موضوعات داغ

کدام خودروساز چینی برای اولین بار به خاک آمریکا پای خواهد گذاشت؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پیشرفت خودروسازان چینی بر کسی پوشیده نیست و این شرکت ها پس از فتح بازار کشورهای در حال توسعه نظیر منطقه خاورمیانه و آمریکای جنوبی، قصد دارند وارد بازارهای اروپا و ایالات متحده شوند تا با بزرگان این حوزه رقابت کنند. بحث ورود خودروسازان چینی به بازار ایالات متحده جدی شده است و اخبار ورود آنها به خاک آمریکا با جدیت پیگیری می شود. یکی از شرکت هایی که حضور آنها در بازار آمریکا محتمل است، خودروسازی جیلی است که با مالکیت ولوو، خودروهای الکتریکی جدیدی را برای عرضه به بازار در نظر گرفته است.
اما در حال حاضر رقابت برای ورود برندها مربوط به گروه خودروسازی گوانگژو یا همان GAC و خودروسازی خصوصی و کوچک زوتی است. بیشتر فعالیت این برندها نیز مربوط به تولید خودروهای الکتریکی و آینده نگرانه خواهد بود، همانطور که برندهای چینی نیو و بایتون در این مسیر فعالیت می کنند. فشارهای تجاری موجب شده است که چین و آمریکا در یک جنگ اقتصادی با یکدیگر قرار گیرند. مایکل دان، یک تحلیلگر خودرو که در یک شرکت مشاوره ای در آمریکا فعالیت می کند، اعتقاد دارد در آینده شرایط خودروسازان دیترویت چندان مناسب نخواهد بود و در صورتی که برندهای چینی موفق به ورود به خاک ایالات متحده شوند، تنظیم استانداردهای آینده و اینکه چه خودروهایی با چه مشخصاتی ساخته شوند، بر عهده چینی ها خواهد بود. کادیلاک، لینکلن، شورولت و فورد از برندهای آمریکایی فعال در خاک چین هستند.
شورولت بلیزر برای بازار چین

شورولت بلیزر برای بازار چین

خودروسازی چین در این سالها به ظرفیت تولید عظیمی دست پیدا کرده است و مجموعه شرکت های فعال در حوزه خودرو در چین، می توانند تا حجم 43 میلیون دستگاه خودرو در سال تولید کنند. با این حال، ظرفیت تولید خودروسازی چین هم اکنون 29 میلیون دستگاه است و شرکت های چینی تمایل دارند تا با افزایش تولید و صادرات، سود فروش خود را چندبرابر کنند. خودروسازی گوانگژو یا GAC در حال راه اندازی نمایندگی های فروش خود در خاک ایالات متحده است، با این حال اخذ مجوزهای ورود و عبور از سد موارد قانونی، بیش از حد برای این شرکت به طول انجامیده است. در همین حین، خودروساز کوچک زوتی که بازار هدف کوچکی را برای خود انتخاب کرده، توانسته قرارداد موفقی را با HAAH Automotive Holdings واقع در ایالت کالیفرنیا منعقد نماید.
زوتی T600 یکی از محصولاتی است که برای عرضه به بازار آمریکا توسط این خودروسازی در نظر گرفته شده و در سال 2020 یا 2021 وارد بازار خواهد شد. این خودرو به موتور چهار سیلندر توربوشارژر با حجم 1.6 لیتر و گیربکس اتوماتیک شش سرعته مجهز است. پس از عرضه این شاسی بلند ترکیبی به بازار آمریکا، که چندین بار توسط سایپا نیز در نمایشگاه های متعدد خودرو در کشورمان به نمایش درآمده بود، زوتی برنامه دارد تا مدل های ارتقا یافته این خودرو یعنی زوتی T700 و زوتی T900 را نیز در سالهای آتی به بازار ایالات متحده عرضه نماید. قیمت این خودروها به طور متوسط بیست درصد ارزان تر از رقبا در نظر گرفته خواهد شد تا به سطح قابل قبولی از فروش دست پیدا کنند. زوتی همچنین یک قرارداد جوینت ونچر با فورد دارد که هدف آن، تولید خودروهای الکتریکی در خاک چین است.
گک جی ام 6

گک جی ام 6

از سوی دیگر، خودروسازان آمریکایی فعالیت های قابل توجهی در چین دارند و امیدوارند تا بخش بزرگی از بازار این کشور را تحت کنترل خود در آورند. تاکنون شرکت های آمریکایی می توانستند حداکثر 50 درصد از سهم شراکت را به خود اختصاص دهند، اما اخیرا به تسلا اجازه داده شده تا با مالکیت 100 درصدی، یک سایت تولیدی خودرو در چین راه اندازی کند. چین بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان است و سال گذشته 1.2 میلیون دستگاه خودرو الکتریکی در این کشور به فروش رسیده است. در مقایسه، تنها 360 هزار دستگاه خودرو الکتریکی در ایالات متحده و در سال 2018 به فروش رسیده است. دولت چین در حال سرمایه گذاری های بیشتر بر روی زیرساخت هاست تا پیشتازی این کشور را در استفاده از خودروهای برقی ادامه دهد، در حالیکه شرکت های آمریکایی با دولت هنوز به توافقی در خصوص تعرفه صادرات و واردات خودرو نرسیده اند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/21
بی‌وای‌دی همین الان و قبل از همه اینها با اتوبوس و کامیون و تاکسی برقی در اروپا و آمریکا حضور فعال داره. مگر اینکه منظورتون از خودرو سواریهای شخصی باشه...