موضوعات داغ

نگاهی به مشخصات اسمارت های موجود در ایران؛ خودروی لاکچری لی‌لی‌پوت‌ها

عکس مطلب اول
کوچک ولی شیک؛ این ایده اولیه برند سواچ و مرسدس بنز برای تولید خودرویی متفاوت بود که سرانجام در دهه هشتاد میلادی به طراحی خودروی اسمارت منتهی شد.
در ایران هم مجوز ورود خودروی اسمارت در سال ۱۳۹۵ برای یک شرکت نوپای وارداتی صادر شد و از آن زمان به بعد کمی خرید و فروش آن پا گرفت. اگرچه اولین خودروی اسمارت تولید شده موتور بنزینی داشت اما مدل‌هایی که امروز در بازار وجود دارد اغلب هیبریدی هستند. به زودی هم همه دستگاه‌های موجود این شرکت در بازار به خودروهایی برقی تبدیل خواهند شد.
خودروی اسمارت امروز حاصل خلاقیت کارخانه دایملر است که زیر نظر مرسدس بنز فعالیت می‌کند. این شرکت سه مدل را به بازار می‌فرستد که شامل فورتور کوپه، فورتور کابریو و فورتور هاچ‌بک می‌شود. به اسمارت برقی ای‌وی و ای‌دی هم می‌گویند که موتور آن در عقب خودرو نصب شده و همه انرژی‌اش را از برق می‌گیرد.
شرکت اسمارت گفته که به زودی تولید خودروهای بنزینی و هیبریدی‌اش را متوقف می‌کند و این جعبه‌های کوچک را فقط با موتور برقی به بازار می‌فرستد. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که آینده درخشانی در انتظار این خودرو باشد. موتور این خودرو ۷۴ اسب بخار تولید می‌کند که به دلیل تفاوت موتورش قدرت کمتری دربرابر فورتو و فورفور دارد. با این حال یکی از جذابیت‌های این خودروی برقی استفاده از سامانه رهگذران است که به کمک آن عابران پیاده و نابینایان و دوچرخه‌سواران از قبل از حضور این خودروها در خیابان باخبر خواهند شد.
یکی از جذابیت‌های دیگر این خودرو که شبیه به خودروی پیشرفته‌ای برای لی‌لی‌پوت‌هاست سقف بازشونده آن است. همچنین به خاطر ابعاد کوچکش تنها خودرویی است که می‌توان آن را به شکلی مخالف جهت افقی و عمودی خودروهای دیگر در یک پارکینگ‌، پارک‌ کرد.
شخصی‌سازی به روش اسمارت
همانطور که توضیح داده شد اسمارت خودروی همه‌پسند نیست و افراد خاصی هستند که حاضرند این میزان برای یک خودرویی با این مشخصات خرج کنند؛ اما از آن جایی که هرچیزی نایاب باشد ارزش پیدا می‌کند، فورتو هم برای جرمی اسکات به خودروی محبوبی تبدیل شد. این طراح مد مشهور خودروی خاص خودش را به اسمارت سفارش داد و یک فورتوی سفید رنگ با دو بال برای او طراحی شد که به فورجرمی شهرت پیدا کرد.
علاقه شرکت اسمارت فقط به ساخت این خودروهای جعبه‌ای کشیده نشده بلکه هرجا اثری از یک خودروی لاکچری اما عجیب و غریب دیده شد باید دنبال ردپایی از اسمارت بگردیم. برای مثال احتمالا تصاویر خودروهای رودستر را در فیلم‌های سینمایی قدیمی هم دیده‌اید. همان خودروهای بدون سقف و پنجره اطراف که امروزه به صورت انعطاف‌پدیر و جمع‌شونده ساخته می‌شوند. اسمارت رودستر محصل خلاقیت این شرکت بوده که با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساخته شده و در ایران جایی برای خرید و فروش ندارد. روی آن یک موتور کوچک ولی توربوشارژ نصب شده که ظرفیت آن به یک لیتر هم نمی‌رسد ولی ۸۲ اسب بخار تولید می‌کند. این خودروی کوچک در ۱۰.۹ ثانیه ۱۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. در مقایسه با فورتو باید گفت که رودستر موتوری بزرگ‌تر اما پرشتاب‌تر دارد. چراکه فورتو مسافت ۱۰۰ کیلومتری را در ۱۵ ثانیه طی می‌کند. البته اگر آن را با نسخه توربوی فورتو مقایسه کنیم باز هم خواهیم دید که رودستر یک ثانیه زودتر دست می‌جنباند.
با اینکه همه این خودروهای نام‌برده نایاب هستند اما هر از چندگاه یک نمونه آن در سایت دیوار برای فروش یا اجاره آگهی می‌شوند. تنها راه پیدا کردن یک خودروی اسمارت این است که حداقل هفته‌ای یک بار نام آن را در سایت دیوار جست‌وجو کنیم و منتظر ثبت یک آگهی باشیم.

منبع : ویرلن

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد