موضوعات داغ

قیمت قطعات و تجهیزات خودروهای سنگین از صبح تا عصر تغییر می‌کند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
رانندگان کامیون و افرادی که در بخش حمل و نقل فعالیت دارند همواره از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد گلایه داشته و از فرسوده بودن ناوگان، هزینه بالای تعمیرات، نبودن بار و مواردی از این دست شکایت دارند. در یک سال گذشته مشکلات و چالش های کامیون داران بیش از پیش شده و ورود بخش دولتی برای ساماندهی را می طلبد.
به نقل از تسنیم، رضا تیموری رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران در این رابطه ضمن گلایه از نبود مدیریت در حوزه فعالیت کامیون داران عنوان کرد که در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش های این صنف در دسترس نبودن لاستیک به اندازه نیاز است. به طور معمول لاستیک کامیون ها و وسایل نقلیه باری باید هر 2-3 ماه تعویض شود اما با توجه به عدم توزیع صحیح لاستیک در کشور، تعداد بالایی از کامیون ها بیش از یک سال است که لاستیک خود را تعویض نکرده اند. میزان توزیع فعلی لاستیک در کشور نیاز واقعی آن را پوشش نمی‌دهد.
تیموری در ادامه عنوان کرد که لاستیک تنها چالش فعلی صنف کامیون داران نبوده و لوازم یدکی و قطعات کامیون ها و سایر وسایل نقلیه باری نیز با افزایش قیمت چندین برابری مواجه شده اند. قیمتی که برای لوازم یدکی و تجهیزات صبح اعلام می‌شود تا بعدازظهر ثابت نمی‌ماند که بتوانیم آنها را تهیه کنیم، روغن موتور در یک ماه 3 تا 4 برابر افزایش قیمت داشته اگر ما قبلا یک گالن روغن را به قیمتی بیش از 100 هزار تومان خریداری می‌کردیم حالا باید برای آن 500 هزار تومان پرداخت کنیم. روغن موتور یک کالای وارداتی نبوده و دولت در فرآیند تولید و پخش آن نقش دارد.
به گفته تیموری، یک جفت لاستیک بریجستون 385 که اوایل سال گذشته حدود 5 میلیون تومان قیمت داشت این روزها با 15 میلیون تومان نیز در بازار یافت نمی شود. قطعاتی که 8 میلیون تومان بها داشتند برچسب قیمتی 35 میلیون تومانی به خود گرفته اند. یک گالن روغن 20 لیتری 150 هزار تومانی این روزها بیش از 400 هزار تومان قیمت دارد.
تیموری ادامه داد که هرچند با توجه به اعتراضات سال گذشته کامیون داران قیمت کرایه بار افزایش یافت اما مگر این افزایش قیمت ها چقدر می‌تواند چند برابر شدن هزینه‌های نگهداری ماشین را پوشش دهد. به علاوه توزیع بار نیز به صورت عادلانه در همه استان‌های کشور صورت نمی پذیرد. اگر بار با همین وضعیت توزیع عادلانه‌ای داشت تا این حد به کامیون داران سخت نمی‌گذشت.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران در انتها مهم‌ترین مشکلات این صنف را توزیع ناعادلانه بار، پایین بودن کرایه حمل بار و بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری کامیون ها دانسته و از تفاوت قیمت گازوئیل در نقاط مختلف مرزی نیز شکایت کرد.
وی عنوان کرد که در واقع ما رایزنی‌های زیادی انجام دادیم تا راننده وقتی از مرز خارج می‌شود حداقل سوخت را داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد