موضوعات داغ

چرا نجفی منش از قیمت بیش از 60 میلیونی پراید دفاع می کند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن درباره پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا در مدت زمان کوتاه، اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده این است که اگر دولت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود که این اتفاق نیز افتاد، خریداران خودرویی را که 40 میلیون تومان قیمت دارد با 20 میلیون تومان ثبت‌نام می‌کنند و در این بین 20 میلیون تومان سود می برند. البته باید گفت که این کار به ضرر خودروسازان بوده و در واقع یک کار غیر اقتصادی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ما از دولت تقاضا داریم در بازار خودرو وارد نشود و بگذارد قیمت‌ها در بازار و حاشیه بازار تعیین شود، زیرا این موضوع هم به نفع خودروساز و قطعه‌ساز است و هم مصرف‌کننده از این موضوع نفع خواهد برد. در صورتی که این موضوع تداوم داشته باشد تولید افزایش می‌یابد و به طور حتم قیمت خودرو روند کاهشی به خود خواهد گرفت. وی در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت به میزان 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار کافی نیست پاسخ منفی داد. وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت‌ها مدام در حال افزایش است، گفت: اگر بخواهیم قیمت خودرو را در کنار کالاهای دیگر مانند طلا، گوشت، سکه ارز قرار دهیم، می‌بینیم که قیمت خودرو به نسبت کمتر افزایش داشته است.
نجفی منش در ادامه افزود: احتمالا خودروسازان تا پایان سال 15 تا 16 هزار میلیارد تومان زیان دهند. این زیان در حالی است که خودروسازان قادر به انجام تعهدات معوق خود نبوده و توان سامان دادن قیمت سال قبل را ندارند و تولید نخواهند داشت و اگر در سال 98 نتوانند تولید کنند بازار با کمبود خودرو مواجه خواهد شد. نجفی منش درباره آمار تولیدات خودروسازان نیز گفت: با تلاش‌های فراوانی که صورت گرفته شاید امسال مجموع تولیدات به 900 هزار دستگاه برسد و این در حالی است که در سال گذشته مجموع تولیدات یک میلیون و 500 هزار دستگاه بوده است. در مجموع تولیدات امسال ایران‌خودرو و سایپا شاید به حدود 810 تا 820 هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان دیگر نیز 80 تا 90 هزار دستگاه تولید کنند که نسبت به سال گذشته با کاهش 38 تا 40 درصدی تولید مواجه هستیم.
نجفی منش درباره قیمت پراید و گرانی آن در شرایط موجود اقتصادی کشور و مردم بیان داشت: گوشت کیلویی 30 هزار تومانی کیلویی 130 هزار تومان شده است و آیا با شرایط اقتصادی مردم همخوانی دارد؟ مردم در نهایت آن را خریداری نمی‌کنند. اگراجازه دهند که خودروسازان و بازار و حاشیه بازار برای تعیین قیمت تصمیم بگیرد قیمت‌ها مناسب می‌شود، زیرا قیمت پراید که می‌گویند 6000 هزار دلار (بیش از 60 میلیون تومان براساس نرخ دلار 12 هزار تومانی) صادر می‌شود، اگر این مبلغ را با هر نرخ ارزی در داخل محاسبه کنید گرانتر از قیمت داخلی خواهد بود، پس قیمت داخلی پراید مقرن به صرفه‌تر بوده و جای کار دارد.

قیمت پراید گران نیست و با قیمت بالاتر صادر می‌شود

قیمت پراید گران نیست و با قیمت بالاتر صادر می‌شود


افزایش قیمت خودرو
نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن تصریح کرد: مشکلات عمده صنعت خودرو را نباید در خودروساز و قطعه‌ساز دنبال کرد و در حال حاضر مشکل عمده ما حجم بالای نقدینگی در کشور است که روزانه هزار میلیارد تومان به آن افزوده می شود و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. این یک نکته ساده اقتصادی است که زمانی که حجم نقدینگی بالا رود و تولید افزایش نیابد شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. ریشه این نقدینگی را باید در سیستم بانک مرکزی و دادن سودهای بالا به نقدینگی‌ها بررسی کرد. در حال حاضرحداقل سالانه 200 هزار میلیارد تومان سود سپرده‌ها بوده که باعث عدم تولید و افزایش قیمت‌ها می‌شود و این افزایش قیمت‌ها در زمان‌های مختلف در کالاهای مختلف مشاهده می‌شود.
نجفی منش دربار قیمت تمام شده پراید و اینکه آیا قیمت فعلی پراید 50 میلیون تومان است، گفت: بنده اطلاع دقیقی از قیمت تمام شده پراید ندارم و خودروسازان می‌توانند پاسخ دقیق دهند، اما از این موضوع مطلع هستم که هزینه‌های ساخت از ابتدای سال افزایش یافته است. قیمت مواد اولیه 3 تا 4 برابر افزایش داشته و نرخ ارز حدود 3 برابر شده است که باید گفت 70 تا 80 درصد قیمت قطعات باید افزایش پیدا کند و طبیعتا هزینه تمام شده تولید خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی درباره قیمت صادراتی 6هزار دلاری پراید و اینکه قیمت پراید در بازار داخلی می‌تواند به نرخ صادراتی خود برسد، بیان داشت: هنوز نرخ برخی از موارد مانند دستمزد و بعضی مواد از نرخ‌های بین‌المللی پایین‌تر است. البته ما در کشور این مزیت را داریم که مواد اولیه تولید داخل مانند آلومینیوم و مس که سود‌های بالایی دارند را با قیمت کمتر در اختیار قطعه سازان و خودروسازان قرار دهیم تا قیمت‌ها متعادل بماند، زیرا بین 50 تا 60 درصد قیمت یک خودرو را مواد اولیه تشکیل می‌دهند اگر این مواد اولیه با 20 درصد سود تامین و خریداری شود قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

قیمت پراید گران نیست و با قیمت بالاتر صادر می‌شود

قیمت پراید گران نیست و با قیمت بالاتر صادر می‌شود


وی درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: قرار است 4 هزار میلیارد به صورت نقدی و 800 میلیون یورو به صورت ارزی در اختیار ما قرار دهند که از این 4 هزار میلیارد تومان حدود 20 تا 25 درصد آن پرداخت شده و امیدواریم زودتر این نقدینگی تزریق شود تا قطعه‌سازان نفسی دوباره بگیرند. نجفی منش درباره فروش‌های فوری خودروسازان تصریح کرد: خودروسازان می‌توانند 20 درصد از توان ظرفیت تولید خود را به پیش‌فروش و فروش‌های فوری اختصاص دهند و این فروش‌های فوری مربوط به 20 درصد تولید است.
وی درباره گلایه خودروسازان از نبود قطعه اظهار داشت: تولید ما نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته و تامین نقدینگی نقش مهمی را در این کاهش تولید ایفا کرده است. علاوه بر مشکل نقدینگی، تامین مواد اولیه که در داخل تولید نمی شود و تسهیل شدن واردات این مود اولیه نقش مهمی در میزان تولید قطعه‌سازان خواهد داشت. همچنین قطعه‌سازان تمام ذخیره خود را در ماه‌های گذشته برای تولید ارائه داده‌اند و برای تامین قطعات باید نقدینگی و مواد اولیه تامین شود.
وی درباره فروش‌های فوری پیش‌فروش‌ها و خرید خودروها با این قیمت‌ها در زمان کم بیان داشت: اکثر کسانی که خودرو را ثبت‌نام می‌کند مصرف‌کننده واقعی نیستند و هدفشان فروش خودرو در بازار است و برای همین در یکساعت تمام ظرفیت پیش‌فروش تکمیل می‌شود. پس در این شرایط می‌توان گفت که نقدینگی زیادی وجود دارد که سبب تمایل به خرید می‌شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید لیزینگ‌های بلند مدت راه‌اندازی شود و بانک‌ها و لیزینگ‌ها باید وارد میدان شوند تا خرید خودرو به صورت قسطی برای قشر کم درآمد فراهم شود. این یک روش مرسوم در دنیاست. در این روش خودرو از محل پس‌انداز خریداری نمی‌شود بلکه از محل درآمد آتی به صورت اقساط خریداری می‌شود. نجفی منش درباره عملکرد شرکت‌های لیزینگ نیز گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته این شرکت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند و موجب متضرر شدن مردم شده‌اند. بانک‌ها برای پیشگیری از این مشکل باید وارد گود شوند و شرکت‌های لیزینگ مرتبط با بانک‌ها این کار را انجام دهند.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/10
نجفی منش و طرفدارای مافیایی لگن مونتاژ کنهای متقلب غلط زیادی می کنند. اینها باید محاکمه شوند چون یکی از عوامل صلب سرمایه های اجتماع همینها هستند.
1397/12/10
جواب تیتر: چون انسان نیست
1397/12/11
(وی گفت: اگر بخواهیم قیمت خودرو را در کنار کالاهای دیگر مانند طلا، گوشت، سکه ارز قرار دهیم، می‌بینیم که قیمت خودرو به نسبت کمتر افزایش داشته است.)
واقعا برام سواله که چرا فقط جاهایی که مردم باید پول بدن انقدر دقیق حساب کتاب میشه.چرا همه چی باید 3 برابر بشه و خودرو ساز که پرایدی که براش 5 تومن درمیاد رو دو برابر میکنه فکر میکنه از قافله عقب مونده ،اما حقوق یه کارگر ثابت میمونه یا نهایت 10 درصد میاد روش.همه جاهای دنیا یک ملاک قیمت گذاری حدقال حقوقه،اما اینجا تنها ملاک قیمت گذاری گرفتن حداکثر پول
1397/12/12
پراید ۵ میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی حدود ۵۰۰ دلار؟؟؟ عزیز من الان یک تن ورق ده تومان هست
1397/12/11
منظور این آقای نجفی منش اینه که با باز گذاشتن دست خودروسازان وطنی در تعیین قیمت خودروهای لگن ساخت داخل ، تنها خوداشون امکان مکیدن خون ملت رو بجای دلالان زالو صفت داشته باشند...
1397/12/11
کی میشه راستی راستی دولت تو بازار خودرو دخالت نکنه تا واقعا هم خودروساز سود کنه هم مصرف کننده. فقط کافیه واردات رو آزاد کنه و تعرفه رو بکنه 5% اونوقت معلوم میشه دخالت نکردن دولت به نفع کی میشه این تریبون های پرورو هم خفه میشن
1397/12/11
اقا صادر کن اگه میتونی صادر کنی چرا حرص بازار داخل میزنی ؟؟؟
تویی که پراید با تسلا تو برنامه زنده مقایسه می کنی معلومه دنبال چی هستی دیگه !
۲۰۰ هزار تا پراید صادر کن جاش رب و مرغ بگیر بده کارگرات مردم واسه خودشون خودرو اشغال خارجی وارد می کنن
1397/12/11
چرا نجفی منش از قیمت بیش از 60 میلیونی پراید دفاع می کند؟ چون ش...ف ندارد...
1397/12/11
چون خر است. اگه نبود کلا پرایدو زیر سوال می برد
1397/12/11
بادقت متن بالارو بخونید به خوار شدنمون پی میبرید ولی افسوس که نرود میخ اهنین در سنگ متاسفم براتون ....
1397/12/11
قطعا افرادی چون نجفی منش در راس صنعت خودروی کشور هستند که خروجی انها
پراید و 405 و اریسان و...از رده خارج است والا مثل ترکیه و اندونزی و هند خودروهای
تویوتا و هوندا و کیا مونتاژ و به دنیا صادر می کردند!
1397/12/11
از جناب نجفی اول باید 60 میلیون بگیرن بعد بهش پراید بدن... بعد بذارنش توی پراید ببرن تست تصادف انجام بدن. اگه عمری باقی موند بعدا بیشتر با هم صحبت میکنیم...!
1397/12/12
نجفی منش حرف نزنی نمیگن لالی. درد و بلای پراید سوارا بخوره تو سرت با این نظر دادنت. واسه جامعه ایران متاسفم که همچین ادمهایی در راس کار هستن. خلایق رو هر چی لایق.
1397/12/12
اصلا به هیچ عنوان تو دنیا پراید 6000 دلار خریدار نداره
اینا یه مشت دروغ تحویل مردم میدن
6000 دلار معادل 40000 یوان چینه که شما با 40000 یوان میتونی یه ماشین مدل روز رو بخری نه پراید 25 سال پیش رو