد بوده که باعث تاسف است. وی در ادامه درباره آلودگی شهر تهران و راهکارهای کاهش این آلودگی بیان داشت: ۳۰ درصد خودروهای ورودی و خروجی به شهر تهران متعلق به خودروهای حومه تهران هستند که اگر بتوانیم این درصد را به خط ریلی منتقل کنیم حجم زیادی از آلودگی شهر تهران کاسته خواهد شد.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/16
به نظرم بعضی مفروضات درست نیست! این محاسبات در حالی انجام شده است که فرد ماشین نداشته باشد. در این صورت هزینه های سفر های طولانی درون شهری، بین شهری، مسافرت های سالانه تفریحی رو هم باید به اون اضافه کنیم. ضمنا احتمالا اگر مردم به تاکسی های آنلاین هجوم بیاورند، دیگه این قیمت نمیشه از این خدمات استفاده کرد. ضمنا لطفا در نظر بگیرید که اگر 60 میلیون رو امسال بذارید بانک با این وضع مملکت احتمالا سال دیگه میتونید یه پراید پکیده بخرید! 15 درصد سود بانکی فقط پوشش تورم مملکت داغون ماست. اما اگر پژو 206 رو سوار بشید و هزینه کنیدسال دیگه احتمالا 60 میلیون نیست بلکه 90 میلیونه! پس به نظر من هنوز خودرو در این مملکت هزینه نیست و سرمایه گذاری است! در حالی که اصلا این جور نباید باشه!
1397/9/17
اومدم پیام بزارم دیدم دوستمون حق مطلب ادا کرده.کاملا نظر نویسنده متن اشتباه می باشد تو ایران نباید فرهنگ پس انداز داشته باشی فقط باید فرهنگ خرید حتی بیش از نیاز ومصرف گرا باشی تا پیشرفت کنی متاسفانه
1397/9/16
ماشین هر دو سال دو برابر میشه اینم بگین
1397/9/16
برای تهران درسته،اصلا خودرو شخصی به صرفه نیست!
ولی شما کافیه تو یک روز نیمه برفی بخوای بری سر کار.... ساعت 7 صبح بری میدون فردوسی تاکسی بگیری،میبینی که 100نفر وایسادن ولی تاکسی ها دارن خالی میرن!!! بی ار تی کلا همه رو سر و کله هم سوار شدن مترو هم که اگه کسی پرت نشه وسط ریل تو اون شلوغی یا گوشیشو نزنن باید بره نماز شکر بخونه!
تاکسی آنلاین هم طرف با پراید میاد کرایه مسیر تهران شمال رو ازت میگیره تهش هم دوساعت تو ترافیک میمونی باید داستان زندگی راننده رو بشنوی!
این داستان برای غروب های روزهای معمولی و صبح ها بین ساعت 7 تا 8 با شدت کمتری در جریانه!!!
1397/9/16
اصلا اینجوری نیست :/ مثلا همین بیمه پریروز رانا ۹۵ رو بیمه کردم ۱.۲۰۰.۰۰۰ شد با پوشش ۱۰میلیون با ۲سال تخفیف
1397/9/17
چند تا ایراد اساسی به محاسباتون وارده:
1- اگه خودرو 60 میلیونیتون رو بفروشید و پولش رو بزاریدبرای گرفتن سود احتمال داره سال دیگه اون بانک یا موسسه اعتباری ورشکست بشه و پولتون رو پس نده. یادتون هست که آقای سیف چی گفت: "حتی اگر پول تو بانک های دولتی هم باشه و ورشکست بشن ما هیچ تضمینی نمیدیم"
2- بر فرض که بعد یه سال پول و سود پول رو دادن ولی 206 یه سال پیر تر الان 20 میلیون گرونتر شده چیکار باید کرد

پس کار منطقی اینه که ماشینت رو داشته باشی و از خودرو عمومی استفاده کنی، که یعنی 9 میلیون سود و هزینه بیمه رو باید از هزینه نگهداری کم کنی. یعنی هزینه قابل صرفه جویی میشه 2 میلیون دربرابر 8 میلیون هزینه تاکسی.
حالا فهمیدید که چرا مردم از خودرو شخصی استفاده میکنن
1397/9/17
متن جالبی بود و حرفای قشنگی زده شد که البته با هزینه های سرسام آور سرویس و نگهداری این روزهای خودرو و البته ماجرای طرح ترافیک که روز به روز داره تو شهری مثل تهران بیشتر عرصه رو به مردم تنگ میکنه ، باور پذبر تر هم شده و در تئوری کاملا قابل درکه اما به چند دلیل قابل تعمیم نیست متاسفانه ،
1-استفاده از حمل و نقل عمومی خیلی خوبه به خصوص نوع مترو و اتوبوس البته اگر بشه سوار شد !! تجربه ثابت کرده سیستم حمل و نقل عمومی بخوصص تو تهران اصلا قابل پیش بینی نیست و هر روز رفتار متفاوتی داره و به عبارتی اصلا نمیشه روش حساب همیشگی باز کرد حتی روی تاکسی های آنلاین! چه برسه روز بارونی یا برفی هم باشه!
2-یه خانواده که قدرت خرید حداقل یک ماشین معمولی رو داره نمیتونه این ریسک رو بکنه که ماشین نداشته باشه ، چرا ؟ چون این روزها داشتن یک ماشین واقعا الزامیه ، حتی اگر اون خانواده ، خانواده ای با فرهنگ باشن که فقط در مواقع ضروری از ماشین شخصی استفاده کنن ، شما اگر شب هنگام خدایی نکرده مشکلی برات پیش بیاد ، یا فرزندی اگه شب تب کنه یا شخص مسنی در منزل داشته باشید که نیازی به جابجایی داشته باشه نمیتونی در به در ماشین بشی برای رفتن تا درمانگاه و یا ... پس حتی اگر اهل حمل و نقل رو دوست داشته باشی برای روز مبادا هم مجبوری یک ماشین داشته باشی !
3-سفر ! خیلی ها ماشین میخرن برای سفر ، نمیشه یه خانواده 4 نفره با دو بچه ی خردسال رو تصور کنید که واسه تمام مسافرتاشون از اتوبوس ، قطار یا هواپیما استفاده کنن ، کار نشد نداره اما با سختی های زیاد و یا مخارج بالایی همراهه ، پس باز هم برای روز مبادا حداقل برای سفرهای خارج شهری نیاز به یک ماشین هست!
(((موارد دو و سه رو گفتم به این دلیل که صرف استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نمیتونه باعث شه شما خودروی شخصی نداشته باشی ، چون مصرف ماشین شخصی فقط برای رفتن به سر کار و برگشتن یا کارهای جزیی داخل شهر نیست - واقعا هم نیست - مهمترین استفاده ها از خودروی شخصی برای مواقع ضروری یا مسافرته ، پس شما به هر حال باید قید اون مبلغی که تو بانک میذاری و سودش رو میگیری بزنی ، چون به یک ماشین نیاز داری حتی اگه با حمل و نقل عمومی کارهای روزمره رو انجام بدی !! حالا اینکه اگر پول رو بذاری تو بانک و سودش رو بگیری پولت به سرعت بی ارزش میشه رو در نظر نگیری !!!)))
4- آخرین چیزی هم که به ذهنم میرسه اینکه در این متن هزینه سفرها با تاکسی آنلاین واسه یه رفت و آمد روتین روزانس ، در حالی که اگر بخواین چندین مسیر رو در یک روز پیمایش کنید و کارهای متفاوتی در مکانهای مختلفی داشته باشید و یا محل کارتون ثابت نباشه هزینه هاتون بسیار بالاتر خواهد رفت!!
1397/9/17
متاسفانه ایران تنها کشور دنیاست که خودرو شخصی ارزان تر از حمل و نقل عمومی است.
منزل من بلوار ارتش است و محل کارم سعادت آباد، 2 خودرو دارم اما ترجیح میدهم با تاکسی اینترنتی رفت و آمد کنم چون راحت تر است اما هزینه آن بسیار بیشتر است.
در مطالعه ای از وزارت نفت متوجه شدم حدود 18 درصد مصرف بنزین کشور در اتوبان تهران کرج است! برای کسانی که ‌ با خودروی شخصی صبح از کرج به تهران برای فعالیت اقتصادی می آیند و شب هم همین مسیر را بر می گردند.
جدا از آلودگی و استهلاک و عمر و زمان و .... این کار فشار مستقیم بر منابع نفتی جنوب ایران است.
نفتمان در پراید ها و پژو ها بی هدف می سوزد.... به همین راحتی!