موضوعات داغ

زوایای پنهان طرح فروش فوری روزانه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
انتظار می رفت که طرح های فروش فوری خودروسازان در روزهای پایانی سال بتواند اندکی از التهابات فعلی بازار خودرو را بکاهد اما متاسفانه بازار مطابق پیش بینی ها از خود واکنش نشان نداده و شیب کاهش قیمت ها گاها حتی منفی نیز شده است.
گفته می شود که «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان»، «مشخص نبودن تیراژ واقعی خودروها»، «اطلاع‌رسانی ضعیف خودروسازان» و «پایدار نبودن فروش‌های روزانه» از جمله چالش‌هایی است که سبب شده طرح های فروش فوری ارائه شده از سوی ایران خودرو و سایپا نتواند به اندازه کافی اثر گذار و درست باشد.
به نقل از دنیای اقتصاد، بزرگترین ایرادی که به طرح های مذکور وارد می شود «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان» است. قیمت‌های ارائه شده در فروش فوری‌های روزانه، دستوری و تحمیلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. به‌عبارت بهتر، با وجود آنکه وزارت صنعت پیش‌تر خود مجوز فروش خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار را صادر کرده، به خودروسازان اجازه نمی دهد فروش فوری‌های روزانه‌شان را مطابق با همین فرمول انجام دهند. با فاصله فراوانی که بین نرخ خودروها در کارخانه و بازار ایجاد شده عملا تاثیر گذاری طرح های فروش فوری را از بین می رود. اگر وزارت صمت اجازه می داد که خودروسازان مطابق فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار خودروهای خود را به بازار عرضه کنند قطعا اثرگذاری طرح های موردنظر بر کاهش التهاب بازار قابل‌لمس بود.
اما طرح های فروش فوری روزانه خودروسازان با یک ابهام بزرگ نیز مواجه است که به آمار تولید محصولات به‌خصوص طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود.
خودروسازان و وزارت صمت ادعا می کنند که روزانه بیش از 2 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند که مطابق قانون اجازه فروش فوری 20 درصد از این تولیدات را دارند. اما نکته ای که این میان مورد کم لطفی قرار گرفته است عدم توجه به تولیدات ناقص و غیر قابل‌تجاری خودروسازان است. طی چند ماه گذشته و به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات داخلی اقتصاد، روند تامین قطعات مختل و تیراژ به شدت افت کرد و بخشی از تولیدات خودروسازان به‌دلیل کسری قطعات و به‌صورت ناقص در کف کارخانه ماند. ازآنجاکه اختلال در روند تامین قطعات همچنان ادامه دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل کسری قطعه نیز حل شده باشد، بنابراین نمی‌توان همه تولیدات روزانه خودروسازان را واقعی و قابل‌تجاری شدن دانست. به عبارت بهتر خودروسازان نباید برای فروش فوری محصولات خود 20 درصد از 2 هزار خودرویی را که به صورت روزانه تولید می کنند ملاک قرار دهند. این آمارها بر روی کاغذ صحیح می باشد اما در عمل تیراژ واقعی، کامل و قابل‌تجاری خودروسازان باید ملاک قرار گیرد.
ابهام دیگر پایدار نبودن فروش‌های روزانه خودروسازان است. طبق دستور وزارت صمت خودروسازان موظف اند هر روز تا پایان سال جاری فروش فوری ترتیب دهند اما از آغاز این طرح تا به امروز شاهد روزهایی بوده ایم که هر دو خودروساز به‌دلیل آنچه اختلال در سیستم اعلام شد، فروش فوری روزانه را متوقف کردند و در ادامه نیز برخی روزها، ایران‌خودرو فروش داشته و سایپا نداشته و برخی روزها نیز بالعکس.
آخرین ایرادی که به طرح های فروش فوری اخیر وارد می شود عدم‌اطلاع‌رسانی به موقع و درست خودروسازان درباره زمان و قیمت محصولاتشان است. خودروسازان هر روز صبح (در صورتی که بخواهند فروش فوری بگذارند) برخی از محصولات منتخب خود را در معرض فروش فوری قرار می‌دهند، بی‌آنکه پیش‌تر درمورد آن اطلاع‌رسانی کرده باشند. به‌عبارت بهتر، مشتریان باید هر روز سایت فروش خودروسازان را بازدید کنند تا شاید محصول موردنظر آنها در لیست فروش فوری قرار گرفته باشد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که تا پیش از این خودروسازان در خصوص طرح های فروش فوری خود اطلاع رسانی کرده و مشتریان پیش زمینه و اطلاعات لازم را در مورد خودروهای منتخب و قیمت و زمان تحویلشان آن ها در اختیار داشتند. حالا اما به هر دلیلی، خودروسازان بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به فروش فوری روزانه می‌کنند و این موضوع چندان خوشایند مشتریان نیست.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/14
"اگر وزارت صمت اجازه می داد که خودروسازان مطابق فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار خودروهای خود را..."
داستان جدیدی دارین شروع میکنین؟
با (مثلاً) 10 درصد زیر قیمت بازار، مشکل حل نشد، با 5 درصد حل بشه؟ به عبارتس، با قیمت ارزونتر، مشکل حل نشد، با قیمت گرانتر حل بشه؟
در اینکه کل سیاست وزارت صمت و خودرو ساز راجع به فروش و قیمت و تولید و ... اشتباه هست (عمدی یا صحوی) شکی نیست، ولی قیمت پایین تر از 5 درصد، دلیل این شکست نیست!
دلیل اصلی، نبود اراده به اصلاح امور هستش!
اون چند هزار کانتینر قطعات یدکی که چندین ماه منتظر ترخیص از گمرک هستن، چی شد؟
1397/12/14
با این قیمت های نجومی خود ایران خودرو؛ میشه لطف بفرمایید بگید اگه 5 درصد زیر قیمت نیست دقیقا چند درصد زیر قیمته؟
نکنه دارن 50 درصد زیر قیمت میفروشن؟
همین ثبت نام های روزانه هم دروغی بیش نیست. چطور ممکنه ظرفیت ایران خودرو فقط چند ثانیه بعد از ساعت ده تموم بشه؟
1397/12/14
خودشون گرون میکنن خودشون دلالی میکنن بعد خودشون میخوان پنج درصد زیر قیمت دلال ها خودشجون بفروشن..بعد سایت وا میکنن دلال های خودشون میفروشن بعد میگن مردم ریختن خریدن..مردم همون دلال های خودشونن لابد.(((چقدر خودشون داره این قضیه)))..این سیکل معیوب فقط باعث میشه ماشین همینجوری بره بالا پراید رو روزی صد میلیون کن..ک میکنن
1397/12/14
الان هدف از این مطلب چیه؟ که بازم باید گرون تر بفروشن و خوب میکنن؟
بازار انخصاری دستشونه و با تمام قدرت دارن گرون میفروشن و عین خیالشون نیست و انقدری هم پرو هستند که همین گاری هارو میلیاردی تو پاچه مردم کنند حالا اومدید حمایت میکنید که با هر قیمتی خواستند ارابه های مرگشون رو بی کیفیت تر از قبل بریزن تو بازار؟ مدت هاست که خودرو نمیدن تو بازار که تقاضا بیشتر از عرضه بشه و قیمت های کذایی به وجود بیاد بعدم بگن پنج درصد زیر بازار و باز هم ادامه ی این داستان
حمایت از این نوع دزدی کار شرافتمندانه ای نیست
1397/12/14
مساله اینه که زمان تحویل این خودروها مثلا در فروش سایپا ، سی روزه قید شده اما هیچ جریمه تاخیری به دیرکرد تعلق نمیگیره ! به عبارت دیگه اگر سه سال دیگه هم ماشین رو تحویل ندن هیچ خسارتی به مشتری تعلق نمیگیره و احتمالا شکایتش هم مثل قبل به جایی نمیرسه .
1397/12/14
خودروساز و نمایندگی تبانی میکنند و فروش فوری ها رو نمایندگیها از آن خود میکنند و به قیمت بازار میفروشند
ثبت نامی ها هم به درک. امضا کردن تا ۱۲۰ روز دیگه خفه بشن
این است عدالت در این حکومت
1397/12/14
سلام
مگه تا حالا کسی هم تونسته تو فروش فوری ثبت نام کنه من که چند روز از سایپا خواستم 131 ثبت نام کنم تو 10 ثانیه گفت ظرفیت تکمیله نمیدونم شاید سرکاری باشه
1397/12/15
سايپا كه داره با اين فروش فوريش تك چرخ ميزنه جوريكه ساينا رو از 10 روزپيش به قيمت 45.500 تحويل به اصتلاح 30 روزه شروع كرد و هر روز روزي 1 الي 2 ميليون هم گرون تر ثبت نام گذاشت الان شده 54.800 تحويل 45 روزه تك رنگ سفيد بدون حق انصراف و بدون سود تاخير .
درضمن من از نمايندگي ها كه سوال كردم گفتند كلاََ براي ثبت نام اينترنتي فقط هر نمايندگي يه ماشين ميفته يعني اينقدر محدوده و ماشين كمه كه چه نيسان وانت باشه يا ساينا يا هرچي كه فروش فوريه اون روزه اگه مثلا تهران 50 تا نمايندگي داره همون تعداد ماشين در نظر دارند براي فروش هر روز ، حالا اين انتخاب وشانس اون كسي كه اينترنتي انتخاب ميكنه كه چي مي خواد و از كدام نمايندگي باشه (واي به حال روز ماكه شانس بشه ثبت نام فرغون مرگ از ويران خودرو هاي داخلي با 3 برابر قيمت واقعي)
1398/2/16
سلام.وقتی که همه چی انحصاریه و مردم هیچ گونه حق انتخابی ندارن زیر قیمت بازار و حرفای دیگه بی معنی هستش.اگه منه ایرانی میتونستم انتخاب کنم بی شک خودروی ملی انتخابم نبود پس تنها مجبوریم به خرید از این دو غول بی انصاف..خدایا به دادمون برس.