موضوعات داغ

آشنایی با قوی ترین نسخه از بی ام و E30

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بی ام و E30 یکی از نسل های مشهور سری بی ام و M3 است که در سال 1987 به بازار عرضه شد و ادامه دهنده راه دوران طلایی خودروسازی اروپا، در دهه هشتاد بود. در زمانی که این خودرو به بازار عرضه می شد، نخستین نسل از کامپیوتر های خانگی، موسوم به کمودور 64 نیز به بازار عرضه شدند. اکنون و پس از گذشت چندین دهه، شما می توانید تلفن همراهی خریداری کنید که چندین برابر یک کمودور 64 ، قابلیت پردازش اطلاعات دارد و دیگر کسی برای خرید این کامپیوتر قدیمی و ضعیف، پول صرف نمی کند. اما همچنان خودروهایی که در سال های پایانی دهه هشتاد عرضه شدند، همانند بی ام و E30 یا پورشه روف ، مشتریان بسیاری دارند و با قیمت های بالایی خرید و فروش می شوند.
یکی از رانندگان مشهور بریتانیا، که سابقه حضور در چندین فصل از مجموعه های تخت گاز و دنده پنج را دارد، به نام Tiff Needell ، اخیرا اقدام به خرید یک دستگاه بی ام و E30 کرده و آن را تا سرحد جنون، تقویت کرده تا آغازگر پروژه ای باشد برای تولید قوی ترین نسخه از بی ام و E30 که در تعداد محدود تولید می شود. او هدف از این اقدام را، قدرتمند کردن بی ام و E30 تا جایی که بتواند با خودروهای الکتریکی رقابت کند، عنوان کرده است. ستون های باریک، گیربکس های نسبتا ساده و دریچه گاز مکانیکی، چیزهایی نیستند که در خودروهای امروزی دیده شوند، و اگر کسی تجربه رانندگی با خودروهای دهه هشتادی را نداشته باشد، نشستن پشت فرمان بی ام و E30 برای او در ابتدا عجیب و غریب خواهد بود. بر خلاف اروپایی ها، خوشبختانه تقریبا همه ایرانیان این تجربه را دارند و همچنان پژو 405 در کشورمان تولید می شود!
بریتانیا همواره به واسطه مهندسی اش در جهان مشهور بوده و برای بی ام و E30 ، بریتانیایی ها کیت Redux Leichtbau را طراحی کرده اند که شامل بروز رسانی های اساسی در این خودروست. برای این منظور، سیمون لرد، مدیر مرکز تیونینگ Redux در ابتدا کار خود را با تحقیق بر روی شاسی ، فنربندی ، ترمز و پیشرانه شروع کرد و به دنبال راه هایی گشت که بتواند این قسمت ها را بهبود بخشد. او در این راه از تیم فنی ساخت خودرو که سابقه همکاری با سباستین لوب را داشتند، بهره برد.
در اولین فاز، ترمزهای استاندارد این خودرو با ترمزهای AP Racing جایگزین شدند که شامل چهار دیسک عظیم الجثه به همراه شش پیستون خنک کننده برای هر دیسک می شود. به واسطه تعلیق قدیمی بی ام و E30 ، نیاز بود تا کل سیستم محورها و تعلیق، به واسطه بزرگتر شدن دیسک های ترمز مجددا از نخست طراحی شود. کل محدوده چرخ خودرو از نو طراحی شده است.
در داخل خودرو نیز شاهد نصب میله های کنترلی، آنتی رول بارها و کمک فنرهای جدید هستیم. رینگ های خودرو آلومینیومی و ساخت Monobloc بوده و تایرها نیز از نوع میشلن سوپر اسپرت 4 هستند. به بهترین بخش، یعنی موتور می رسیم. بی ام و E30 استاندارد از یک پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر بهره می برد که تنها 180 اسب بخار نیرو تولید می کرد. این پیشرانه قدیمی، با یک موتور 2.5 لیتری جدید جایگزین شده که البته استفاده از آن کاملا قطعی نیست، و تیم Redux همچنان به دنبال یافتن پیشرانه های کم حجم تر است.
پیستون ها و میل لنگ های موتور، به طور سفارشی توسط تیم بی ام و موتوراسپرت ساخته شده اند و هواکش و رادیاتور نصب شده نیز دست ساز و سفارشی است. تمامی این آماده سازی ها، به موتور کمک می کنند تا قدرتی برابر با 289 اسب بخار و گشتاوری برابر با 529 نیوتون متر را آزاد کند. نسبت قدرت به وزن این بی ام و E30 ، با یک پورشه 911 کررا اس برابری می کند و البته نباید نقش شفت های تقویت شده را در امر انتقال قدرت، دست کم گرفت.
مشتری در درون خودرو می تواند یک تریم داخلی جدید و نوآورانه را مشاهده کند. تریم داخلی نسخه بروز رسانی شده و مدرن تر از نمونه استاندارد است. از این بی ام و E30 خاص، تنها سی نسخه ساخته خواهد شد و زمان لازم برای ساخت هر خودرو، 18 الی 24 ماه به طول می انجامد. قیمت گذاری خودرو نیز شناور بوده و به بالاترین پیشنهاد فروخته می شود. همچنین افرادی که مالک بی ام و E30 هستند، می توانند با مراجعه به Redux، خودروی خود را به قوی ترین نسخه تبدیل کنند که قطعا بیشتر از پولیش زدن و یک بازسازی ساده، هزینه خواهد برد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/24
موتور 2jz جا نمیشد؟