موضوعات داغ

ستاد مدیریت حمل و نقل، مانع واردات خودروهای سواری

عکس مطلب اول
در کشور ما بیش از ۲۸۰ مرکز اسقاط خودرو وجود دارد که این مراکز تا پیش از این به صورت حق العمل کاری با شرکت های وارد کننده خودرو همکاری کرده و با گرفتن سرمایه از آن ها نسبت به جمع آوری خودروهای اسقاطی اقدام می کردند. گواهی اسقاط خودروهای مذکور در یک سامانه ثبت شده و لاشه و قطعات خودرو های اسقاط شده نیز توسط مراکز اسقاط به فروش می رسید.
به نقل از ایرنا، یک سامانه به منظور انتقال گواهی اسقاط خودرو ها طراحی شده بود که مراکز اسقاط گواهی را انتقال داده و شرکت های واردکننده خودرو نیز این آگاهی ها را به سایر مدارک مورد نیاز خود الصاق می کردند. قیمت گواهی اسقاط نیز به صورت تفاهمی و توافقی بین مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو تعیین می‌شد.
به تازگی بر اساس اطلاعیه ای که از جانب انجمن واردکنندگان خودرو صادر شده تا اطلاع ثانوی خرید هرگونه گواهی اسقاط از بازار انحصاری ممنوع شده است. این اطلاعیه در واکنش به انحصاری کردن بازار تامین گواهی اسقاط صادر شده است.
اسفند ماه سال گذشته ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت سامانه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور را بسته و اصرار به خرید گواهی اسقاط از شرکت تعاونی مراکز اسقاط کرد. این اصراری بر انحصار طلبی در حالی رخ می دهد که بیش از ۲۸۰ مرکز اسقاط در کشور وجود داشته و تعاونی یاد شده فقط یکی از این مراکز است. به علاوه در خصوص قیمت گواهی اسقاط نیز مشکلاتی وجود دارد. از نظر انجمن واردکنندگان خودرو گواهی اسقاط ۲ میلیون تومان ارزش داشته و تعاونی مراکز اسقاط ارزش گواهی اسقاط را ۸ میلیون تومان در نظر گرفته است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارزش گواهی اسقاط را تعیین می کند و بستن سایت ها و خرید گواهی از تنها یک مرکز انحصارطلبی تلقی می شود.
مهدی دادفر در این خصوص توضیح داد که تا پیش از این برای شماره گذاری خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور آن ها به دو، سه و چهار گواهی اسقاط احتیاج بود اما سال گذشته این تعداد افزایش پیدا کرده به چهار، شش و هشت گواهی رسید. این اقدام دخالتی آشکار در بازار تعاملی شرکتهای واردکننده و مراکز اسقاط بوده و در نهایت سبب تحمیل شدن فشار افزایش قیمت به مشتری ها میشود.
پیشتر محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با تاکید بر اینکه این انجمن به دنبال انحصار و بالا بردن قیمت ها نیست، خاطرنشان کرد در نشستی که با مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو داشتیم، مقرر شد واردکنندگان آنالیز قیمتی از خودروهای فرسوده خارجی ارائه و خودشان قیمت ریالی برای اسقاط اعلام کنند.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور ادامه داد در این صورت اگر قیمت پیشنهادی این انجمن عادلانه بود، آن را می پذیریم و در غیر این صورت حاضریم با همان قیمتی که اعلام می کنند، خودرو را از آنها تحویل گرفته و گواهی اسقاط صادر کنیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/27
لطفا قبل از خواندن مقاله به چهره شخص در عکس نگاه کنید...
دیگر حرفی برای گفتن نمیماند...ازماست که برماست