موضوعات داغ

سبقت نرخ های کارخانه از بازار/ قیمت خودرو با فرمول جدید چگونه محاسبه می شود؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در خصوص افزایش قیمت کارخانه ای خودروها خبرهای متفاوت و گاها ضد و نقیضی به گوش می رسد.
یکی از اخبار منتشر شده در این خصوص عرضه خودروها با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار بود که البته گفته می شود این افزایش قیمت مخصوص خودروهای بالای 45 میلیون تومان بوده و خودروی کمتر از 45 میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت خواهند بود.
البته دبیر انجمن قطعه سازان مازیار بیگلو معتقد است که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که بیش از 150 درصد است و تأثیر آن بر صنعت قطعه سازی، بعید است خودروی کمتر از 45 میلیون تومان باقی بماند.
گفته می شود قرار است دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 در قالب‌های حمایتی قیمت‌گذاری شوند تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند این خودروها را خریداری کنند.
البته اگر بر اساس منطق خودروسازان و قطعه سازان جلو برویم و افزایش 150 درصدی قیمت ها را ملاک قرار دهیم خودرویی که تا پیش از این 40 ملیون تومان قیمت داشت اکنون 100 میلیون تومان قیمت گذاری می شود که این قیمت حتی از قیمت حاشیه بازار نیز بیشتر است.
محمد شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه توضیح داد ورق فولادی که چند ماه پیش 2 هزار تومان می‌خریدیم اکنون 6 هزار تومان شده است. مس کیلویی 25 هزار تومان از 60 هزار تومان هم فراتر رفته و آلومینیوم کیلویی 7 هزار تومان، بیش از 35 هزار تومان شده است. از ابتدای سال‌ جاری تاکنون 140 هزار نفر از صنعت قطعه‌سازی به خاطر کاهش تولید، تعدیل نیرو شدند و از 747 واحد ثبت شده، 260 کارخانه اعلام تعطیلی کردند. در این میان قطعه سازان در هفته بین 2 تا 3 روز کار می‌کنند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان هم از ضررهای میلیاردی که قطعه سازان طی ماه‌های اخیر داشتند، یاد کرده و توضیح داد که قطعه سازان با زیان 50 درصدی کار می‌کنند، اگر دولت بتواند 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی وام بدهد تا آنها بدهی‌های خود به قطعه سازان را پرداخت کنند ما 6 تا 8 هفته بعد از آن توانایی تأمین 2 هزار قطعه را داریم. قطعه سازان در حدود 15 هزار میلیارد تومان طلب دارند که این عدد جدا از ضرر روزانه 100 میلیارد تومانی آن هاست.
وضعیت در خصوص صنعت خودروسازی نیز به همین صورت است و در حال حاضر زیان خودروسازان از ابتدای سال 7500 میلیارد تومان است.
شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در انتها توضیح داد که مشکل اصلی صنعت خودرو و صنایع وابسته در حال حاضر نبود نقدینگی است. قطعه سازان می توانند تحریم ها را دور بزنند اما نبود نقدینگی مشکل ساز شده است. حداقل این امیدواری وجود دارد که با دریافت بدهی قطعه سازان از خودروسازان نقدینگی برای خرید قطعه فراهم شود.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/26
با این تفاسیر میشه گفت عملا خودروسازی ورشکست شده، فقط نمیخوان اقرار کنند که ورشکست شدند چون اگر بخوان اقرار به ورشکستگی کنند باید تمام گند هایی که 40 سال گذشته زدند رو هم گردن بگیرند !
اگر مردم یکم دیگه مقاومت کنند و ماشین های اینا رو ثبت نام نکنند و نخرند، انشالا از شر این مراکز فساد مالی خلاص خواهیم شد. میخوام ندی اون پراید و 405 رو ! چه منتی هم میزارن : "گفته می شود قرار است دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 در قالب‌های حمایتی قیمت‌گذاری شوند تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند این خودروها را خریداری کنند." انگار میخوان از ارث باباشون بدن ! 40 ساله حق مردم که سوار شدن ماشین های با کیفیت و ایمن بوده رو خوردن بعد حالا منت هم میزارن !!!!! انشالا زودتر از شرتون خلاص بشیم ! میخوام ماشین تولید نکنید اصلا ! با شتر و قاطر بریم مسافرت بهتر از اینه که با منت بخوایم ازتون ماشین بخریم !
1397/9/26
مردم ببینید چطوری دارن با حرف مفت ما رو بازی میدن و مسخره میکنند و بهمون میخندند و جیبموتو زدند و میخوان بیشتر بزنند...
مگه برای ساعت به ساعت پولی که درمیاریم زحمت نکشیدیم؟ مگه عرق نریختیم؟
چرا باید اجازه بدیم پول زحمتکشی ما رو که حق ما و خانواده ماست بدیم به این مفت خورها که بعد از 40 سال ادعا حتی یک پراید هم نمیتونند بسازند؟
چقدر از درآمد بخور و نمیر ما گارگران و کارمندان برای کجای زندگیمون زیادی بوده که میخوان ازمون بگیرند؟
چه به بهانه افزایش قیمت خودرو، چه بنزین و چه...
چرا بهمون برنمیخوره؟؟؟

1397/9/26
قطعه سازان می توانند تحریم ها را دور بزنند اما نبود نقدینگی مشکل ساز شده است. جمله زیبایی بود از استاد. پس اسمشونو نزاریم قطعه ساز بگیم واردکننده، تاجر یا همچین چیزی. آخه این چه قطعه سازیه که میخواد واردات بکنه. خوب خود ایرانخودرو بره واردات کنه که سود الکی هم به همین آقایان به اصطلاح قطعه ساز نده.
1397/9/27
حرف شما درست؛ اما این دوستان در واقع مواد اولیه تولید قطعات رو از خارج وارد می کردند و تبدیل به قطعات خودرو می کردند و میدادند دست خودروساز تا سر هم کنه و با قیمت فوق گزاف بده دست مردم. حالا که تحریم شدن دیگه همون مواد اولیه هم بهشون نمیدن بعد حالا بهانه چیه ؟ نبود نقدینگی ! منظور دوستان هم از دور زدن تحریم یعنی قبلا به صورت مستقیم از اون کشوری که بهشون مواد اولیه میداده میخریدند، حالا که تحریمه میرن مثلا به یکی از این کشور های آفریقایی یا آمریکای جنوبی که باهاشون رفیقه میگن داداش انقدر پول بگیر برو مواد اولیه ساخت خودرو رو از اون کشور بخر بیا بده من منم انقدر بهت پروسانت میدم. در واقع سیستم دلالی رو خیلی شیک از سطح داخلی به سطح بین المملی انتشار میدن !!!!! وقتی میفرمایند : ما تحریم ها را به فرصت تبدیل می کنیم یعنی همین ! حالا چون پول نیست و به قول دوستان نقدینگی مشکل ساز شده، باید هزینه خرید این مواد اولیه از کجا در بیاد؟ کاملا درسته، جیب مردم !
اما سوال اصلی اینجاست که چرا اصلا باید مواد اولیه از خارج وارد بشه !؟ یکی از مواد اولیه مهمی که در ساخت خودرو بسیار کاربرد داره نفته که ما متاسفانه به عنوان سومین کشور نفتی جهان فقط میتونیم نفت رو استخراج کنیم و نمیتونیم اون رو به محصولات دیگه تبدیل کنیم، مجبوریم نفت خام رو بفروشیم بعد محصولی که مورد نیازمون هست رو بدیم برامون تولید کنند و بعد با قیمت چند برابر بخریم (ننگ بالاتر از این هست!؟). مواد دیگری هم از جمله مس، آلمینیوم و غیره و ذالک هم برای تولید خودرو نیاز هست که همه این مواد توی ایران معادن فراوان وجود داره. پس چرا این مواد از خارج وارد میشه !؟ سود کلان برای یک عده معدود و خاص، عدم کفایت مدیران این صنعت به دست همون یک عده معدود و خاص، عدم اجازه به نخبه های این صنعت و منزوی و فراری کردن آنها توسط همون یک عده معدود و خاص، همه و همه برای تولید چند محصول کاملا بی کیفیت و قدیمی با قیمت بسیار گزاف با ایجاد یک شبکه مافیایی بسیار قوی توسط همون یک عده معدود و خاص.
لب کلام اینکه سال ها کبکبه و دبدبه و شعار دادن و استفاده از الفاظ حکیمانه در توصیف خودروسازی و سود جویی های دوستان منجر به این شد که امروز شاهد چنین شرایطی در این صنعت باشیم. صنعتی که توی این شرایط اقتصادی به جای کمک حال بودن شده بلای جون مردم !
1397/9/26
خدایا اخه چرا به ما اینقدر مسؤل صنعتی و حامی مصرف کننده و ملت باهوش عنایت کرده ای؟ یک تعدادی از اینها را از ما بگیر و در سرزمینهایی مثل ژاپن و اروپا و ... ظاهرشان کن. اخه دلمان برای انها به خاطر انهمه مسول بی کفایت و کم خرد می سوزه.
1397/9/26
به درک
ایشاا... همین روزا تخته بشه
1397/9/26
خیلی دلم میخواد که یکی این خودروسازان و یکی دیگه این بانکها که هر دوشون زالو صفتند برشکست بشن و از صفحه روزگار محو بشن
1397/9/26
آقا چجوری بگیم صنعت خودروسازی نمیخوایم؟؟؟ زوره مگه ؟؟؟ اگه خودروساز ایرانی پرشیا اتومات و دنا رو داره به قیمت هیوندایی آی۱۰ و کیا پیکانتو تولید میکنه یعنی توانایی تولید خودرو در کشور نداریم. خلاص!
1397/9/26
باز پول مردم بيچاره رو بريزين تو حلق اينا بازم از جيب مردم بگيرين بدين به اين وارد كنندگان به ظاهر توليد كننده از اونبرم باز خودرو باقيمت حاشيه بازار قالب كنن به مردم فقط دهن ما مردم سرويس ميشه