موضوعات داغ

نگاهی به بازار داغ موتورسیکلت

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اگر سری به بازار موتورسیکلت ها زده باشید از افزایش و جهش قیمت ها شگفت زده خواهید شد. قیمت موتورسیکلت‌های ایرانی و چینی نسبت به پارسال صددرصد رشد کرده و این رشد حتی در خصوص نمونه های لوکس اروپایی، تایوانی، اندونزی و هندی که اتفاقا واردات آنها متوقف نیز شده، بین ١٧٠ تا ٢٠٠‌ درصد است.
به نقل از شهروند، گفته می شود تعداد کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک دهم گذشته رسیده است و تعطیلی این کارخانه‌ها همچنان ادامه دارد.
به گفته علی عرب، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور در حالی در سال ۹۵ حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در صورت ادامه یافتن وضعیت فعلی این رقم در سال جاری به کمتر از ۵۰ هزار دستگاه می رسد.
از طرف دیگر وضع خدمات پس از فروش موتورهای با حجم موتور ۲۵۰ سی سی نیز که نمایندگی رسمی داشته رضایت بخش نبوده و این موضوع حتی در خصوص موتور هایی که حجم موتور بالای ۲۵۰ سی سی دارند نیز به مراتب بدتر است. این دسته از موتور ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و عموماً در تامین قطعات و تعمیر آنها مشکل وجود دارد. دارندگان موتورسیکلت هایی که حجم موتوری بالای ۲۵۰ سی سی دارند اغلب اوقات مجبور اند قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد کنند.
با سر زدن به بازار موتورسیکلت متوجه خواهید شد که قیمت گذاری این دسته از وسایل نقلیه هیچ فرمول و حساب کتابی ندارد. به طور کلی بازار موتورسیکلت به چهار گروه دسته بندی شده و گروه نخست که شامل ارزان ترین هاست دربرگیرنده موتورسیکلت هایی با حجم موتوری تا ۱۲۵ سی‌سی است. بازه قیمتی این گروه از ۷ میلیون شروع و نهایتا به ۲۰ میلیون تومان می رسد. گروه بعدی موتور سیکلت هایی با حجم موتور ۱۳۵ تا ۲۰۰ سی سی و رنج قیمتی ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. گروه سوم محصولاتی با حجم موتور ۲۵۰ سی سی است که در بازه قیمتی ۴۰ تا نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند. گروه آخر که لوکس ترین ها را شامل می‌شود موتور هایی با حجم موتور ۲۵۰ تا ۱۱۰۰ سی سی و رنج قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در بر می گیرد. گفته می شود بازار این نوع موتورها در انحصار عده‌ای خاص است و قیمت‌گذاری آن هم سلیقه‌ای انجام می‌شود. عموماً اگر فردی متمایل به خرید یک موتور ۲۰۰ میلیون تومانی باشد چندان در قید و بند این موضوع نیست که قیمت جهانی این موتور چقدر است. البته این قاعده تنها در خصوص موتورسیکلت‌های گروه آخر نیست و به طور کلی بازار موتورسیکلت ایران بسیار آشفته بوده و هیچگونه حساب و کتابی برای قیمت گذاری وجود ندارد. به عنوان نمونه موتورسیکلتی با حجم ۲۴۹ سی سی که تا سه ماه پیش قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان داشت در حال حاضر معادل یک پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر قیمت گذاری شده و حدود ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. جالب است بدانید وسپا ٩٤٦ هم‌اکنون در بازار تهران بین ١٧٠ تا ٢٠٠‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در خصوص سایر موتورسیکلت‌ها نیز باید عنوان کرد ارزانترین موتور سیکلت فعلی بازار موتور سیکلت ایرانی طرح هیوندا با قیمتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان است. موتور سیکلت های به روز هندی نیز که مشتریان بسیاری برای آنها وجود دارد در ابتدای سال گذشته قیمتی در حدود ۱۵ میلیون تومان داشته و در حال حاضر با برچسب قیمتی ۳۵ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شوند.
فعالان بازار معتقدند بیشتر مردم در این روزها به سراغ موتورسیکلتهای دست دوم و کار کرده رفته و توانایی خرید موتور سیکلت های صفر کیلومتر برای آنها وجود ندارد. تا پیش از این خرید اقساطی موتور سیکلت بسیار رایج بود اما این روزها به دلیل قیمت های لحظه ای دیگر فروشندگان چندان تمایلی به فروش اقساطی ندارند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/4
قیمت موتور هم عین ماشین بالا میره وقتی سال 89 هیوسانگ رو کویر آورد 7 تومان اینجورا بود پرایدم 7 بود سال 90 پراید شد 20 هیوسانگم شد 20 حالا پراید شده 40 منطقاً هیوسانگم همین قیمت میفروشن دیگه حالا دزد بازار گمرک رو کاری ندارم که قیمت های پرت میدن هیوسانگ 94 رو الان قیمت 60 میلیون هم میدن اینا رو بزارید کنار ولی خب وقتی پراید شده 40 میلیون توقف اینکه موتورسیکلت ها همون قیمت های قبلی بمون رو نداشته باشن درست نیست من عشق موتورم ولی چون گواهینامه ندارم نمیگیرم منتها الان با این وضعیت ناجور طرح زوج و فرد تو رفت و امد برای محل و منزل به مشکل خوردم خب الان افتادم به فکر خرید موتور دارم نگاه میکنم تو دیوار طرف طرح ویو له شده رو که فقط راه میره سال 90 گذاشته 5 تا 7 میلیون خب چی بگم از یک طرف هر چی فک میکنم میبینم خرید این موتور خریته از ی طرفم خب هر روز که نمیتونن پلاکم رو بپوشونم و تردد کنم داستان شده خدایش اینجوری ریدن تو مملکت یجوری که نمیشه جمعش کرد خدایش
1398/7/11
خیلی جالبه ،
یه سر به فروشگاه های آنلاین موتور سیکلت خارج از کشور بزنید، موتور هوندا سی بی اصل، 150 سی سی طرح جدید ( نه مثل cg125 که مال 60 سال قبله) رو تو هند میفروشن 60 هزار روپیه. میشه 10.9 میلیون تومن!
هوندا اصل 10 میلیونی کجا، CG125 آشغال چینی که بعد از یه ماه انژکتورشو باید کاربراتی کنی کجا !
بابا حداقل گمرکشو بردارید مردم موتور باکیفیت سوار شن