موضوعات داغ

عدم ترخیص خودروهای وارداتی با وجود تکمیل مراحل ترخیص

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با وجود ممنوعیت دو ساله واردات خودرو فعالیت‌های شرکت‌های نمایندگی رسمی به بیراهه رفته و با وجود تغییرات لحظه‌ای قوانین واردات خودرو، این شرکت‌ها نمی‌توانند خود را با این شرایط پر التهاب و مشکل هماهنگ کنند. حال بعد از اینکه دوماه از مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک گذشته و از مجموع ۱۳ هزار خودرو تنها ۲۰۰ خودرو ترخیص شده است. ممنوعیت واردات خودرو در حالی انجام شد که بسیاری از این خودروها از قبل توسط نمایندگی‌ها به خریداران نهایی فروخته شده بود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، ولی ملکی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: وزارت صمت برای اجرای مصوبه هیات دولت دستور‌العملی را صادر کرده که می‌توانند مشکلات خودروهای تعیین تکلیف شده را حل کند. ترخیص این خودروها با طی روال اداری در کشور انجام می‌شود و ۲۰۰ خودرو نیز ترخیص شده است. اما مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: وزیر صنعت صدای واردکنندگان خودرو را شنیده اما علت کندی سرعت ترخیص خودروها نشان از نبود نظارت در این زمینه دارد.
ارزش سرمایه خریداران خودروهای وارداتی توسط دولت حفظ شده است
ولی ملکی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ارزیابی روند ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده در گمرک بیان داشت: ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده در گمرک در حال انجام است، اما بررسی موضوع تخلف و بررسی خودروها زمان‌بر است. حال با ترخیص این خودروها می‌توان نرخ خودروهای وارداتی در بازار را تعدیل کرد.وی ادامه داد: تصمیم‌گیران دولتی و خصوصی در حال پیدا کردن راهکاری برای ترخیص مقرون‌به‌صرفه این خودروها در این شرایط دشوار اقتصادی هستند، اما خوشبختانه این تصمیم در حال اجرا بوده و شاهد ترخیص خودروها در گمرکات جنوبی کشور هستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نحوه محاسبه مابه‌التفاوت ارزی برای ترخیص خودروها اصولی است یا خیر، گفت: تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودرو به علت جلوگیری خروج ارز از کشور در وضعیت دشوار اقتصادی بود و بعد از این تصمیم متاسفانه برخی از خودروها بعد از ابلاغ این قانون با مشکل مواجه شدند و باعث شد به خریداران و شرکت‌های نمایندگی خسارت وارد شود. با توجه به شرایط پیش آمده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید برای جبران حقوق از دست رفته مردم ورود کند.

عدم ترخیص خودروهای وارداتی با وجود تکمیل مراحل ترخیص

عدم ترخیص خودروهای وارداتی با وجود تکمیل مراحل ترخیص


آیا با اعمال هزینه‌های گمرکی بر روی این خودروها، قیمت این خودروها را در زمان عرضه به بازار افزایش نخواهد یافت؟
هزینه‌های گمرکی و مالیات در سال‌های گذشته از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو گرفته شده و در خصوص این خودروها بر اساس سال گذشته و کتاب تعرفه ۹۷ هزینه‌ها اخذ خواهد شد. البته این افزایش قیمت خودروهای وارداتی به نفع خریداران این خودروها بوده و آنان باید از دولت باید حفظ ارزش سرمایه آنها ممنون باشند. همچنین در زمان تحویل این خودروها به خریداران سازمان تعزیرات باید نظارت داشته باشد و شرکت‌های واردکننده نیز نباید در زمان تحویل افزایش قیمت اعمال کنند، زیرا این خودروها طبق قرارداد به صورت قطعی تحویل متقاضیان شده است. در مورد خسارت این خودروها بخاطر خواب بیش از یکسال این خودروها در انبارهای گمرک و هزینه‌های تحمیلی که به شرکت‌ها وارد شده اطلاع لازم را ندارم و پاسخ دقیق این سئوال را باید از مسئولان وزارت صمت پرسید.
چرا دولت شرکت‌های نمایندگی رسمی را مجبور به گرفتن ارز دولتی کرد و حال به دنبال دریافت مابه‌التفاوت ارز داده شده است، آن هم در شرایطی که در آن زمان تفاوت چشمگیری بین ارز دولتی و آزاد نبود؟
شرکت‌های نمایندگی‌های رسمی و واردکنندگان خودرو پس از این طبق روال خود عمل می‌کردند و دولت به منظور نظارت بر فعالیت‌های آنان و میزان خروج ارز از کشور اقدام به ایجاد کانال مدیریتی از طریق استفاده از ارز دولتی کرد. حال نباید اقدامات دولت را با گذشت زمان و با کنترل شرایط و آرامش بخشیدن به بازار را زیر سئوال برد.
برای ترخیص خودروهای وارداتی بهانه‌تراشی‌ها ادامه دارد
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده در گمرکات جنوبی ک چگونگی ارزیابی شما از این وضعیت، بیان داشت: حدوده دوماه پیش دولت برای حل مشکلات خودروهای وارداتی که مشکلی برای ترخیص ندارد مصوبه‌ای ابلاغ کرد تا این خودروها بتوانند از گمرک ترخیص شوند که هنوز بعد از دو ماه از ابلاغ این مصوبه این اتفاق عملی نشده است. همچنین گزارش گمرک مبنی بر ترخیص ۲۰۰ دستگاه از این خودروها صحت ندارد و فقط خودروهایی را شامل می‌شود که مراحل ترخیصشان در خردادماه انجام شده که این خودورها نیز اجازه ترخیص پیدا نکردند و نتوانستند از گمرک خارج شوند و پشت درب گمرک متوقف شدند.

عدم ترخیص خودروهای وارداتی با وجود تکمیل مراحل ترخیص

عدم ترخیص خودروهای وارداتی با وجود تکمیل مراحل ترخیص


آیا با توجه به بخشنامه ممنوعیت واردات خودروهای دارای تخلف توسط گمرک، خودروهایی که تخلفی ندارند و مشکلی برا ترخیصشان وجود ندارد، این بخشنامه می‌تواند راهگشا باشد؟
متاسفانه جواب منفی است. بعد از صدور این بخشنامه توسط گمرک، روند ترخیص خودروها با اختلال‌های بیشتری مواجه شده و همچنان بهانه‌تراشی‌ها برای جلوگیری از ترخیص این خودروها ادامه دارد و به این بخشنامه‌ها ختم نخواهد شد. بعد از ابلاغ این بخشنامه هیچ اقدامی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی برای ترخیص این خودروها صورت نگرفته است. این بخشنامه مربوط به مدیر کل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک است و به همین منظور پرونده‌ای در شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب نیز برای آن تشکیل شده که ظاهرا متعلق به ۳۹ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در جریان واردات خودرو از گمرک است. وی ادامه داد: ترخیص این خودروها در گرو تصمیمات وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی است و این دو نهاد هیچ مشکلی با ترخیص این خودروها ندارند و حتی وعده داده‌اند که مراحل ترخیص خودروهایی که بدون هیچ تخلفی وارد شده‌اند را به سرعت انجام دهند، اما تا کنون این وعده عملی نشده است.
آیا ممکن است این خودروها اموال متروکه اعلام شوند؟
در دو صورت این خودروها شامل قانون اموال متروکه می‌شوند. یکی اینکه درخواست تمدید آنها را به گمرک ارائه نشده باشد و دیگری اینکه این خودروها را اظهار نکرده باشیم، که ما هر دو کار را انجام داده‌ایم. در حال حاضر ما درگیر تغییر قوانین و مقررات لحظه‌ای دولت هستیم وگرنه ما مشکلی برای ترخیص این خودروها نداریم. همچنین بارها اعلام کرده‌ایم که این خودروها اموال عمومی هستند و متروکه اعلام کردن آنان اجحاف در حق مردم خواهد بود.
اگر وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک مشخص شود در عرض چند روز این خودروها از گمرک خارج خواهند شد؟
ما امیدواریم که هر چه زود وضعیت این خودروها مشخص شود و هر زمان که وزیر صنعت و معدن دستور آزادسازی را صادر کند همکاران ما هر خودرویی که شرایط ترخیص را داشته باشد در عرض ۷ روز خارج خواهند کرد. البته باید گفت که با خروج این خودروها قیمت خودروهای وارداتی در بازار افزایش خواهد یافت و چون دولت خارج از عرف از ما مابه‌التفاوت ارزی دریافت کرده ما مجبوریم بر خلاف قولی که به مردم داده‌ایم، این تفاوت قیمت را از آنها بگیریم. با توجه به اینکه نرخ ارز سامانه سنا ۱۲ هزار تومان است و برخی از این خودروها با ارز ۴۲۰۰ و برخی با ارز ۵۷۰۰ وارد شده‌اند، قیمت این خودورها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد