موضوعات داغ

فورتو؛ برادر کوچک‌تر مرسدس بنز

عکس مطلب اول
مرسدس، سواچ و آرت؛ این سه ترکیب در نهایت اسمارت را ساختند که سواچ خیلی زود یعنی همان سال‌های 1990 دایملر را تنها گذاشت. این برند اما اسمارت را یک تنه، تک و تنها به پیش برد. فورتو، فورفور و فورتو برقی سه خودروی این کمپانی هستند که در آمریکا، آفریقا و اروپا حسابی هوادار دارد. اگر چه ایران جزو کشورهای واردکننده خودروهای اسمارت محسوب نمی‌شود اما نمایندگی‌های مرسدس بنز در شهرهای مختلف کشور چند سالی است که اقدام به واردات محدود ماشین‌های این برند کرده‌اند. برای مثال اسمارت فورتو که از سال 1998 خط تولیدش فعال است، در کشور خرید و فروش می‌شود.
فورتو سه نسل دارد. نسل اول آن از سال 1998 تا 2000 و سپس از 2001 تا 2007 روی کار بود. فورتوهای نسل اول موتور 3 سیلندر توربو داشتند و تفاوتشان در حجم موتور، حداکثر سرعت و قدرت بود. همچنین گیربکس خودروهای نسل اول، 6 دنده نیمه اتوماتیک معرفی می‌شد.
در نسل دوم موتورهای اسمارت فورتو متنوع شد: توربو، باراباس، ام اچ دی و سی دی آی که همگی از نوع بنزینی با حجم 799 و 99 سی سی بودند.
اسمارت فوتو نسل سوم که در ایران هم به چشم می‌خورد، هم از نظر ظاهر هم از نظر فنی با نسل‌های پیشین خود تفاوت داشت. مثلا عرض آن افزایش پیدا کرد یا داشبورد این وسیله نقلیه تا اندازه زیادی منظم و مدرن شد. همچنین از آنجایی که کمپانی اسمارت هنوز هم زیر نظر مرسدس بنز است، اسمارت فوتو جدید از آپشن‌های بنز کلاس C به شدت بهره برده است. گیربکس این خودرو، 6 دنده دستی و دو کلاچه اتوماتیک عنوان می‌شود. از دیگر مشخصات نسل سوم این خودرو باید به موتور 12 سوپاپ 3 سیلندری اشاره کرد که می‌تواند 89 اسب بخار تولید کند. از سوی دیگر اسمارت فورتو مدل جدید 145 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت دارد. همجنین در هر صد کیلومتر تنها حدود 5 لیتر بنزین می‌خواهد! البته که خودروهای کمپانی اسمارت به طبیعت‌دوستی معروفند.
رقیب اسمارت فورتو نسل سوم را کیا پیکانتو، کوچک‌ترین عضو خانواده کیاموتورز می‌دانند. پیکانتو مانند اسمارت فورتو قطعات باکیفیتی دارد و از نظر طراحی بسیار دلربا و خاص است. اما در مقایسه با این خودرو دو نقطه ضعف اساسی دارد: اول از همه به گوش رسیدن صدای موتور در سرعت بالا بود. در واقع کیا پیکانتو برخلاف اسمارت فورتو سیستم تعلیق نرمی ندارد و در کابین لرزش‌های بی‌مورد به خصوص هنگام تعویض دنده در شتاب بالا کاملا حس می‌شود. از سوی دیگر اسمارت، شاید تنها کمپانی اروپایی باشد که قیمت‌گذاری خودروهای آن برخلاف وابستگی اولیه‌اش به مرسدس بنز، پایین بود. این در حالی است که کیا پیکانتو حداقل در ایران با قیمت کمی خرید و فروش نمی‌شود. برای مثال در سایت دیوار یک نمونه از این خودرو در مدل 2016 با 47 هزار کیلومتر کارکرد به قیمت 160 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
اگر چه اسمارت فورتو مانند رقبای خود از قبیل پیکانتو یا هیوندای آی 20 فراوانی ندارد، با این وجود هم آگهی‌های خرید و فروش آن در سایت دیوار به چشم می‌خورد و هم دارندگان این خودرو همواره خاص و لاکچری خواهند ماند. به عنوان مثال در سایت دیوار اسمارت فورتو مدل 2016، بدون کارکرد و پلاک شده 155 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

منبع : ویرلن
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد