موضوعات داغ

صدور گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه‌سوز تبدیلی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته‌های مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز تبدیلی صادر خواهد شد.
به نقل از ایسنا، مرضیه حصاری در این زمینه اظهار کرد این اتفاق با هدف تامین ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز تبدیلی و افزایش ایمنی جایگاه های عرضه سوخت گاز طبیعی در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد.
به گفته وی در حال حاضر بیش از دو میلیون خودرو دوگانه سوز تبدیلی در سطح کشور تردد داشته که نیازمند گواهی سلامت در مدارک شناسایی خود اند.
حصاری گفت مصوبات دولت در سال های گذشته سبب شده که حدود دو و نیم میلیون خودرو به صورت کارگاهی دوگانه سوز شوند که متاسفانه علاوه بر عدم رعایت اصول فنی در دوگانه سوز کردن آن ها، هیچگونه پایگاه اطلاعاتی قابل اتکای نیز در خصوص این خودرو ها وجود ندارد. در حقیقت در عمل امکان شناسایی این خودروها به عنوان یک خودرو دوگانه سوز وجود نداشته و اکثر آنها تنها در بررسی بخش بنزین سوز گواهی معاینه فنی دریافت می کنند. حتی برخی از این خودروها در زمینه بخش گاز سوز اقدام به دریافت گواهی معاینه فنی کرده و موفق به دریافت این گواهی نامه نشده و به همین دلیل اقدام به تعویض مخزن گاز خود نمی کنند. این خودروها بدون داشتن گواهی معاینه فنی گازسوز، اقدام به سوخت گیری کرده که برخی از آنها در جایگاه و تعدادی نیز در حین تردد دچار حادثه و انفجار مخزن می گردند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها در ادامه افزود بر اساس فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مالکین خودروهای دوگانه‌سوز به مراکز خدمات فنی مجاز وزارت صنعت، معدن و تجارت که در آن‌ها شرکت‌های بازرسی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد حضور دارند مراجعه کرده و پس از بررسی سیستم سوخت رسانی و مخزن و در صورت نیاز انجام آزمون هیدرواستاتیک و تعویض مخازن معیوب، برای آن‌ها گواهی سلامت سامانه سوخت رسانی خودرو صادر می شود.
با توجه به گفته های وی با این کار خودروهای دوگانه سوز تبدیلی مذکور از ابتدای دی ماه سال جاری در هنگام سوختگیری مشکلی نخواهند داشت؛ چرا که از این زمان با یکپارچه سازی و هماهنگی سامانه هوشمند جایگاه‌ها به سامانه سیمفا و سامانه وزارت صمت تنها خودروهای دوگانه سوز ای که در کارت شناسایی آنها عبارت دوگانه سوز و یا دوگانه سوز تبدیلی درج شده و گواهی معاینه فنی دارند می توانند اقدام به سوخت گیری کنند. به این ترتیب اقدامات پیشگیرانه بیشتری برای جلوگیری از بروز انفجار و تردد خودروهای غیر استاندارد دوگانه سوز پیاده سازی خواهد شد.
حصاری در انتها افزود با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع و به منظور حفظ جان شهروندان انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر نسبت به اعلام فراخوان عمومی اقدام کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد