موضوعات داغ

50 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودرو در انحصار 7 نفر است

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی عنوان کرد که 50 درصد قطعات موردنیاز برای تولید خودرو ها در انحصار 7 نفر است و این موضوع نشان دهنده رانت در این بخش از صنعت خودروسازی است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله رضیان در این خصوص توضیح داد که در حال حاضر خودرو در کشور ما به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر مردم به دنبال خرید خودرو برای حفظ ارزش منابع و پول خود می باشند. تقاضای بالایی که در بازار خودرو وجود دارد و نمی توان به آن پاسخ داد نیز به همین دلیل به وجود آمده و افراد بسیار کمی برای تأمین نیاز، خودرو خریداری می کنند.
وی در ادامه عنوان کرد که در این شرایط سودجویان به دنبال آن اند که با خواباندن صنعت خودروسازی، از ارزش آن کاسته و این صنعت را زمین گیر کنند تا بدین وسیله بتوانند یکی از صنایع اصلی کشورمان را به ارزشی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن خریداری کنند، البته مجلس با خصوصی سازی صنعت خودرو مخالف نیست ولی باید موانع و مشکلات سر راه این موضوع رفع شود.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد که یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد ممنوعیت واردات خودرو است تا زمانی که واردات خودرو ممنوع باشد سوءاستفاده های بسیاری صورت می پذیرد و در واقع دست سودجویان برای سوءاستفاده و دلالی باز است.
رضیان در انتها اضافه کرد که از دیگر مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان رانت و انحصار طلبی در آن است. در حال حاضر تأمین حدود 50 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودرو در انحصار 7 نفر است و همین موضوع سبب شده که مدیریت قیمت خودرو ها دشوار شود و افراد محدودی بتوانند با استفاده از رانت خود هر زمان که بخواهند قیمت ها را افزایش و یا حتی کاهش دهند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/9
یعنی اگه چوب تو آستین مردم بکنند هم صداشون در نمیاد . یادش بخیر یه زمانی یه عده یکم غیرت داشتند .