موضوعات داغ

پیشنهادهایی برای زنده نگاه داشتن واردکنندگان خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
صنعت خودروسازی به خصوص در بخش تولید و واردات در سال گذشته وضعیت بسیار پیچیده و وخیمی را پشت سر گذاشت. در این سال واردات خودرو ممنوع شده و عملا واردکنندگان خودرو از نقش خود خارج شده و به سمت ارائه خدمات پس از فروش متمایل شدند. از طرف دیگر با وجود کاهش نیروی انسانی بسیار از واردکنندگان خودرو نتوانستند مثل گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و بسیاری به سمت تعطیلی حرکت کردند.
به نقل از عصرخودرو، مدیریت بازاریابی شبکه و CRM شرکت ماموت خودرو در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی عنوان کرد که توقف ثبت سفارش و ممنوعیت انتقال ارز تابعی از ممنوعیت کلی واردات خودرو بوده و در این شرایط برای زنده ماندن شرکت های واردکننده خودرو پیشنهاد می شود که در حوزه های مستقل از واردات خودرو ورود کرده و کسب و کار خود را با فعالیت های داخلی زنده نگاه دارند.
به گفته علی فتوحی از جمله این موضوعات وارد شدن واردکنندگان به حوزه خدمات پس از فروش و همچنین فعالیت و تجارت بر روی خودروهای کار کرده است.
فتوحی در این زمینه توضیح داد که شرکت ها و برندهایی که تعداد UIA بیشتری دارند قطعا در بازار موفق تر عمل کرده و با فعالیت در زمینه امکاناتی مانند خدمات پس از فروش قوی در حوزه فنی و بدنه خودرو، تجارت قوی تری خواهند داشت.
بنا به گفته های او اگر دولت در سال 98 به صورت موقت راهکاری در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک ارائه دهد و یا امکان ترخیص آن ها را در صورت ثبت سفارش جدید مهیا کند و یا حتی برای شرکت هایی که نماینده رسمی از جانب شرکت مادر هستند شرایط خاصی را فراهم کند احتمال بهبود اوضاع وجود دارد. حتی اگر شرکت های وابسته به شرکت سوم که تعداد محدودی خودرو وارد می کنند، از این امتیازات معاف باشند نیز احتمال بهبود شرایط وجود دارد.
در صورتی که امیدی برای بهبود شرایط وجود داشته باشد و مسئولین محترم به وعده های خود در خصوص سروسامان دادن بازار خودرو عمل کنند شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو می تواند نسبت به زنده نگه داشتن خود و همچنین حفظ نیروهای وابسته اقدام کنند.
به علاوه این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که خودروهای دپو شده در گمرک باید هرچه زودتر ترخیص شوند چرا که تاکنون نیز خسارت های جبران ناپذیری به خودروهای مذکور وارد شده و ادامه روند فعلی و تعلل در ترخیص آن ها نه تنها باعث ضعف شرکت های واردکننده و همچنین نیروی های انسانی آن ها می شود بلکه خسارت وارده به خودروها را نیز بیشتر می کند.
این امر سبب آسیب رسیدن هرچه بیشتر به بدنه و مباحث فنی خودروها شده و دو برابر شدن خسارت به واردکنندگان و همچنین افزایش خواب سرمایه را نیز به دنبال دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد