موضوعات داغ

شروط ترخیص خودروهای در گمرک مانده

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : روز گذشته روابط عمومی گمرک از نامه‌ای خبر داد که در آن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از وزرای اقتصاد و صنعت خواسته خودروهای دپو شده در گمرک را مطابق قانون تعیین تکلیف کنند. در این نامه آمده است که «جنابان آقایان دژپسند و رحمانی، نباید تحت تاثیر فضاسازی، موانع فعالان اقتصادی را برطرف نکنیم. اگر کسی تخلف کرده دستگاه قضایی برخورد می‌کند و نباید برای کسانی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده‌اند مشکل ایجاد شود». اما نامه جهانگیری روز گذشته با واکنش‌هایی همراه بود؛ به‌طوری‌که مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران در همین زمینه به شروط ترخیص خودروهای در گمرک مانده پرداخت. وی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده اظهار کرده که هنوز تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده اما پیشنهاد شد خودروهایی که ارز دولتی گرفته‌اند مابه‌التفاوت آن با ارز نیمایی را پرداخت کنند.
مهدی میراشرفی، درباره نامه منتشر شده مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی معطل مانده در گمرکات و پیشنهادهای مطرح‌شده در آن اظهار کرد: در حال حاضر خودروهایی که ترخیص آنها متوقف شده از سوی شرکت‌ها به مردم پیش‌فروش شده است.معاون وزیر اقتصاد همچنین با تاکید بر اینکه نامه منتشر شده یک پیشنهاد بوده و هنوز هیچ تصمیمی از سوی دولت در رابطه با آن اتخاذ نشده است، گفت: ۹۰ درصد این خودروها با ارز متقاضی و بدون انتقال ارز هستند و نیاز به تامین ارز نداشتند.

رئیس‌کل گمرک افزود: ترخیص این خودروها می‌تواند قیمت در بازار خودروی وارداتی را تعدیل کند. وی یکی از عوامل مربوط به متوقف شدن واردات خودرو را مسائل و محدودیت‌های ارزی دانست و افزود: پیشنهاد مطرح شده در رابطه با ترخیص خودروها شامل خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نمی‌شود. معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: همچنین خودروهایی که ارزش آنها بالای ۴۰ هزار دلار باشد مشمول پرداخت سود بازرگانی ۵۵ تا ۹۰ درصدی هستند. میراشرفی با بیان اینکه گمرک مجری سیاست‌ها و مقررات است، یادآور شد: یکی از دلایل دیگری که می‌تواند در این زمینه مطرح باشد این است که درآمد گمرک از این محل نیز محقق خواهد شد؛ چراکه در قانون بودجه امسال ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل ورود خودروهای وارداتی لحاظ شده که تاکنون محقق نشده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه آن دسته از خودروهای وارداتی که ارز دولتی گرفته‌اند قطعا مشمول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز خواهند شد،‌ گفت: اکنون ارز دولتی که به بخشی از خودروها اختصاص یافته به‌دلیل عدم‌ترخیص تسویه نشدند؛ ضمن آنکه مردم نیز خودروهای پیش‌فروش به دستشان نرسیده و درآمد گمرک هم محقق نشده است. به گفته رئیس‌کل گمرک، نامه‌ای که در رسانه‌ها مطرح است نظرات چند مرجع به‌صورت غیررسمی و کارشناسی بوده و روی آن اجماع کامل وجود دارد اما هنوز تصمیمی در رابطه با آن نگرفته‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد