موضوعات داغ

حیات و ممات خودروسازان در دست وزارت صمت

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی تصمیمات اخیر وزارت صمت را غیرمنطقی و نادرست دانسته و انتقادات فراوانی به آن ها وارد می کنند. ناهماهنگی با خودروسازان، ارجحیت دادن مصلحت سیاسی بر منافع و مصالح اقتصادی، تصمیمات متفاوت و ناهماهنگ، سلیقه‌ای عمل کردن و همچنین تاخیر در اجرای برخی تصمیمات تنها بخشی کوچکی از این انتقادات است که تنها مختص دوره وزیر فعلی نبوده و شامل حال وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نیز می شود.
در حالی که معوقات خودروسازان روز به روز در حال افزایش بوده همچنان شاهد پیش فروش های جدید از جانب خودروسازان بزرگ داخلی می باشیم که گاها با ورود وزارت صمت به صورت فروش فوری برگزار می شود. هرچند بسیاری پیش فروش های اخیر را محکوم کرده و معتقد اند که خودروسازان با اینکار صنعت خودروسازی را دچار اختلال فراوان می کنند اما به نظر می رسد که این پیش فروش ها تنها راه حل ممکن آن ها برای تامین نقدینگی خود می باشد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، پیش از این افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه ای خودروها تنها امید خودروسازان برای تامین نقدینگی بود که با دستور وزیر فعلی این افزایش قیمت فعلا به محاق رفته است. در حال حاضر قیمت خودروها در بازار آزاد به بالاترین حد خود در طی چند ماه گذشته رسیده است و به عنوان نمونه خودروی پراید در چند روز گذشته با قیمت 44 میلیون تومان نیز داد و ستد شده است.
هرچند تا پیش از این انتظار می رفت که استفاده از فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار سبب افت قیمت وسایل نقلیه سواری شود اما از آنجا که عرضه خودروها توسط خودروسازان نه تنها افزایش نیافته و حتی با کاهش نیز مواجه شده و از طرف دیگر نیز بر معوقات خودروسازان روز به روز افزوده شده بنابراین افزایش بی رویه و بی منطق قیمت ها در بازار آزاد توجیه پذیر است.
در همین رابطه مشاور انجمن خودروسازان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی توضیح داده است که قیمت های کاذبی که در حال حاضر در بازار آزاد به وجود آمده حتی افرادی که به قصد استفاده در پیش فروش های اخیر خودروسازان ثبت نام کرده بودند را نیز تبدیل به فروشنده کرده است. خرید و فروش خودرو این روزها می تواند به راحتی پول فراوانی راهی جیب شما کند و سودهای چند ده میلیونی ای که در بازار آزاد خودرو راهی جیب دلالان می شود این روزها همه را به دلالان خودرو تبدیل کرده است. علت افزایش مجدد قیمت خودروها در بازار آزاد را می توان در تصمیم اخیر وزیر صنعت در خصوص لغو افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای پیش فروش شده تحویل شهریور تا دی ماه جستجو کرد. این تصمیم نابخردانه نه تنها ضرر چندصد میلیونی را به خودروسازان وارد کرده بلکه چراغ سبز و تشویقی دوباره برای جوسازی و حضور مجدد دلال ها در بازار خودرو نیز شده است.
داوود میرخانی رشتی در این رابطه توضیح داد که تحویل خودرو با قیمت قبل هرچند پیش خرید کننده را راضی می کند اما در عمل سبب افزایش قیمت بیشتر خودروها در بازار آزاد شده و در نهایت به ضرر مصرف کنندگان واقعی است. به نظر می‌رسد که تحویل چندهزار دستگاه خودرو طی ماه‌های اخیر و ماه‌های پیش‌رو با قیمت قبلی باعث شده است قیمت خودرو در بازار سیر صعودی پیدا کند. این روزها بسیاری از مصرف کنندگان واقعی نیز به دلیل سودهای کلان بازار خودرو فروشنده شده و می‌خواهند خودرو خود را با قیمت بسیار بالاتر در بازار به فروش برسانند.
از دیگر تصمیمات غلط وزارت صمت قول افزایش قیمت 70درصدی به قطعه‎سازان آن هم در حالتی است که منبعی برای تامین آن وجود ندارد.
به نظر می رسد که تنها راه حل منطقی برای برون رفت از وضعیت فعلی تخصیص تسهیلات کلان و بلندمدت و همچنین واگذاری و خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت خودرو هاست.
بنا به گفته های مشاور انجمن خودروسازان تاثیرات تصمیمات اشتباه وزارت صمت بر صنعت خودروسازی بسیار بالا می باشد. به عنوان نمونه این وزارت خانه بدون آن ‎که پیش ‎فروش ‎های دستوری وزیر سابق به قیمت قطعی را لغو کند، پیش ‎فروش‌های جدید را ممنوع اعلام کرده و با اینکار از ورود نقدینگی به صنعت خودروسازی جلوگیری کرده است. این کمبود نقدینگی جلوی افزایش تولید را گرفته و همین موضوع نیز سبب کاهش عرضه خودروها توسط خودروسازان شده است. این درحالی‌است که وزارت صمت روی افزایش تولید خودروسازان حساب ویژه‌ای باز کرده و مسئولین این وزارتخانه بارها به خودروسازان دستور افزایش تولید را داده‌اند. بنابراین وزارت صمت باید هرچه سریع‌تر تکلیف قیمت‌گذاری و همچنین پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو و قطعه را مشخص کند.
در حالی که تصور می شد با افزایش قیمت 30 درصدی خودروها مشکلات نقدینگی خودروسازان رو به کاهش خواهد رفت شاهد افزایش کمبود نقدینگی آن ها می باشیم و این موضوع قصد دولت برای اعطای حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ارزی به خودروسازان را خنثی می‌کند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/14
به خدا از دست این لگن سازهای بی تعهد، ظالم، استثمارگر، سوئ استفاده چی و حامیان دنیا پرست و ااز خدا بیخبرشون خسته شدیم، خسته به کی و با چه زبانی اینو بگیم؟! چرا کسی به خواست ملت توجه نمی کند؟ شاید یکی از همین مافیاها پیدا بشه و بگه احمد فقط تو ناراضی هستی! خوب بیایم یک همه پرسی بگذاریم ببینیم چند درصد ملت راضی هستند بنجول سی سال پیش با حداقل کیفیت و امنیت و ...در این مملکت و با سرمایه های این ملت تولید بشه و به قیمت روز دلار به مردم بینوا با درامد ریال فروخته بشه؟
1397/12/15
آقا ما خودروسازی نخواهیم کیو باید ببینیم ؟؟؟ ماشین کره ای و ژاپنی نخواستیم همین ماشین چینی رو با قیمت مناسب بدون گمرکی بیارید بدید دست ملت تا کی باید اسیر این زالوها باشیم؟
1397/12/16
بهترین راه این است که دولت محترم ناتوان تمام املاک خودروسازان و تما مامکانات مانندآب وبرق و..رابه قیمت جهانی بهخودروسازان بفروشد ومالیات هم مثل خودروسازانخارجی از آنهادریافت کند وتمام آنهارا به حساب سهام عدالت واریز کند وقیمت راآزادووارداتراهم بدونحق گمرک آزادنماید چطوره؟