موضوعات داغ

طرح پیش فروش ایران خودرو و سایپا، قانونی یا غیرقانونی؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
در حالیکه شرکت های خودروسازی هنوز نتوانسته اند تعهدات قبلی خود در مورد پیش فروش ها را تحویل دهند، هنوز هم این شرکت ها اقدام به برگزاری پیش فروش های جدید با موعدهای تحویل بلند مدت می کنند. آن طور که مشخص است، هیچ نهاد و قانونی وجود ندارد که بتواند مانع از این کار خودروسازان شود. در این زمینه، امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در گفتگویی با ایسنتا اظهار کرد که مشکلات ایجاد شده به دلیل قوانین حاکم بر این حوزه می باشد. قوانین فعلی، برای شرایط عادی تدارک دیده شده اند، حال آن که هم اکنون بازار خودرو شرایط غیرعادی دارد و ادامه این شرایط، روز به روز بیشتر به ضرر خودروساز، خریدار و دیگر نهادهای مسئول خواهد بود.
پیش فروش خودروها نیز با وجود اعلام های مختلف از سوی مراجع متفاوت، امری غیر قانونی نیست. خودروساز شرایط شفاف خود را اعلام کرده و متعهد می شود در تاریخی مشخص، و با قیمت روز خودروی ثبت نامی را تحویل مشتری دهد. این عمل به ظاهر هیچ مشکل قانونی ندارد، اما این عمل ظاهرا قانونی، به سهم خود موجب ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود. از یک سو این مساله مطرح می شود که آیا پیش فروش خودرو در شرایط فعلی امری قانونی است؟ و آیا می توان از آن جلوگیری کرد؟ از سوی دیگر تعهدات مالی خودروسازان در کنار کاهش تیراژ تولید، آن ها را ملزم می کند که پیش فروش های متعدد برقرار کنند
کاکایی اظهار می کند که مقصر اصلی شرایط فعلی صنعت خودرو، مربوط به مسائل کلان این حوزه بوده و حل و فصل این مسائل نیازمند اعمال مفید دولت است. باید این موضوع بررسی شود که آیا شرکت های خودروسازی که اقدام به برگزاری پیش فروش ها می کنند، قادر هستند تعهدات خود را در زمان مناسب تحویل دهند یا خیر. و اگر این شرکت ها قادر به تحویل تعهدات معوقه خود نیستند، باید به نحوی از برگزاری پیش فروش ها جدید تر جلوگیری شود. وی اضافه کرد نباید با خودروسازان احساسی برخورد شود، چرا که باید این شرکت ها توانایی از دست رفته خود را باز یابند و بتوانند محصولات پیش فروش شده خود را تحویل دهند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد