موضوعات داغ

احتمال ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
حدود یکسال از موضوع ثبت سفارش غیرقانونی خودروهای وارداتی در گمرک می‌گذرد و حدود 13 هزار خودرو به دلیل مخالفت بانک مرکزی برای مشخص نبودن تامین ارزی آنها در گمرک خاک می‌خورد. از این 13 هزار خودرو تنها 500 دستگاه مجوز ترخیص گرفته اند.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی در جلسه مشترک نمایندگان وزارت صمت و گمرک برای حل مشکل رسوب کالاها در گمرک هشت پیشنهاد را مطرح کرد که بند هشتم مربوط به خودروهای دپو شده در گمرک بود. در بند هشتم آمده تسری تصمیم اتخاذ شده برای خودروهای با ثبت سفارش بانکی به خودروهای دارای ثبت سفارش غیربانکی یا فاقد مجوز ثبت. به گفته وی این پیشنهادات به موافقت رئیس جمهور نیز رسیده، اما هنوز توسط وزارت صمت ابلاغ نشده است. به گفته مسئولین مربوطه این تصمیم شامل خودروهایی که ثبت سفارش غیرقانونی داشته‌اند، نمی شود و تکلیف این خودروها که حدود 2هزار دستگاه هستند را باید دستگاه قضایی مشخص کند.
بر اساس گفته های گمرک مبنی بر عدم ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده غیر قانونی و فقط ترخیص 500 دستگاه از خودروهای دپو شده در گمرک، احتمال این وجود دارد که حدود 10 هزار دستگاه از این خودروها به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده باشند.
بانک مرکزی نیز مخالف ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش قانونی بوده و علت آن را فشار تقاضا بر بازار ارز می‌داند که این موضوع در تضاد با ثبات بخشی بانک مرکزی در بازار ارز است. در شرایط فعلی یکی از دلایل اصلی که ممکن است باعث موافقت دولت برای ترخیص این خودروها شود، درآمد دولت از تعرفه واردات این خودروها بوده و باید دید سرانجام این موضوع چه می‌شود.
عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با همین موضوع بیان داشت: موضوع خودروهای دپو شده در گمرک و ترخیص آنها باید توسط سران قوا حل شود. وی ادامه داد: احتمال این وجود دارد که با آزادسازی واردات موافقت شود، اما امکان مخالفت نیز وجود دارد. همچنین در مورد ترخیص‌های گمرک مشکلات مالیاتی وجود دارد که باید رفع شود.
وی در ادامه درباره آزادسازی واردات خودرو بیان داشت: باید اجازه دهیم بازار از خودرو اشباع شود و واردات خودرو با حجم پیشرانه‌های پایین نیز آزاد شود. با اینکار علاوه بر خودروهای داخلی، امکان برطرف کردن نیاز طبقات پایین نیز فراهم می‌شود. وی در ادامه گفت: در صورتی که بازار از خودرو اشباع نشود و عرضه کم خودرو به بازار ادامه یابد، قیمت خودرو نیز همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد