موضوعات داغ

دوراهی خودروسازان ، حرکت به سمت فناوری اطلاعات یا فراموش شدن

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
شرکت های حوزه فناوری اطلاعات نظیر آمازون، اپل و گوگل در سالهای اخیر نقش مهمی در زندگی همه ما ایفا کرده و به موفقیت های بزرگی در کسب سرمایه و نفوذ در زندگی روزانه انسان ها دست یافته اند. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که صنعت خودرو جهان روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد و اکثر شرکت های حاضر در این حوزه، نیاز شدید به منابع مالی دارند. در دهه های پایانی قرن بیستم، بسیاری از خودروسازان آمریکایی دچار مشکلات بزرگ مالی شده و روند نزولی در پیش گرفتند، و پس از گذشت سالها، با وجود کمک های مالی دولت، هنوز هم نتوانسته اند به ابهت و عظمتی که پیش از بحران اقتصادی داشتند، بازگردند. غول های اقتصادی آمریکا، در گذشته شرکت های خودروسازی نظیر جنرال موتورز و فورد بودند، اما اکنون این عناوین در اختیار شرکت هایی است که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند.
با این حال، خودروسازان هنوز به آینده امید دارند، چرا که خودرو به عنوان یکی از ملزومات زندگی مدرن به حساب می آید و نیاز به خودرو، همیشه وجود دارد، حتی اگر خودرو بدون راننده باشد. خودروسازان می توانند از طریق به کارگیری راهکارهایی که مناسب تولید و توسعه در عصر دیجیتال هستند، جایگاه از دست رفته خود را مجددا بدست آورند.
فرصت بزرگ
شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، در این سالها با کار بر روی مفهومی به نام ابرداده ها، وارد حوزه های مختلفی شده اند که پیش از آن، در اختیار دیگر صنایع قرار داشت. یکی از مظاهر ورود شرکت های فناوری اطلاعات به کسب و کارهای جدید را می توان در توسعه برنامه های مرتبط با حمل و نقل مشاهده کرد. غول های تجاری جدید نظیر Lyft و Uber براساس داده ها ساخته شده اند و شرکت های مشابه نیز فعالیت های جدیدی را آغاز کرده اند، نظیر سامسونگ که نسبت به خرید Harman اقدام کرد، اینتل نیز Mobileye را تحت اختیار گرفت و گوگل با معرفی برنامه های گوگل مپ و وایمو، مسیریابی و حمل و نقل را دگرگون کرد. شرکت رقیب گوگل یعنی اپل نیز با توسعه برنامه های تایتان و نقشه مخصوص خود، خود را درگیر این رقابت کرده است. تمامی این نمونه ها، نشان از حرکت صنعت حمل و نقل به سمت و سویی جدید دارند. وضعیتی که در آن، شرکت های فناوری اطلاعات با تکیه بر داده ها، حمل و نقل جهانی را تحت کنترل خویش دارند.
امروزه نگاهی داده محور به حمل و نقل وجود دارد. 1.2 میلیارد وسیله نقلیه در سراسر جهان وجود دارد. انسان ها سالیانه بیش از 36 تریلیون کیلومتر بین مقاصد مختلف جابجا می شوند در سال 2020، جابجایی هر انسان به طور متوسط 1.7 مگابایت در ثانیه اطلاعات ایجاد می کند. مطابق گزارش انجمن اتومبیلرانی آمریکا، میانگین زمانی که هر شهروند این کشور در سال رانندگی می کند، 17،600 دقیقه است. پس به راحتی می توان دریافت که داده های بسیاری را می توان از جابجایی انسان ها با خودرو جمع آوری کرد. این داده های عظیم، پس از جمع آوری نیاز به تحلیل و بررسی خواهند داشت. حجم این داده ها با توسعه فناوری های جدید در خودروها، نظیر دوربین ها و رادارهای مختلف، افزایش خواهد یافت. شرکت مشاوره مدیریتی مک کینزی اعتقاد دارد در سال 2030، ارزش داده های گردآوری شده از خودروها، بالغ بر 750 میلیارد دلار می شوند. آن چه واضح است، فرصت بزرگ و سرمایه ای عظیم برای شرکت های خودروسازی است تا بتوانندبه میزان قابل توجهی، موقعیت خود را در بازار بهبود بخشند.
حرکت به سمت فناوری اطلاعات

حرکت به سمت فناوری اطلاعات

چه کسی نیاز به داده دارد؟
تمامی داده ها ارزش یکسانی ندارند و خودروسازان، به دنبال داده هایی با ارزش از مشتریان خود هستند که به آنها کمک می کند تا خدمات خود را از نظر کمی و کیفی، مطابق میل مشتریان خود توسعه دهند. خودروسازی ها و نمایندگان آن ها، اکنون به دنبال جمع آوری داده هایی هستند که نشان دهنده روند و شکل استفاده مصرف کنندگان از خودروهای خریداری شده است. این داده ها به خودروسازان کمک می کند تا محصولاتی بادوام تولید کنند که مراجعات مشتریان به تعمیرگاه ها را کاهش دهد و هزینه های سربار کمتری را برای شرکت ها ایجاد کند.
از سوی دیگر، اپراتورهای مخابراتی در حال کار بر ارایه خدمات Wi-Fi و نسل پنجم شبکه های ارتباطی در خودروها هستند، که به جمع آوری با کیفیت داده ها از خودروها کمک شایانی می کند. شهرداری ها، شرکت های تبلیغاتی و صندوق های تسهیلات نیز به دنبال تحلیل رفتار مالکان خودروها هستند، چرا که سبک زندگی آنها و نحوه استفاده آنها از خودرو، بر فعالیت این سازمان ها تاثیر مهمی دارد. شرکت های بیمه نیز به دنبال جمع آوری و تحلیل داده های مربوط به شتاب، سرعت و جابجایی خودروها هستند تا حق بیمه های خود را متناسب با نوع مصرف مالکان تعیین کنند.
نیاز به جمع آوری داده روز به روز در حال افزایش است، اما هنوز نمی دانیم که خودروسازان، شرکت های فناوری اطلاعات را تحت اختیار می گیرند یا اینکه نسبت به تاسیس شرکت های جدید اقدام می کنند، اما در هر صورت، نمی توانند بدون توجه به فناوری اطلاعات، به فعالیت خود ادامه دهند. به نظر می رسد در آینده شاهد اتفاقات جالبی در صنعت خودرو خواهیم بود و شرکت هایی که نسبت به داده ها بی توجهند، از رقابت کنار خواهند رفت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد