موضوعات داغ

مروری بر روند شکل گیری کارخانجات تولید سیستم سوخت خودرو در ایران، تولیدکنندگان ایرانی در مقیاس جهانی

عکس مطلب اول
سیستم سوخت رسانی خودرو یکی از حساسترین فرآیندهای تولید قطعات خودرو محسوب می شود که با کوچکترین اختلالی در تولید می تواند موتور یک خودرو را از کار بیاندازد، از همین رو فرآیند تولید بسیار پیچیده و سرمایه بری را رقم میزند.
سیستم سوخت خودرو متشکل از قطعات اصلی و فرعی بسیاری است که هر کدام عملکرد مختص به خود را داشته و نیاز به دقت و ظرافت خاصی در تولید دارد زیرا کوچکترین اختلال در عملکرد این سیستم باعث توقف سوخت رسانی به موتور و در نتیجه از کار افتادن خودرو می گردد. از سوی دیگر، هرکدام از قطعات سیستم سوخت در ادبیات خودروسازی جهان به عنوان قطعه ی ایمنی یا (safety part) شناخته میشوند که بروز ایراد در آنها می تواند موجب تلفات جانی گردد. با توجه به جریان بنزین در تمام مسیر این سیستم و قابلیت اشتعال بالای این ماده، توجه به استاندارد ها و الزامات ایمنی در تولید این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. در کل می توان گفت فرآیند تولید سیستم سوخت یکی از حساس ترین فرآیند های تولید قطعات خودرو در جهان است.

تکنولوژی تولید
تکنولوژی تولید سیستم سوخت خودرو، خصوصا باک های پلیمری، به دلیل حساسیت بالا و پیچیدگی های تولید آن، در جهان تنها در اختیار کارخانه های معدودی قرار دارد. هم چنین در حال حاضر به دلایل زیادی از جمله سبک تر شدن خودرو، کاهش آلایندگی، افزایش ضریب ایمنی در تصادفات، کاهش مصرف سوخت، کاهش اتلاف ناشی از تبخیر سوخت و ... بیش از 80 درصد از سیستم های سوخت تحویلی به کارخانجات خودروسازی در جهان پلیمری و در نوع پیشرفته ی آن پلیمری شش لایه میباشند. هم چنین لوله های سوخت نیز تقریبا در تمامی کارخانه های جهان از جنس پلی آمیدی چند لایه می باشند. این بدان معناست که به زودی سیستم سوخت فلزی به طور کلی از چرخه ی تولید جهانی حذف شده و در آینده ای نزدیک تنها شاهد تولید باک های پلیمری خواهیم بود.

بازیگران اصلی در عرصه ی جهانی
همانطور که اشاره شده، شرکت های معدودی در جهان صاحب تکنولوژی تولید سیستم سوخت پلیمری هستند. از جمله بزرگترین شرکت ها در این صنعت می توان به "پلاستیک آمنیوم" از فرانسه، "کائوتکس تکسترون" از آلمان/آمریکا و "یاپ" از چین اشاره نمود، که این سه شرکت مجموعا در حدود نیمی از سیستم های سوخت جهان را تولید می کنند.
در بحث تولید سیستم سوخت، گران قیمت ترین تکنولوژی ها مربوطه به ماشین آلات تولید قطعات بدنه ی باک و همچنین لوله پرکن(گلویی) باک خودرو می باشند. شرکت های بزرگ معمولا تنها بر روی قطعات اینچنینی سرمایه گذاری میکنند و سایر قطعات را برون سپاری نموده و تنها خرید آنرا در بخش بازرگانی خود مدیریت می نمایند. به طور مثال پلاستیک آمنیوم فرانسه با تولید 23 میلیون سیستم سوخت در سال تنها تولید بدنه باک و گلویی را انجام میدهد و یا شرکت یاپ چین با تولید 13 میلیون سیستم سوخت در سال، تنها قسمت بنده ی باک را در بخش تولیدی خود مدیریت میکند. استراتژی این شرکت ها بر مبنای سودآوری بیشتر و کاهش هزینه های سربار، انبار داری و .. میباشد. از این رو تنها بخشی را بر عهده گرفته اند که بالاترین تکنولوژی و ارزش افزوده مالی را به آنها بر میگرداند.
یکی از معدود تولید کنندگان خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا
جالب است بدانید، با وجود تمام سختی ها، پیچیدگی های ناشی از تحریم و موانع زیرساختی و تامینی موجود، یکی از تولید کنندگان انگشت شمار در منطقه ی خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا که دارای تکنولوژی تولید سیستم سوخت پلیمری چند لایه می باشد در کشور ایران فعالیت دارد. یک شرکت ایرانی به نام اورند پیشرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال حاضر قابلیت تحویل 5/2 میلیون سیستم سوخت در سال را دارد. جالب است بدانید، ماشین آلات و تکنولوژی تولید راه اندازی شده توسط اورند پیشرو در ایران، به روز ترین و بالاترین تکنولوژی جهان است که به طور کامل و با انتقال دانش فنی از کشور آلمان خریداری شده است. یکی از مدیران پلاستیک آمنیوم در حین بازدید از شرکت اورند پیشرو در سال 2017 به یک خبرنگار ایرانی گفت : " به سختی میتوان در چین و حتی در اروپا کارخانه ای مانند اورند پیشرو یافت".
اورند پیشرو

اورند پیشرو

از آن مهم تر، اورند پیشرو با توجه به بومی سازی این تکنولوژی، تنها به تولید قسمت های اصلی سیستم سوخت بسنده نکرده و تقریبا تمامی اجزای سیستم سوخت را بومی سازی نموده است. با وجود هزینه های سربار فراوان و کاهش سود ناشی از عملیات بازرگانی، امروز در کارخانجات تولیدی اورند پیشرو، علاوه بر بدنه ی اصلی باک، سایر قطعات مهم و استراتژیک این سیستم از جمله: لوله های سوخت چند لایه، پمپ سوخت، فیلتر سوخت، کنیستر و ... نیز تولید میگردند. حتی در مواردی مانند پمپ سوخت، اورند تولید را عمیق تر نموده و حتی اجزای منفصله ی این قطعه را نیز داخلی سازی نموده است. لازم به ذکر است که در مقطعی از زمان که با امضای برجام، مسیر روابط تجاری ایران با کشور های دیگر هموار شده بود، اورند پیشرو تاییدیه فنی صادرات لوله های سوخت خودرا به شرکت پلاستیک آمینوم فرانسه (بزرگترین تولید کننده ی سیستم سوخت جهان) را دریافت نمود که متاسفانه با شرایط سیاسی به وجود آمده فعلا متوقف شده است. اورند پیشرو همچنین سابقه ی صادرات محصولات خود به کشورهایی مانند ایتالیا، هند، دانمارک، ترکیه و اکراین را در کارنامه دارد.
انتقال دانش فنی طراحی و تولید به طور کامل و آموزش های مناسب مهندسی، باعث شده که با وجود تحریم های شدید و قطع رابطه ی کلیه کشور های صاحب تکنولوژی با ایران، اورند پیشرو بدون وقفه به کار خود ادامه دهد و حتی در زمینه ی توسعه ی فعالیت های خود در این زمینه گام بردارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد