موضوعات داغ

پنل خورشیدی بر سقف تویوتا پریوس؛ کارآمدی بیشتر، شارژ بهتر!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی تویوتا اعلام کرده که در حال تحقیق بر روی پنل خورشیدی جدیدی است که جایگزین سقف معمولی تویوتا پریوس می‌شود. به گفته تویوتا، استفاده از این سقف خورشیدی جدید موجب می‌شود که برد تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی در حالت تمام الکتریکی، به میزان 44.5 کیلومتر افزایش یابد. این سلول‌های خورشیدی توسط شرکت شارپ به تولید می‌رسند و فقط 0.03 میلی متر ضخامت دارند، اما می‌توانند حدود 860 وات قدرت تولید کنند و قابلیت تولید انرژی در حال حرکت را نیز دارند. تست‎های ‎جدی برای تجاری سازی از ماه آینده میلادی آغاز می‌شوند و به نظر می‌رسد تویوتا پریوس با سقف خورشیدی، بزودی وارد بازار شود.
پنل خورشیدی بر سقف تویوتا پریوس

پنل خورشیدی بر سقف تویوتا پریوس

اولین بار نیست که تویوتا استفاده از پنل خورشیدی در سقف خودروها را عملیاتی می‌کند. پیش‌تر، در سال 2010، تویوتا نسبت به استفاده از این پنل‌های خورشیدی در سقف خودروهای هیبریدی خود اقدام کرده بود، اما پنل‌های خورشیدی ساخته شده در آن دوران، به اندازه امروز قدرت نداشتند و تنها مشتریانی که مایل بودند می‌توانستند نسبت به استفاده از این پنل خورشیدی بر سقف خودرو اقدام کنند. کار اصلی پنل نصب شده در سال 2010، کمک به شارژ بهتر باتری خودرو، برای بهره گیری کاراتر از تجهیزات رفاهی ثانویه خودرو، مانند کولر یا مانیتور و سیستم سرگرمی بود. پنل خورشیدی شارپ که هم اکنون در تویوتا پریوس مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا هفت برابر بیشتر از پنل خورشیدی سال 2010، انرژی تولید می‌کند.
تویوتا در حال حاضر هیچ خودرو الکتریکی خالصی تولید نمی‌کند و بنابراین پنل خورشیدی سقفی برای خودروهای پلاگین هیبریدی این شرکت در نظر گرفته شده است. با این وجود، تویوتا اعلام کرده که در حال کار بر روی یک پلتفرم تمام الکتریکی با همکاری سوبارو می‌باشد، و این خبر به این معنی است که بزودی تویوتا نیز وارد بازار خودروهای برقی خواهد شد. نصب پنل خورشیدی بر بدنه و سقف خودرو، کار آسانی نیست و به همین دلیل اجرایی شدن این پروژه تا به امروز طول کشیده است. علاوه بر تویوتا، شرکت Lightyear نیز قصد دارد از سال 2021 میلادی، پنل‌های خورشیدی ویژه خودرو را به مشتریان عرضه کند و همچنین هیوندای نیز قصد دارد برنامه مشابهی را برای خودروهای سبز خود اجرایی کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد