موضوعات داغ

زیر 100 میلیون تومان از سایت دیوار چه خودرویی بخریم؟

عکس مطلب اول
با 97 میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ در طی چند ماه گذشته قیمت خودروها در بازار ایران دستخوش نوسانات بسیاری شده و خودروهای با قیمت متوسط دیروز، حالا قیمت‌شان بالا رفته است. برای مثال اگر تا چند ماه پیش خودرویی مثل دنا یا آریو را می‌توانستیم با 50 میلیون تومان بخریم حالا باید برای خریدشان بیش از 90 میلیون تومان بپردازیم. ما در این نوشته به مقایسه این دو خودرو با هم پرداخته‌ایم و این موضوع را که خرید آریو بهتر است یا دنا را بررسی کرده‌ایم.

آریو محصولی از برند زوتی چین است که در کمپانی مبدا با عنوان Z300 شناخته می‌شود. سایپا پیش از قرار دادن این خودرو روی خط تولیدش، سری‌ای از این خودرو را به صورت وارداتی و با همین عنوان زوتی Z300 به بازار عرضه کرد تا شرایط را بسنجد. با وجود استقبال نه‌چندان بالای خریداران از Z300، این خودرو نخست با نام S300 و در ادامه با عنوان آریو روی خط تولید سایپا قرار گرفت. اما حالا نوسانات قیمت باعث شده ورق به نفع خودروهای چینی و از جمله آریو برگردد. دنا و آریو، هردو سدان‌های خانوادگی هستند، اگرچه آریو را بیشتر به عنوان تاکسی در خیابان‌های ایران دیده‌ایم.
به گفته بسیاری دنا همان سمند است، چه از نظر ظاهری و چه نمای داخل کابین. هرچند تغییراتی در مدل دنا پلاس صورت گرفته، ولی این تغییرات گسترده نیست و از نظر ظاهری این خودرو همه جوره خریدار را به یاد سمند می‌اندازد. آریو نیز از نظر ظاهری هیچ شباهتی با خودروهای چینی موجود در بازار ندارد و در طراحی‌اش اثری از پیچیدگی خاصی نیست.
در فضای داخلی کابین هم دو خودرو شباهت‌های زیادی باهم دارند و چه در آریو و چه در دنا از ادوات پلاستیکی خشک و ارزان‌قیمتی استفاده شده است. ابعاد هر دو خودرو بزرگ است و از نظر فضای سرنشینان محدودیتی وجود ندارد. حجم صندوق عقب آریو معادل 457 لیتر و صندوق عقب دنا 500 لیتر است و در سفر هیچ یک از این دو خودرو شما را به زحمت نمی‌اندازند.
دنا از یک موتور EF7 استفاده می‌‌کند که پیش از این در سمند مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور 1.7 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت دنا خودروی سریعی نیست اما قدرت کافی برای تردد در مسیرهای معمولی را دارد.

آریو سایپا اس 300 با دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری و جعبه دنده دستی و اتوماتیک به تولید می‌رسد که گران‌ترین مدل، نسخه 1.6 لیتری اتوماتیک است. در مدل 1.6 لیتری اتوماتیک، یک موتور 4 سیلندر به کار رفته که می‌تواند حداکثر توانی برابر 112 اسب بخار و گشتاور نهایی 151 نیوتن متر تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. عملکرد فنی آریو اگرچه بسیار شبیه به دنا است، اما نباید همان قدرت دنا را در آن نیز سراغ گرفت.
مصرف سوخت ترکیبی آریو 7 و مصرف سوخت ترکیبی دنا 9.1 است، بنابراین از آنجایی که خبرهایی مبنی بر سهمیه‌بندی سوخت شنیده می‌شود، آریو خودرو کم مصرف‌تری‌ست و از این نظر خریدار را به سمت خرید آریو سوق می‌دهد.
در هر دو خودرو، امکانات زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها باهم مشترک است. کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، سیستم غیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس )، فرمان هیدرولیک، آینه های جانبی برقی تاشونده اتوماتیک و راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، سنسور پارک دنده عقب بخشی از آپشن‌های دنا است. در مقابل کیسه هوای راننده و سرنشین، گرمکن شیشه عقب، 4 کیسه هوای ایمنی جانبی و پرده‌ای، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، مجهز به سیستم ترمز ABS و EBD، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها در سرعت، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسور پارک دنده عقب، کامپیوتر اطلاعات سفر، سانروف برقی، دوربین عقب، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ریموت کنترل تاشو، چراغ مه شکن جلو و عقب، خاموش شدن تاخیری چراغ‌ها جهت هدایت در تاریکی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما و صندلی چرمی، از جمله امکاناتی‌ست که در آریو به چشم می‌خورد.
خودرو دنا توسط ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود و آریو توسط سایپا مونتاژ می‌شود، بنابراین از نظر قطعات و نمایندگی پس از فروش در هر خودرو جای نگرانی نیست. برای مقایسه قیمت این دو خودرو بسته به سال تولید می‌توان به سایت دیوار مراجعه کرد که بخش بزرگی از آن به خرید و فروش وسایل نقلیه اختصاص دارد. در این سایت قیمت خرید دنا و خرید آریو از 75 میلیون تا 110 میلیون تومان است.
منبع : ویرلن
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/24
کلا تابلو هست رو دستتون باد کرده اول که شد 4 ستاره الکی حالا هم تبلیغ ، این آریو مفت نمیرزه یه لگن به تمام معنا
1397/11/24
کجا داره میریم ما ؟ قیمت آریو و دنا رسیدن به نزدیک 100 میلیون...حتما در آینده نزدیک هم مطلب میگذارید : "با 100 میلیون کدام مدل پراید رو بهتر است بخریم..." :(