موضوعات داغ

خودروهای هیدروژنی تا سال 2030 بر خودروهای الکتریکی برتری خواهند یافت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
یک کارشناس صنعت خودرو در آلمان، اخیرا برداشتی افراطی از آینده خودروهای الکتریکی را ارایه کرده است. وی در اظهار نظری، اعلام کرد تا سال 2030 خودروهای هیدروژنی، جایگزینی خودروهای الکتریکی خواهند شد. دکتر فلیکس گرس، که در زمینه ارتباطات شرکت‌های چند ملیتی خودروسازی فعالیت می‌کند، ارزش کمی که خودروهای الکتریکی در مقابل قیمت شان ارایه می‌کنند را به عنوان دلیلی برای شکست آنها در طولانی مدت عنوان کرده است. این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی، قیمت بیشتری دارند، در حالیکه همواره از نظر محدوده حرکتی در مضیقه هستند.
البته گرس اعتراف کرد که در حال حاضر خودروهای الکتریکی برای خریداران بسیار جذاب هستند و توجه شرکت‌های خودروسازی نیز به توسعه خط تولید این محصولات معطوف شده است. با این وجود، مدیران شرکت‌های خودروسازی چند ملیتی پیش‌بینی می‌کنند در چند دهه آینده، خودروهای هیدروژنی توجه بازار را به سمت خود جلب خواهند کرد. به گفته وی تا سال 2030، فناوری‌های لازم برای بهره‌مندی از سوخت پاک توسعه پیدا خواهند کرد و استفاده از هیدروژن همه گیر خواهد شد. به گفته گرس، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی، عدم پذیرش آن‌ها از سوی خریداران است. این خودروها قیمتی فراتر از یک خودرو معمولی دارند، اما عملکرد آنها پایین‌تر از یک خودرو عادی است. علاوه برآن، توسعه فناوری باتری‌ و سایر تکنولوژی‌های مربوط به ساخت خودروهای برقی، با محدودیت‌هایی روبروست و این محدودیت‌ها، نیازهای خریداران را تامین نخواهند کرد.
موضع فلیکس گرس، با گفته‌های اخیر مدیر توسعه بی ام و، کلاوس فرولیچ، که اخیرا اعلام کرد برای خودروهای برقی هیچ تقاضایی در بازار وجود ندارد، همخوان است. گفته های فرولیچ در کنفرانس اخیر این شرکت در مونیخ، لابی‌های محیط زیستی اتحادیه اروپا که به دنبال توسعه هرچه بیشتر خودروهای الکتریکی هستند را بسیار خشمگین کرد. او در این کنفرانس گفته بود که بی ام و می‌تواند سیلی از خودروهای الکتریکی را روانه بازار اروپا کند، اما هیچ مشتری برای این خودروها وجود نخواهد داشت. وی استدلال کرد که بی ام و قادر است تا یک میلیون خودرو برقی در سال تولید کرده و به بازار اروپا ارایه کند، اما مشتریان اروپایی، تمایلی به خرید این خودروها ندارند. او اعلام کرد که تمرکز بی ام و در حال حاضر بر ساخت خودروهای پلاگین هیبریدی است که قادر هستند تا در حالت تمام الکتریکی، مسافتی 80 کیلومتری را طی کنند. با این حال، عده‌ای دیگر از کارشناسان خودرو هستند که عقیده‌ای مخالف این گفته‌ها دارند. به بیان آنها، باتری‌های خودروها روز به روز در حال پیشرفت هستند و بنابراین در سال 2030، با باتری‌هایی به مراتب پیشرفته تر و بهتر از امروز روبرو خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد