موضوعات داغ

شرایط تقسیط جرائم بیش از 1 میلیون تومانی خودروها اعلام شد + جزئیات

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
زندگی شهرنشینی سبب شده برای حمل ‌و نقل، بیش‌تر از خودروی شخصی استفاده کنیم و همین امر باعث ایجاد ترافیک، مخصوصاً در کلان شهرها می‌شود که در نهایت منجر به افزایش تخلفات و جرایم رانندگی نیز می‌شود. عدم پرداخت به موقع جرایم رانندگی باعث ۲ برابر شدن آن ها شده و پرداخت یک‌باره‌ی جرایم رانندگی و تخلفات مخصوصاً اگر بالا باشد، برای بسیاری دشوار است. اما این موضوع با پرداخت اقساطی جرائم رانندگی امکان‌پذیر شده است. طرحی که از یازده تیرماه سال جاری اجرایی شده و تاکنون جرایم رانندگی بیش از 250 دستگاه خودرو در سراسر کشور به کمک آن تقسیط و خودروهای مذکور ترخیص شده اند.
به نقل از عصر ایران، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا ضمن اشاره به توقف بیش از 81 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ های پلیس به دلیل جریمه های بیش از 1 میلیون تومان،‌ شرایط تقسیط جرایم رانندگی خودروهای دارای بیش از یک میلیون تومان خلافی را تشریح کرد.
سرهنگ احمد کرمی ‌اسد در این خصوص توضیح داد که خودروهایی که جرائم رانندگی آنها به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد در دو گروه جای می گیرند. گروه اول خودورهاییست که هنوز توقیف نشده و آزادانه به تردد خود ادامه می‌دهند و گروه دوم خودروهاییست که توقیف شده و در پارکینگ هستند. گروه اول باید به سایت راهور 120 مراجعه کرده و در قسمت استعلام جرائم راهنمایی و رانندگی، گزینه پرداخت موردی یا مرحله‌ای را انتخاب کنند؛ با کلیک در این مرحله صورت وضعیت تخلف پلاک خودرو قابل مشاهده است. بعد از مشاهده صورت وضعیت تخلف، مالک می‌تواند بر اساس توانمندی مالی خود هر تعداد از تخلفات را که مایل است انتخاب کرده و با تعریف شناسه قبض و شناسه پرداخت که برای هر ردیف تخلف در سایت تعریف شده است نسبت به پرداخت آن اقدام کند؛ البته باید مالکان در وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت دقت کامل داشته باشند تا حتما به کسر تخلفات منجر شود.
نکته حائز اهمیت در خصوص این گروه از خودروها آن است که مبالغ پرداختی جرائم باید به گونه‌ای باشد که مبلغ جریمه خودرو به زیر یک میلیون تومان کاهش یابد تا اگر خودرو به واسطه تخلفی از سوی پلیس متوقف شد به دلیل داشتن جرائم بالای یک میلیون تومان توقیف نشود.
این مقام ارشد پلیس راهور در خصوص تقسیط جرائم بیش از 1 میلیون تومان خودروهایی که در پارکینگ قرار دارند نیز عنوان کرد که مالک این دسته از خودروها باید با در دست داشتن مدارک هویتی و مالکیتی خودروی خود به ستاد ترخیصی که در پشت قبض پارکینگ درج شده مراجعه کرده و بعد از کنترل مدارک هویتی و مالکیتی توسط مامور راهور مستقر در ستاد ترخیص، در صورت احراز شرایط ترخیص، یک تعهد حداکثر یکساله از آن ها برای پرداخت اقساطی جرائم گرفته می شود. بعد از اخذ تعهد لزومی به واریز وجه یا پرداخت اقساط نبوده و خودرو در اختیار مالک قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که بر روی شناسنامه مالکیت این دسته از وسایل نقلیه یک مهر شکایت درج می‌شود. این مهر شکایت ضمانت اجرایی است برای آنکه مالک در مدتی که تعهد داده است اقساط جرائم را پرداخت کند. درج این مهر بر روی شناسنامه خودرو به معنای ممنوعیت خرید و فروش خودرو در مدت مذکور است مگر آنکه مالک خودرو در زمان فروش خودرو نسبت به پرداخت کل جرایم اقدام کند.
سرهنگ کرمی ‌اسد در انتها در خصوص شرایط بهره مندی از این طرح نیز عنوان کرد که اگرچه طرح تقسیط جرایم رانندگی شامل حال تمامی وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت،‌ خودروهای سبک، کامیون،‌ اتوبوس و ... می شود اما باید توجه شود که خودروهای توقیفی شرایط استفاده از این طرح را دارند که فاقد هرگونه شکایت قضایی باشند؛ در سن فرسودگی نبوده و حداکثر دارای بیش از 40 درصد جرائم حادثه‌ساز از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه و مواردی که شامل نمره منفی می‌شوند، نباشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد