موضوعات داغ

پیشنهاد جدید بنزینی مجلس؛ سهمیه بنزین پول نقد می‎شود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا بر استدلال یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از آنجا که 18 میلیون خودرو در کشور در حال تردد بوده و 60 درصد ایرانیان خودرو ندارند برای سهمیه بندی ملاک باید مردم باشند و سهمیه بندی و تعلق گیری بنزین به خودروها موجب می شود که همه ایرانیان از منافع کشور بهره مند نشوند. این موضوع نه تنها از قاچاق سوخت جلوگیری نمی کند بلکه عدالت اجتماعی را نیز به خطر می اندازد.
در حال حاضر شرایطی در کشور حاکم شده که فعال کردن کارت سوخت را ضروری می کند و یکی از این شرایط به وضعیت تولید بنزین در کشور بازمی گردد که باید تعادل بین تولید و مصرف حفظ شود.
کارشناسان حوزه کارت سوخت معتقدند که در زمانی که سامانه فعال بوده در مصرف صرفه جویی و کنترل بیشتری در حوزه قاچاق سوخت وجود داشته است.
به نقل از تسنیم، علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌گذاری پنتد (پژوهش‌ها و نوآوری‌های تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه «پیشران» در زمینه سوخت و هدفمندی یارانه‌ها به گفتگو با این خبرگزاری پرداختند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر گفت و کوی این دو:
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: از جمله عواملی که سبب حذف کارهای سوخت شد می توان به هزینه های سالانه 20 میلیارد تومانی نگه داری سامانه هوشمند سوخت سالانه و فساد ناشی از دونرخی بودن سوخت اشاره کرد. در نهایت دولت به این نتیجه رسید حذف کارت سوخت اقدام منطقی تری نسبت به استمرار استفاده از آن است.
وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌نصیب هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است"، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت 80 میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاماً سهمیه بنزین نیست، بلکه به‌نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار می‌گیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده می‌کنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه می‌تواند تورم‌زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل می‌توانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را می‌توانند به‌صورت نقد استفاده کنند.
علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عده‌ای از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملاً غیرسیاسی و خودجوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه می‌شود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد. نتیجه این شد که ضروری است که یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، بازتوزیع شود، به‌طوری‌که از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقیر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
عبدالله‌زاده در انتها توضیح داد که تجربه نشان داده کارت سوخت به تنهایی نمی تواند سبب جلوگیری از قاچاق شود و دولت باید در راستای دو نرخی کردن سوخت اقدام کند تا از قاچاق سوخت جلوگیری شود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/24
چه طور تا سالهای پیش قاچاق سوخت نداشتیم، یهو قاچاق سوخت پدیدار شد؟؟؟
اصلا فرض بر این که قاچاق سوخت باشد، خب این وسط مردم باید هزینه جلوگیری از قاچاق سوخت رو بپردازن؟؟
اتفاقا زمان اجرای هدفمندی یارانه ها هم میگفتن که اجرای هدفمندی باعث بهبود کیفیت محصولات و افزایش بهره وری و کمک به قشر ضعیف جامعه میشه ولی آیا این اهداف محقق شد؟؟؟ فقط تو این سالها شاهد افزایش قیمت ها بودیم و لاغیر، قطعا دو نرخی شدن بنزین هم به همون صورت خواهد بود.
1397/9/24
حرف های تهی دوباره شروع شد برای فیلم بنزین
1397/9/24
فقط دروغ و حرفای توهمی ،خجالت نمی کشن اگه اختلاف قیمت بنزین داخل و خارج اینقدر شده که همه رفتن سراغ قاچاق سوخت یه فکری به حال پول مملکت کنید نه به فکر بنزینی که بخاطر بی ارزش شدن پول ما ارزون شده ،راه حل هایی که ارایه می دن بچه دبستانی هم می فهمه که خنده داره اینا واقعا تحصیل کردن ؟؟؟ یا مثل بقیشون با پارتی مدرک گرفتن و از پشت کوه اومدن یه عمر عقده هاشونو سر مردم خالی کنن هیچ امیدی به این مملکت با این مسئولینی که سرکارن نیست
1397/9/24
سناریوی یارانه ها در حال تکرار شدن هست! الی برکت الله. مبلغی را می خوان بدن به ملت و با تورم صد درصد این پول سال بعد میشه پشم و ...
1397/9/24
اگه این کار اجرایی بشه واقعا عالیه..چرا که باید زودتر از اینها انجام میشد بالاخره جلوی ضرر رو هروقت بگیریم منفعته..بعضیا متاسفانه توی این فکرن که یارانه پول نقدیه که دولت باید بیاد دم خونه ی هممون بزنه بگه بفرمایید.نه عزیز جانم اینطور نیس.اگر تحقیق بکنید که مردم کشورهای اروپایی چطور یارانه میگیرن متوجه میشین.یارانه در واقع همون اعتباره که میتونید بنزین , مواد غذایی , حمل و نقل و... استفاده کنید مه اینکه پول نقد بگیرید. اگه اینطور باشه که تورم بایداروپا رو نابود کنه..آقای احمدی نژاد هدفش خیر بوده ولی علمشو نداشت که چطور یارانه پرداخت کنه..ان شاالله مسئولین ما با کمک خدای مهربان بتونن کدورتها رو کنار بزارن و با جدیت به فکر آینده مملکت باشند.ان شاالله
1397/9/25
شخصا اقامت کشور ایتالیارو دارم و دقیقا مثل یک شهروند حق و حقوق دارم ،کجای اروپا دارن یارانه می دن ؟؟؟ چرا دوست دارید دروغ پرورش بدید توی ذهن مردم ؟؟؟ اجرایی شدن این کار باعث پر شدن جیب بعضیا که دعا می کنن و انشاالله می گن می شه و باعث بدبختی بقیه مردم ،نقدینگی دورم میاره چرا دوست دارید مردمو تنبل و مفت خور بار بیارید ؟؟ چرا یک شخص باید سر ماه فلان مقدار پول سر هیچی دریافت کنه ؟؟ جای خوشحالی نداره قبلا ثابت شده از اینور ۵۰ تومن می ریزن از اونور سر‌ گرونی و تورم باید ۳ برابرشو خرج کنی هیچ مسئولی توی ایران با هدف خیر سرکار نیمده و ماشالله ماشالله اینقدر که کنار هرکدومشون اختلاصگرو دزد در اومده بیرون که مردم متوجه شدن هیچ فرقی نمی کنه بحالشون کی سر کار باشه ،خدا نکنه یروز اروپا بخواد این سیستم های مسخره مدیریتی و اجرا کنه مطمئنن مسئول تحصیل کرده و فهمیده همچین طرح احمقانه ایو پیشنهاد نمی ده .