موضوعات داغ

سرنوشت تاریک بازار خودروهای وارداتی در سال 98

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با سر آمدن اولین ماه سال 98 همچنان سرنوشت بازار خودروهای وارداتی مشخص نبوده و به نظر نمی رسد افق های روشنی برای این بازار وجود داشته باشد.
به نقل از پرشین خودرو؛ کارشناسان صنعت خودروسازی سناریوهای مختلفی را در خصوص آینده بازار خودروهای وارداتی مطرح می کنند. دو سناریو اصلی مطرح شده در این خصوص به طور کلی به تداوم ممنوعیت واردات و از سر گیری ثبت سفارش خودروهای وارداتی اشاره دارند که در هردو سناریو مذکور نیز نرخ ارز و ماجرای تحریم ها دو چالش کلیدی محسوب می شوند.
سال گذشته با وجود اعلام خبر ممنوعیت واردات خودرو در حدود 25 هزار تعهد تحویل خودروهای وارداتی به مشتریان به تعویق افتاد. همین موضوع در کنار بالا رفتن نرخ ارز و کمبود برخی از مدل های خاص سبب افزایش بیش از پیش قیمت خودروهای وارداتی شده و بازار خودروهای وارداتی نیز بر روی بازار خودروهای داخلی تاثیر گذاشته و قیمت خودروها چه در حوزه وارداتی ها و چه در حوزه نمونه های داخلی افزایش یافت. البته لازم به ذکر است که خودروسازان داخلی نیز خود در افزایش قیمت محصولاتشان نقش به سزایی داشته و نتوانستند مطابق نیاز بازار اقدام کنند.
در این میان تعدادی از کارشناسان معتقد اند که اگر دولت از واردات خودرو جلوگیری نکرده و اجازه می داد که واردکنندگان با ارز آزاد نسبت به واردات خودرو اقدام کنند تورم این چنین گریبان گیر بازار خودرویی کشورمان نمی شد. به عقیده آن ها خودروهای وارداتی تنها 5 درصد از بازار خودرویی کشورمان را در برگرفته و واردات خودرو با ارز آزاد تاثیر به سزایی بر تولید داخلی نمی گذاشت.
باید به این نکته نیز توجه کرد ممنوعیت واردات خودرو نه تنها بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذاشته بلکه سبب شد که عملا بیش از 15 هزار فرصت شغلی در این حوزه به خطر افتاده و فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده نیز دچار اختلال شود. بر طبق قانون واردکنندگان خودروهای فرسوده موظف اند به ازای واردات خودروهای با مصرف 5 تا 6 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر، 2 دستگاه خودروی فرسوده را از چرخه مصرف خارج کنند.
واردات خودروهایی با مصرف 6 تا 7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر، اسقاط 4 دستگاه خودروی فرسوده و خودروهایی با مصرف 7 لیتر تا 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر، اسقاط 6 دستگاه خودروی فرسوده و خودروهای با مصرف 8 لیتر و بیشتر سوخت در هر 100 کیلومتر اسقاط 8 دستگاه خودروی فرسوده را به همراه داشت.
در کنار تمامی مسائل گفته گفته شده اتفاقاتی همچون واردات غیرقانونی 6400 دستگاه خودرو در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش از دیگر مسایلی بود که بر التهاب بازار خودروهای وارداتی افزود و در کنار دیگر عوامل مذکور سبب شد که در این بازار انفجار قیمت رخ دهد.
در چنین شرایطی بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی با توجه به ثابت بودن بودجه آن ها به سراغ مدل های مونتاژی داخلی و یا نمونه های دست دوم خارجی رفتند.
امید می رود که در صورت تعیین سرنوشت طرح سازماندهی صنعت خودروسازی شاهد مشخص شدن آینده بازار خودروهای وارداتی باشیم.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید بنا به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با وجود گذشت بیش از یک سال از ممنوعیت واردات خودرو، این اقدام غیر قانونی بوده و انتظار می رود که دولت اجاره ندهند چنین اقدام خلاف قانونی ادامه یابد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/30
به سلام با توجه به مطالب شما به نظر بنده و اشخاص بازاری کشور خرید خودروهای وارداتی در دولت روحانی اشتباه بوده وهمه منتظر پایان این دولت هستند. باتشکر