موضوعات داغ

کاهش قیمت خودرو و رونق خرید و فروش در بازار دسته دوم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بعد از نوسانات نرخ ارز و افزایش چشمگیر خودرو، اکنون حدود دوماه از روند کاهش قیمت ارز و تثبیت نرخ آن می‌گذرد و مردم منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. حال خریداران می‌گویند که این کاهش نرخ ارز در بازار خودرو موثر نبوده و گویا خودروسازان بدون اطلاع وزارت صنعت و معدن و به صورت سلیقه‌ای اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، حمیدرضا قندی رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان معتقد است که قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته است. او می‌گویند از خردادماه تا مهرماه افزایش قیمت زیادی در تمام اقلام رخ داد و خودرو نیز بی نصیب نبوده است، اما در دوماه گذشته با کاهش قیمت ارز و تثبیت نرخ دلار شاهد کاهش قیمت در برخی از اصناف هستیم. به عنوان مثال آلومینیوم ۲۰ تا ۳۰ درصد و یا محصولات پلاستیکی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. وی ادامه داد: در دو ماه گذشته خرید و فروش خودروهای خارجی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حدود ۸۰ درصد افت داشته و بازار با رکود زیادی روبه‌رو بوده است. در حال حاضر قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی در دو ماه گذشته کاهش داشته است، به عنوان مثال آزرا که تا دو ماه پیش یک میلیارد تومان بود اکنون با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.
حمیدرضا قندی با اشاره به کاهش و یا تثبیت قیمت خودروهای داخلی، گفت: خودروی دنا پلاس که ۱۱۲ میلیون تومان قیمت داشت اکنون با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و یا پژو ۲۰۷ از ۱۱۶ میلیون به ۱۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. پژو ۲۰۷ صندوقدار اتومات از ۱۴۰ میلیون به ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است. وی در ادامه افزود: در گذشته و تا حدود یکسال و نیم پیش خودروسازان مانند سایپا فروش اقساطی داشتند، اما در حال حاضر دیگر این شرایط وجود ندارد و بازار خودروهای داخلی و خارجی با رکود مواجه است. حال در صورت تداوم نرخ دلار، بازار خودرو با کاهش قیمت و اما با رکود بیشتر روبه‌رو خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت فاحش بین قیمت کارخانه با بازار، اظهار داشت: احتمال اینکه دلالان در خارج از کارخانه‌های خودروساز به دنبال خرید ارزان و فروش گران باشند وجود دارد، امام اینکه خود کارخانه‌ها بتوانند به صورت آزاد خودرو را در بازار بفروشند امکان‌پذیر نیست. همچنین در حال حاضر خودروسازی‌ سایپا تا به الان نتوانسته به تعهدات خود برای تحویل خودروهای ساندرو و استپ‌وی عمل کند.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل رکود بازار خرید بی‌رویه مردم در زمان نوسانات نرخ ارز بود، گفت: در زمان نوسانات نرخ ارز مردم برای کسب سود بیشتر و فروش خودرو در وقت گرانی، سرمایه‌های زیادی برای خرید خودروهای خارجی هزینه کردند. از دلایل دیگر رکود بازار و کاهش نرخ خودرو انتظار مردم تا بهمن ماه برای خرید خودرو است زیرا خودروسازی سایپا در اوایل بهمن‌ماه محصولات جدید خود را عرضه می‌کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان درباره قیمت برخی از خودروهای داخلی، گفت: قیمت پراید صفر حدود ۳۵ میلیون، پراید ۱۱۱ حدود ۳۸ میلیون، رانا حدود ۶۰ میلیون، سمند ۶۰ میلیون، پژو ۲۰۶ حدود ۶۰ میلیون و ال۹۰ پارس‌خودرو ۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
حمیدرضا قندی در پایان درباره بازار خرید و فروش خودروهای دسته دوم، بیان داشت: بازار خودروهای دسته دوم پررونق‌تر از خودروهای صفر است و خودروهای دسته دوم به علت ارزان‌تر بودن خریداران بیشتری دارند، اما در حال حاضر خودروی دسته دوم با کیفیت در بازار کمتر شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/16
قندی جان از کجا تهیه میکنی؟
1397/10/17
دسته دوم اشتباه هست. درستش هست: دست دوم. و این ترکیب ترجمه واژه به واژه از سکند هند (second hand) در زبان انگلیسی هست.