موضوعات داغ

چرا جامعه مخالف اصلاح قیمت بنزین است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
پایان هفته گذشته بود که خبر اصلاح قیمت بنزین و احتمال سهمیه‌بندی در خبرگزاری های داخلی منتشر شده و مردم در واکنش به این موضوع به پمپ بنزین ها مراجعه کرده و صف‌های طولانی تشکیل شد. در طی فاصله زمانی مربوط به اعلام تا تکذیب این خبر، واکنش های زیادی نسبت به افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین منتشر شده و عده ای در این میان مخالف این موضوع بودند. اما علت چنین مخالفت‌هایی چیست؟
به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از علت های این چنین مخالفت هایی به موضوع رانت هایی اشاره دارد که پس از اصلاح سیستم سوختی از بین خواهد رفت. قاچاقچیان و سایر ذی‌نفعان از فروش غیرقانونی سوخت درآمدهای کلانی را به دست می‌آورند و نمی‌توان قطعا وجود قاچاقچیان مذکور و این درآمدها به عنوان یک عامل قدرتمند نادیده گرفت.
عدم آگاهی نسبت به اثرات اصلاح قیمت سوخت و عدم وجود اعتماد عمومی نسبت به سیاست گذاری های کشور در حوزه کلان از عوامل موثر دیگر در این میان هستند. نباید نادیده گرفت که ارزان بودن سوخت از جمله ابزارهای کارآمدی است که دولت ها همواره برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود از آن استفاده می کنند.
بسیاری از کارشناسان نیز پیش از این هشدار داده بودند که اعطای سوخت ارزان نباید بازیچه ای برای سرگرم نگه داشتن عموم مردم و انحراف در مسیر مطالبات آن ها باشد. مردم باید بر روی مطالبات اصلی خود تمرکز کرده و دقت کنند که دلخوش بودن به سوخت ارزان نباید عاملی باشد که مطالبات آن ها را وارد جنبه سطحی کند.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/19
همین الان مواد غذایی سر به فلک کشیده.افزایش قیمت سوخت باز هم قیمت هارو بالاتر میبره
1398/2/19
واقعا من به مدیریت آقایان حسادت میکنم.
هر چی که به قول خودشون قاچاق میشه که همه میدونن افراد عادی قاچاق نمیکنن و ... میگن چکار کنیم و چکار نکنیم و به این نتیجه میرسن که گرون کنیم.
آخه اونوقت بچه 3 ساله چه فرقی با شما میکنه. به اونم یاد میدیم هر چی رو خواست گرون کنه بگه قاچاق میشه و گرون میکنیم.
1398/2/19
مردم گرسنه هستند محتاج نون شب شون هستند
1398/2/19
واقعا سوال داره که چرا مردم با تغییر نرخ بنزین مخالفن؟!
1398/2/19
حدود سال 61 یا 62 فروش بنزین در جایگاههای پمپ بنزین 10 ریال بود دولتیها میگفتند قیمت تمام شده تولید بنزین 30ریال است و قیمت باید اصلاح شود...قیمت بنزین رو به 30 ریال افزایش دادند که تورم و گرانی سایر کالاها رو در برداشت...همینجور این 35 ، 36 سال جلو آمدند و هر چند سال بنزین رو گران کردند تا 1000 تومان که مثلا به قیمت واقعی آن برسد که حالا باز میگویند قیمت واقعی حدود 5000 تومان و شاید بیشتر است...با این اوضاع اقتصادی آشفته و گرانی و تورم افسار گسیخته هر چه قیمت بنزین بالاتر برود به جز گرانی و تورم بیشتر در تمام کالاها و فقیر تر مردم نتیجه ای عاید نخواهد شد...
1398/2/19
اول درآمدها و حقوق رو اصلاح کنین، بعدش جامعه قبول میکنن که به قول شما قیمت بنزین هم اصلاح شه
1398/2/19
اول بروید مصرف سوخت خودروهایتان را به استاندارد جهانی برسانید بعد قیمت سوخت را هم جهانی کنید.
1398/2/19
اگه بهونه قاچاق سوخته یه فکری به ذهنم رسید قیمت بنزین رو بکنن اندازه گرون ترین بنزین تو کشور های همسایه که فک کنم ترکیه بود با لیتری 19 تومن ما ولی 18 تومنش رو درجا به حساب بانکی مالک ماشین پس بدن
1398/2/20
این سیاست اقتصادی بارها تکرار شده و بی نتیجه بودن در کنترل قاچاق ,,ترافیک و,,,,بارها به اثبات رسیده هر بار فقط فشار مضاعفی را طبقات پایین دست جامعه تحمل کرده اند ...بله اگر مسولین انقدر توانمند بودند که می توانستند بعد از افزایش قیمت بنزین جلو افزایش قیمت ها را بگیرند این کار درست بود ولی وقتی بعد از افزایش قیمت بنزین کل کالاها از مصرفی تا سرمایه ای افزایش قیمتی بیشتر از بنزین پیدا میکنند فقط و فقط ارزش این پول ملی بدبخت کمتر شده و مردم از طبقه متوسط سقوط می کنند ... ... پدر امرزیده ها کمی مدیریت از چینی ها یاد بگیرید یا حداقل به جای کالاهای بنجل و بیکارکردن کارگرها چندتا مدیر از چین وارد کنید ... پیامبر اکرم هزار و چهارصدسال پیش چنین سفارشی کردند ...