موضوعات داغ

پرداخت 80 درصد مطالبات قطعه سازان؛ آیا تولید خودرو سرعت می گیرد؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره پرداخت مطالبات قطعه سازان اظهار داشت: تا کنون حدود 80 درصد از مجموع 4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا هفته پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: در زمینه سرعت عمل پرداخت، بانک‌های تجارت و صنعت و معدن بیشترین مشارکت را داشتند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو: وی در ادامه افزود: بعد از آنکه معاون امور صنایع وزارت صمت در نشست تخصصی کمیته خودرو خبر از تخصیص 4 هزار میلیارد تومان به دو خودروساز بزرگ و تخصیص این مبلغ به قطعه سازان توسط خودروسازان، روند اجرای پرداخت این مبلغ به قطعه سازانی که خودروسازان معرفی کرده بودند آغاز شد. برای تزریق این نقدینگی که در دو بخش ریالی و ارزی که شامل 4 هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود 11 بانک دولتی و خصوصی با محوریت بانک مرکزی در قالب یک کنسرسیوم مسئول پرداخت این مبالغ شدند.
وی درباره پرداخت مطالبات ارزی به قطعه سازان بیان داشت: تا کنون اقدامی برای پرداخت انجام نشده، زیرا بانک مرکزی توقع دارد بعد از پرداخت این مبلغ، قطعه سازان بعد از 9 ماه در زمان تسویه و سر رسید این مبلغ را با نرخ روز تحویل دهند. پس در این شرایط آشفته اقتصادی هیچ قطعه سازی حاضر به پذیرفتن این شرط نیست. در ارتباط با این موضوع جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار کرده‌ایم و خواستار تثبیت نرخ ارز تحویلی شدیم، اما تا کنون به نتیجه نرسیده‌ایم. بیگلو در ادامه تصریح کرد: ما معتقدیم که در راستای حمایت از تولید داخلی این مبلغ باید به صورت تثبیت نرخ ارزی یا معادل ریالی آن در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد تا با همکاری یکدیگر از تحریم‌ها عبور کنیم و موضوع درآمدزایی با موضوع نرخ ارز به صلاح کشور نیست.

پرداخت 80 درصد مطالبات قطعه سازان

پرداخت 80 درصد مطالبات قطعه سازان


بیگلو درباره نحوه اختصاص تسهیلات به قطعه سازان گفت: طبق لیستی که از سوی انجمن‌های قطعه سازی تهیه شده، این مبالغ با نظارت نهادهای مختلف مانند سازمان بازرسی وزارت اطلاعات در اختیار قطعه سازان قرار گرفته است. همچنین پرداخت این تسهیلات اثرات مثبت بر روی تولید داشته و تولید دو خودروساز بزرگ روزانه به 4 هزار دستگاه رسیده و خودروهای ناقص در حال تکمیل هستند.
اصلاح قیمت قطعات در حال انجام است
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره اصلاح قیمت قطعات اظهار داشت: قیمت قطعات قطعه سازانی که مدارک خود را به خودروسازان ارائه داده‌اند اصلاح شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فروردین ماه قیمت همه قطعات به روز شود. همچنین با تزریق نقدینگی و اصلاح قیمت‌ها حدود 80 درصد از مجموع 70 هزار نیرویی که از کار تعلیق شده بودند به کار برگشته‌اند وامیدواریم با ادامه این روند مابقی نیز به کار خود برگردند.
بیگلو درباره برخی از مشکلات قطعه سازان گفت: از اواسط مهرماه به دلیل تحریم‌ها و ناهماهنگی کونلون بانک چین و مشکل در تهیه مواد اولیه خارجی، باعث شد تا قطعه سازان از موجودی انبار خود استفاده کنند و در صورت حل نشدن این مشکلات ممکن است از خردادماه سال آینده با مشکل تامین قطعه مواجه شویم. البته ما امیدواریم که با همکاری بانک مرکزی و تمام دستگاه‌ها مربوطه از بروز این مشکلات جلوگیری شود.
گفتنی است که بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهند که شامل 30 درصد قطعات لاستیکی، 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی و مابقی قطعات آلومینیومی و فولادی است. همچنین در حال حاضر 1500 قطعه ساز در زنجیره تامین فعالیت می‌کنند.



نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد