موضوعات داغ

کمتر از دو هفته تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
از ابتدای تیرماه 98 به علت عدم موفقیت طرح زوج و فرد در پایتخت حذف شده و طرح کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می شود. طرح مذکور از سال 84 در پایتخت اجرایی شده و با گذشت زمان مشخص شد که کارایی های لازم را ندارد. در آغاز اجرای این طرح تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد می‌کرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج بود. با گذشت زمان افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش بیش از دو برابری تعداد خودروهای پایتخت نشان داد که طرح زوج و فرد از سقف اضطرار خود عبور کرده است.
به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی در این زمینه توضیح داد که ما با حذف طرح زوج و فرد به دنبال آنیم که مدیریت تقاضای سفر را در دستور کار خود قرار دهیم.
به گفته پورسیدآقایی پس از بررسی‌های فراوان و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس قرار بر این شد که طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» به جای طرح زوج یا فرد تعیین و در شورای ترافیک تهران نیز توانست با کسب رأی مثبت به تصویب برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی 6:30 تا 19 است، عنوان کرد روزهای جمعه و ایام تعطیل همانند گذشته طرح‌های ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمی‌شود، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه 20 روزِ هر فصل محاسبه می‌شود و بعد از 20 روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم می‌شود. در واقع بعد از این، پنجشنبه‌ها نه هزینه سال‌های قبل تر را دارد و نه شلوغی محدوده در سال 97 را. یک وضعیت بینابین که از دو جهت به نفع مردم و ترافیک شهر خواهد بود.
وی همچنین یادآور شد که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت‌نام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد.
پورسیدآقایی در ادامه توضیح داد که در هر فصل خودروهای پلاک تهران 20 روز و خودروهای فاقد پلاک تهران 15 روز مجاز به تردد رایگان در محدوده زوج و فرد سابق اند. به علاوه این مدت قابل انتقال به فصل های دیگر نیست. عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند و حساب آن‌ها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.
وی در خصوص تخفیف ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان محدوده زوج و فرد سابق نیز توضیح داد که تخفیف 50 درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای یک خودرو متعلق به ساکنین این محدوده در نظر گرفته شده و یک‌بار خروج قبل از ساعت 8:30 و یک‌بار ورود بعد از ساعت 17 نیز برای ساکنان آن ها خواهد بود که البته برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف 50 درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص نحوی بهره مندی از این امتیازات افزود ساکنین این محدوده می‌بایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند. مستاجرین محدوده مذکور نیز می‌بایست هرساله برای ثبت‌نام مجدد به عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.
وی همچنین توضیح داد که با همکاری پلیس راهور ناجا، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند یک ماه مهلت دارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند اما دقت داشته باشید که برای دریافت «هشدار پیامکی» باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند. به علاوه این پیامک هشدار رایگان بوده و هزینه ای ندارد.
به گفته پورسیدآقایی 25 درصد تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفته‌شده است و خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز می‌توانند برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد