موضوعات داغ

چرا سوزوکی جیمنی با چنین طراحی عجیبی اینقدر معروف است؟

عکس مطلب اول

در سال 1356 سریالی از تلویزیون ایران پخش شد که نام آن "سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن" بود، در قسمت‌هایی از این سریال، شخصیت‌های اصلی یعنی دو نوجوان به نام‌های هامی و کامی با دو اتوموبیل سوزوکی JIMNY زرد رنگ و سبز رنگ به نقاط دیدنی وطن سفر می‌کردند. سوزوکی JIMNY استفاده شده در این سریال نسل اول این خودرو با کد LJ بود که از سال 1970 الی 1981 تولید می‌شد.

سال گذشته نسل چهارم این خودرو با کد JB64/JB74 به بازار معرفی شد. از سال 1970 تا ماه می سال 2018 سوزوکی موفق شده 2,850,000 دستگاه سوزوکی JIMNY در 192 کشور به فروش برساند. این آمار نشان می‌دهد که تا چه حد این آفرودر کوچولو محبوب است.

شاید تابحال هم اگر کسی می‌توانست نسل جدید سوزوکی JIMNY را به ایران وارد کند، یا اگر ایران خودرو آن را در ایران مونتاژ می‌کرد، کلوپ‌های آفرود و طبیعت‌گردان ایرانی از آن به گرمی استقبال می‌کردند زیرا سوزوکی JIMNY در دسترس‌ترین خودرو برای آفرود است که هم شاسی نردبانی جداگانه دارد و هم چهارچرخ متحرک است.

حتماً افرادی این سئوال را مطرح می‌کنند: "مگر آیا خودرو با داشتن موتور 1,5 لیتری و حداکثر گشتاور 130 نیوتن‌متر می‌تواند در حد و اندازه‌های یک آفرودر مدرن ظاهر بشود؟"

سوزوکی جیمنی

در پاسخ ایشان باید گفت که مسلماً خیر ولی فراموش نکنیم که موتور جدِ بزرگ همه خودرو‌های آفرودر یعنی نسل اول جیپ ویلیز با کد "L134 Go Devil" و حجم 2,2 لیتر فقط 142 نیوتن‌متر تولید می‌کرد.

یکی از نکات بسیار مهم این خودرو، نوع طراحی و زوایای ورود و خروج آن است که فاکتور بسیار مهمی در آفرود است. در حالت استاندارد زوایه ورود به شیب این خودرو 37 درجه، زاویه خروج از شیب این سوزوکی 49 درجه و زاویه رمپ آن هم 28 درجه است. ابعاد سوزوکی جیمنی هم عبارتند از: طول 3645 میلی‌متر، عرض 1645 میلی‌متر، ارتفاع 1725 میلی‌متر، فاصله بین دو محور 2250 میلی‌متر و فاصله کف خودرو تا زمین هم 210 میلی‌متر. وزن جیمنی با توجه به سطح تجهیزات و امکانات آن بین 1090 تا 1135 کیلوگرم متغییر است.

سیستم‌های جدید و مدرنی که به قابلیت آفرود این خودرو افزوده عبارتند از:

• Hill Hold Control یا قابلیت بالا رفتن بدون لغزش از سربالایی‌ها.

• Hill Descent Control یا قابلیت پایین آمدن بدون لغزش از سرپائینی‌ها.

• Brake LSD Traction Control یا قابلیت قفل خودکار چرخ‌ها و جلوگیری از هرزگردی آنها.

• 4WD with low range transfer gear یا سیستم چهارچرخ متحرک مجهز به دنده سنگین.

سیستم‌های ایمنی این اتوموبیل هم عبارتند از:

• Dual Sensor Brake Support سیستم هشدار و کنترل فاصله ایمن با اتوموبیل جلویی که توسط دو حسگر دوربین تک رنگ و فاصله یاب لیزری فاصله طولی با اتوموبیل جلویی را تشخیص می‌دهد و در نهایت بطور اتوماتیک ترمزگیری می‌نماید.

• Lane Departure Warning سیستم هشدار خارج شدن اتوموبیل از خطوط.

• Traffic sign recognition سیستم تشخیص علائم ترافیکی.

• High Beam Assist سیستم نوربالای اتوماتیک.

علاوه بر همه اینها، زیر آئینه سمت شاگرد سوزوکی جیمنی دو آئینه محدب به نحو بسیار جالبی نصب شده‌اند و راننده به کمک آنها می‌تواند ببیند که چرخ‌های جلو و عقب سمت شاگرد دقیقاً در چه موقعیتی قرار دارند.

سوزوکی جیمنی

قیمت ارزان نسل جدید سوزوکی JIMNY باعث شده تا شرکت‌های تیونینگ متعددی برروی این خودرو تغییراتی اعمال نموده و به این صورت آرزو داشتن یک اتوموبیل پاگنده، مرسدس بنز G واگن، لندروور دیفندر، تویوتا لندکروز سری J40 کلاسیک یا حتی تویوتا FJ Cruiser را برای افراد عادی دست‌یافتنی نمایند. حتی رندرهایی هم از مدل‌های شش چرخ 6WD و طویل و چهار درب شده سوزوکی JIMNY هم ارائه شده‌است که ممکن است به زودی به بازار ارائه شوند. بعضی از شرکت‌های تیونینگ هم با افزودن قطعات و تجهیزاتی خاص نسل جدید سوزوکی JIMNY را بیشتر برای آفرود و طبیعت گردی مجهز نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد