موضوعات داغ

افزایش قیمت موتورسیکلت همانند خودرو نبوده است

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۸ ماه فعالیت موتورسیکلت‌سازان متوقف بود و فقط ۴ ماه توانستند موتورسیکلت تولید کنند. در اینباره دو قانون باعث بروز این مشکلات شد. ابتدا قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده بود که از آبان ماه اجرا شد که باعث تعطیلی کارخانه‌های ساخت در ۴ ماه آخر سال شد. البته با مستنداتی که ارائه کردیم، این مصوبه یکسال به تعویق افتاد و شرکت‌ها توانستند در اواخر بهمن و اسفندماه موتورسیکلت تولید کنند. مشکل دوم استاندارد یورو ۴ بود که شرکت‌ها قادر نبودند تولیدات خود را به این استاندارد برسانند که باعث تعطیلی ۴ ماه دیگر این کارخانه‌ها شد.
وی در ادامه درباره کمبود تقاضا گفت: یکی از مهمترین دلیل کمبود تقاضا، اجرای شتابزده قوانین است که این موضوع باعث کمبود تقاضا در بازار شده است. در سال ۹۵ سیستم سوخت‌رسانی موتورسیکلت از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت. ۳۵ درصد یک موتورسیکلت را پیشرانه آن تشکیل می‌دهد و این سیستم در کشور یک سیستم جدید محسوب می‌شود و این سیستم بیشتر از کشور هند و چین وارد می‌شد و از آنجایی که بر روی این تکنولوژی جدید به صورت جدی و گسترده کار نشد، تمایل به استفاده از آن به صورت جدی اتفاق نیفتاد و در بازار تقاضای چندانی نداشت. وی ادامه داد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در هیچ جای دنیا مصوبه‌ای که ابلاغ می‌شود را از فردای آن روز اجرایی نمی‌کنند و فرصتی ۶ ماهه تا یکساله برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود، اما متاسفانه در کشور این چنین نیست.
امسال افزایش قیمت نداشتیم
دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در مورد قیمت‌ها بیان داشت: امسال بواسطه عدم تقاضا در بازار افزایش قیمت نداشته‌ایم. افزایش قیمت‌ها در خرید موتورسیکلت تاثیرگذار بوده، اما این افزایش قیمت‌ها به اندازه خودرو نبوده است. وی در ادامه افزود: با نوسانات نرخ ارز قیمت موتورسیکلت نیز تغییر پیدا می‌کند.
وی درباره میزان تولید موتورسیکلت‌ گفت: در سال های ۹۶ و ۹۷ تولید موتورسیکلت‌ ۸۰ درصد کاهش یافت و وضعیت سال آتی نیز مشخص نیست. با توجه به تولید ۷۰ هزار موتورسیکلت در سال گذشته، فعلا بازار امسال را تا ۶ ماه نخست پوشش می‌دهد. همچنین چون در بازار هنوز تقاضای لازم وجود ندارد، شرکت‌های اقدام به تولید نمی‌کنند.
از موتورسیکلت‌های برقی حمایت می‌کنیم
بهمن ضیا مقدم درباره موتورسیکلت‌های برقی گفت: موضوع تولید موتورسیکلت‌های برقی چندین سال است که مطرح شده و از سوی انجمن موتورسیکلت‌سازان نیز مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: گزارش‌های تخصصی از سوی انجمن ارائه شده تا این نوع موتورسیکلت‌ها مورد توجه شهروندان قرار بگیرد و البته دولت نیز باید حمایت جدی داشته باشد. در حال حاضر برای تولید موتورسیکلت‌های برقی مشکلات زیادی وجود دارد که باید آن‌قدر در مردم انگیزه ایجاد شود که مورد استقبال قرار گیرد. البته قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها بالاست و در سطح شهرها نیز ایستگاه‌های شارژ وجود ندارد. قیمت موتورسیکلت برقی حدود ۱۲ میلیون تومان است که بعد از دو سال باید حدود ۶ میلیون خرج باتری آن شود. اگر حمایت و تسهیلات برای این نوع موتورسیکلت در نظر گرفته نشود، انگیزه برای خرید آن بوجود نخواهد آمد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/14
دولت موتور سیکلت برقی ميخواد چکار؟
حالا چند دهه ای دیگه ميخواد بنزینو تو حلق مردم کنه و لگن های بنزین سوز و گازوییلو چند ده برابر تو پاچه مردم کنه
بعدشم بگه معاینه فنی! طرح زج و فرد! یورو 4¡
وقتی از خودرو هیبریدی هم روی برگردان است
بنزین باید دود بشه بره تو حلق مردم. سیاستش اینه
1398/2/15
موتور ۳۵تومنی شده ۷۰تومن (بنلی جفت سیلندر)
بعد میگه افزایش قیمت نداشته!!!!!!
موتور هندا ۱۲۵ انژکتور روش جواب نمیده نمیدونم چرا به خاطر استاندارد مسخره یورو ۴ وسیله‌هارو به فنا میدین بازار سیاه راه انداختید کاربراتور از انژکتور گرونتره