موضوعات داغ

گیربکس جدید و شتاب آریزو 6 + فیلم

عکس مطلب اول
برروی هر سه خودرو چری Tiggo7 و Arrizo5 و Arrizo6 یک موتور 1.5 لیتری توربو با کد SQRE4T15B نصب شده است. این موتور حداکثر قدرتی در حدود 147 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 210 نیوتن برمتر تولید می‌کند. ولی برروی این سه خودرو شرکت چری سه گیربکس متفاوت نصب شده است ، برروی چری Tiggo7 گیربکس دو کلاچه 6 دنده ساخت شرکت آلمانی گتراگ ، برروی Arrizo5 گیربکس CVT شرکت چینی Zhejiang Wan Liyang یا همان WLYو بلاخره برروی Arrizo6 هم مجداداً گیربکس ساخت شرکت WLYبا کد CVT25 نصب شده است که همان گیربکس ارتقاء داده شده Arrizo5 است.
قصد نداریم در این مقاله به خودرو چری Tiggo7 و گیربکس آن بپردازیم و قصدمان مقایسه عملکرد دو گیربکس CVT Arrizo5 و Arrizo6 است. هر دو خودرو Arrizo5 و Arrizo6 برروی یک شاسی و اتاق نصب شده‌اند و حتی درب‌ها و ستون‌های A و B و C و سقف آنها دارای یک قالب است و تفاوت این دو خودرو در قسمت‌های جلو و عقب آنها است. طول خودرو Arrizo6 بیشتر است و تجهیزات بیشتری هم برروی این خودرو نصب شده است و در نتیجه بدیهی است که وزن Arrizo6 از وزن Arrizo5 بیشتر باشد. وزن Arrizo6 در حدود 1365 کیلوگرم و وزن Arrizo5در حدود 1297 کیلوگرم است. با این مشخصات ممکن است تصور شود که شتاب Arrizo5 بهتر باشد ولی به دلیل عملکرد ضعیف گیربکس Arrizo5 و ارتقاء خوب گیربکس Arrizo6 توسط شرکت چینی WLY ، شتاب Arrizo6 نه تنها بدتر نشده بلکه بسیار هم بهتر شده است.
شروع شتابگیری

شروع شتابگیری


در آزمونی که همین اواخر سایت خودرویی معتبر چینی AutoHome با دستگاه P-box RaceLogic انجام داده است ، Arrizo6 توانسته در مدت زمان 61/8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
نمودار شتابها

نمودار شتابها


قبلاً سایت AutoHome شتاب Arrizo5 توربو با گیربکس CVT را 6/12 ثانیه و شتاب Arrizo5 توربو با گیربکس دستی را 9.38 ثانیه اندازه‌گیری نموده بود.
مقایسه شتابها

مقایسه شتابها


این کاهش 4 ثانیه‌ای شتاب Arrizo6 نسبت به شتاب Arrizo5 نشان از ارتقاء مناسب این گیربکس دارد. برای این منظور شرکت WLY از پمپ روغن هیدرولیک با کارایی بالاتر ، مبدل تورگ هیدرولیکی جدید ، سامانه کنترل هیدرولیکی جدید ، و نسل جدید تسمه فلزی مخصوص گیربکس‌های CVT ساخت شرکت آلمانی Bosch استفاده کرده است. همچنین این گیربکس به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که بتوان از آن در خودروهای هیبرید 48 ولت و خودروهای مجهز به سامانه Start-Stop نیز استفاده نمود. میزان لرزش و صدای این گیربکس بحدی پایین است که حتی در هنگام شتاب‌گیری شدید و تغییر وضعیت تسمه و ضریب دنده ، راننده صدا و لرزشی حس نمی‌کنند. به دلیل عملکرد خوب این گیربکس مصرف سوخت Arrizo6 در جاده 6/4 ، در شهر 7/9 و بطور متوسط 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
هر خودرویی باید با موفقیت آزمون‌های سه گانه معروف به "شرایط محیطی بسیار سخت" را بگذراند این آزمون‌های سه گانه عبارتند از : آزمون عملکرد خودرو در "ارتفاعات بسیار بالا" ، آزمون عملکرد خودرو در "هوای بسیار گرم و داغ" ، آزمون عملکرد خودرو در "هوای بسیار سرد و یخبندان". متخصصان شرکت چینی نوپا WLY آزمون‌ها و تنظیمات انطباق گیربکس CVT25 با موتور SQRE4T15B خودرو Arrizo6 را در دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد بیابان‌های بسیار گرم Turpan چین و در ارتفاع بسیار بالای 4800 متر و سرمای منفی 30 درجه سانتی‌گراد کوهستان‌های بسیار مرتفع Qinghai و Ningxia چین انجام داده‌اند.
چری آریزو 6

چری آریزو 6


عملکرد این گیربکس به حدی مطلوب بوده و مورد توجه قرار گرفته که از سوی "انستیتو تحقیقات مهندسی خودر چین" یا همان CAERI به عنوان یکی از ده گیربکس برتر بازار خودرو چین شناخته شده و جایزه دریافت نموده. این در حالی است که این گیربکس با گیربکس‌های تولید شده توسط شرکت‌های معروفی همچون فولوکس واگن و جنرال موتورز و غیره مورد مقایسه واقع شده است.
مدیران طراحی گیربکس جدید

مدیران طراحی گیربکس جدید


در حال حاضر گیربکس CVT25 شرکت WLY علاوه بر Arrizo6 در خودرو کراس‌آوور جیلی Vision X6 که همان نسخه فیس‌لیفت شده جیلی امگراند X7 و Arrizo5 و Tiggo3 و Tiggo5 نصب شده است و گویا قرار است گیربکس CVT25 شرکت WLY برروی محصولات سایر شرکت‌های خودروسازی چین هم نصب شود.
با توجه به اجرای فیس‌لیفت و نصب گیربکس CVT25 برروی خودرو Arrizo5 امید است در ایران هم خودرو Arrizo5 به بازار عرضه شود. مسلماً به دلیل اینکه وزن Arrizo5 در حدود 70 کیلوگرم کمتر از وزن Arrizo6 است ،شتاب Arrizo5 کمتر خواهد بود.
منتقدین چینی با توجه به پیشرفت شرکت چینی Zhejiang Wan Liyang یا همان WLYآینده روشنی برای این شرکت چینی نوپا متصور شده‌اند و به این شرکت چینی گیربکس ساز لقب "AISIN" چین را داده‌اند.

نویسنده : مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/4
سلام
مدیر های شرکت آریزو رو ببنید یکی از بهترین گیربکس های دنیا رو ساختن و دارن تو کل دنیا خودشونو نشون میدن حالا اینا رو بیخیال قیافه ها و ظاهرشون رو ببینید.
فروتنی و دانش و هزار تا نکته مثبت توشون هست ولی خخخ مدیر های شرکت های ما رو ببینید هیچ کاری ، هیچ کاری نکردن تو این 41 سال تازه گردنشون رو تبر نمیزنه ،صفرهای حساب بانکیشونم معلوم نیس وقتی هم حرف میزنن جوری صحبت میکنن که ادم میل داره خودشو دار بزنه انگار اصلا تو یه عالم دیگه هستند و همه مقصر هستند جز اونا
1398/4/4
در اصل جایزه متعلق به آلمانی هاست البته