موضوعات داغ

خودروهای مونتاژی ایرانیزه می شوند؛ آمادگی قطعه سازان برای افزایش داخلی سازی قطعات

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه اظهار داشت: در شرایطی که کشور در تحریم بسر می‌برد و تبادلات مالی به سختی انجام می‌گیرد و تامین قطعات در این شرایط دشوار است، باید توان بالقوه قطعه‌سازان را در داخل به بالفعل تبدیل کنیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: به منظور داخلی‌سازی قطعات و رهایی از شرایط تحریم، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و قطعه‌سازان داخلی را به همکاری دعوت کرده‌ایم.
در همین زمینه مدتی پیش نیز معاون ساپکو از خودکفایی در تولید بیش از ۵ هزار قطعه برای ۵ گروه خودرویی پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷، رانا، سمند، دنا و دنا پلاس گفته بود. وی همچنین اعلام کرد که در ساخت هزار و ۱۰۰ قطعه اصلی باید از دیگران کمک بگیریم.
فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره داخلی‌سازی، بیان داشت: داخلی‌سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی.سی.یو در شرایط حال بسیار مهم بوده و ما می‌توانیم با استفاده از تجربیات مراکز دانش بنیان خود به این فناوری دست یابیم و حتی آن‌ها را صادر کنیم. ما می‌توانیم از تجهیزات کم مصرف و قابل استفاده و پیشرفته نیروهای مسلح استفاده کنیم و در کنار تجربیات قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توان یک مثلث را تشکیل دهیم. وی ادامه داد: برای تحقق اهداف باید این سه ضلع بخوبی از تخصص و توان همدیگر بهره ببرد. در این مورد دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری و معاونت علمی و فناوری نیز خواهان تحقق این هدف هستند. وی در ادامه افزود: تولید انبوه پژو ۳۰۱ در سال آینده در راستای همین هدف است.

قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعات آماده هستند

قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعات آماده هستند


مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود
محمدرضا نجفی‌منش درباره مشکلات قطعه‌سازان گفت: قطعه‌سازان در این شرایط نیاز به پرداخت مطالبات خود دارند. به منظور رفع مشکلات قطعه‌سازان باید به جای وام و تسهیلات، خودروسازان باید بدهی‌های آنها را پرداخت کنند. همچنین باید مابه‌التفاوت قیمت قطعات طبق اسناد و مدارک پرداخت شود. وی ادامه داد: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کوچک و متوسط باید یکماهه باشد تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
مراودات بانکی برای قطعه‌سازان تسهیل شود
نجفی منش درباره سازوکاری که برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در نظر گرفته شده است، گفت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از طریق این سازوکار دشوار است. در این سازوکار قطعه‌سازان و خودروسازان در مقابل یکدیگر قرار گرفته و اگر قطعه‌سازان مشکل بانکی داشته باشند در دریافت مطالبات خود به مشکل خواهند خورد. در حال حاضر بهتر است خودروسازان پول را به صورت مستقیم به بانک داده تا در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد و برای این کار خودروسازان ضمانت‌های لازم را تهیه کنند و اگر این کار انجام نشود قطعه‌سازان خسارت جدی خواهند دید.
در همین راستا مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو در ۱۵ بهمن اعلام کرد: شرکت‌های خودروساز عملیات پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان قطعه‌سازان را آغاز کرده‌اند. همچنین قرار است که که این مبلغ طبق لیستی که خودروسازان در اختیار بانک قرار می‌دهند به حساب قطعه‌سازان واریز شود. وی ادامه داد: برای پرداخت این مبلغ کنسرسیومی متشکل از ۱۲ بانک خصوصی و دولتی به ریاست بانک ملت تشکیل شده و سایپا و ایران‌خودرو نیز فهرست قطعه‌سازان را به این کنسرسیوم ارسال کرده‌اند. با پرداخت این مبلغ حجم زیادی از مطالبات ۱۲۰ روز گذشته جبران خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد