موضوعات داغ

جزئیات طرح معاینه فنی بر اساس سال تولید اعلام شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مسعود زندی رئیس سابق مرکز ملی هوا سازمان محیط زیست در مورد معاینه فنی خودروهای سبک اظهار داشت: در معاینه فنی خودروهای سبک منو اکسید کربن و هیدروکربن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. همچنین معاینه فنی بر اساس نوع خودرو متفاوت است. در خودروهای قدیمی کاربراتوری میزان منو‌اکسید کربن باید ۴ درصد، خودروهای مدل ۸۳ به پایین ۲ درصد و خودروهای مدل ۸۴ به بالا ۰.۷ درصد باید باشد. بر اساس آمار اکثر خودروهای در حال تردد در تهران مدل ۸۴ به بالاتر هستند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: البته این آمار مربوط به معاینه فنی معمولی با دور آرام است. تا قبل از سال ۱۳۹۳ میزان منواکسید کربن در تست معاینه فنی ۲ درصد بود که با اعمال سختگیرانه این رقم به ۰.۷ درصد رسید. حال اگر خودرویی فاقد کاتالیست کانوِرتور باشد حتی در دور آرام نیز نمی‌تواند آزمون معاینه فنی را پاس کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که معاینه فنی باید به صورت پلکانی ارتقا یابد و بر سختگیری‌ها افزوده شود. زندی در ادامه درباره معاینه فنی برتر گفت: آزمون معاینه فنی برتر در دور بالا انجام شده و سرعت خودرو را از دور ۲ هزار به ۴ هزار افزایش می‌دهند. پاس کردن آزمون معاینه فنی برتر دشوار است زیرا میزان منواکسید کربن در مدل‌های ۸۴ به بالاتر باید ۰.۶ درصد باشد. حال اگر کسی موفق به دریافت معاینه فنی برتر شود، می‌تواند از تخفیف در پرداخت عوارض در محدوده زوج و فرد بهره ببرد.
وی درباره کیفیت خودروهای تولیدی در کشور بیان داشت: در کشورهای پیشرفته خودروها باید استاندارد یورو۶ را پاس کنند که این استاندارد در کشور یورو۴ است که به همین خاطر خودرو بعد از یک تا سه سال با افت کارایی رو‌به‌رو می‌شود و توان پاس کردن استانداردهای یورو۴ را هم نخواهد داشت، بنابراین باید موضوع پایداری استانداردها مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید مراکز معاینه فنی کشور تجهیز شود. موارد زیادی بوده که خودروها در تهران موفق به دریافت برگه معاینه فنی نشده‌اند و برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی اطراف تهران یا شهرهای اقماری می‌روند و جون آنجا تجهیزات کاملی وجود ندارد به راحتی برگه معاینه فنی دریافت می‌کنند.
چندی پیش نیز وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از برخی از مراکز معاینه فنی انتقاد کرد و گفته بود که باید ارتباط مراکز متخلف معاینه فنی با سامانه یکپارچه معاینه فنی سیمفا قطع شود. وی همچنین گفته بود که ما ظرفیت قانونی برخورد با مراکز معاینه فنی متخلف را داریم و در صورت ارائه مستندات تخلف باید ارتباط مراکز متخلف با سیمفا قطع شود. وی درخواست کرد که این موضوع در آیین‌نامه جدید معاینه فنی لحاظ شود زیرا این تنبیه نقش مهمی در کاهش تخلفات در مراکز معاینه فنی خواهد داشت.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که در ابتدای پاییز سال جاری سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح آموزش کارشناسان ادارات محیط‌زیست استان‌ها به منظور ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی را در دستور کار خود قرار داد. این جلسه با همکاری شهرداری تهران انجام شد. همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست از ادارات زیرمجموعه خود درخواست کرده که ماهانه نتایج بررسی‌های خود از مراکز فنی استان‌ خود را به ستاد مرکزی ارائه دهند. البته طبق گزارشات فقط استان تهران در ارائه گزارشات خود از مراکز معاینه فنی عملکرد خوبی داشته و سایر استان‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند که این موضوع مورد انتقاد دبیرخانه ملی کاهش آلودگی هوا قرار گرفته است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد