موضوعات داغ

بی اعتمادی به آینده عرضه، بازار را به رکود برد؛ تشدید بلاتکلیفی عرضه و تقاضا در بازار

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو این روزها بسیار نابسامان است و قیمت های نجومی خودروها بسیاری از مشتریان را نسبت به خرید خودرو بی تمایل کرده است.
به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که انتظار می رود با نزدیک شدن به عید رونق بازار خودرو افزایش یابد شاهد هستیم که از تمایل فروشندگان به عرضه خودرو به دلیل افق مه‌آلود تولید در سال آینده، با این تحلیل که اگر خودروی خود را نگه دارند، می‌توانند در سال آینده با قیمت بالاتر بفروشند کاهش یافته است و از طرف دیگر نیز خریداران به‌دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها، تمایلی به حضور در بازار ندارد. بی‌علاقگی فروشندگان بخشی از تقاضا را به امید تهیه خودرو موردنظر روانه صف‌های فروش فوری خودروسازان کرده است، این در حالی است که تعداد عرضه به حدی اندک است که بخش عمده متقاضیان ساعت‌ها در مراحل متعدد خرید معطل مانده و در نهایت دست خالی می‌مانند. به این ترتیب تلاش سیاست‌گذاران کلان خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تغییر دیدگاه بازار در ارتباط با بهبود وضعیت تولید در سال آینده هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است.
انتظار می رفت که با توجه به گفته های وزیر صمت در خصوص کاهشی شدن قیمت ها در آینده ای نزدیک و پرداخت وام 4 هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، نظر فعالان و دست‌اندرکاران بازار تغییر یابد و انگیزه آنان برای حضور در بازار تقویت شود اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.
حتی در بازار وارداتی ها نیز چنگی به دل نمی زند و نوسانات قیمت در آن بالاست. با توجه به اینکه هنوز تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور به طور کامل مشخص نشده و در خصوص سرگیری مجدد واردات خودرو نیز خبرهای خوبی به گوش نمی رسد امید چندانی برای رونق یافتن این بازار نیز وجود ندارد.
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. طی هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی نیز با تبعیت از بازار خودروهای داخلی وضعیت مبهم و نابسامانی را تجربه کرد. هنوز خودروهای معطل مانده در گمرک، به طور کامل تعیین تکلیف نشده‌اند و همین مساله در کنار نبود افق روشن در ارتباط با از سر گیری واردات خودرو سبب شده تا همچنان بازار نتواند راه خود را پیدا کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد