موضوعات داغ

تعمیر و نگهداری موتور SkyActiv-X مزدا گران قیمت نخواهد بود

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سری جدید موتورهای اسکای اکتیو مزدا وارد بازار شده‌اند و مشتریان خودروهای مزدا، اکنون نگران هستند که هزینه‌های تعمیر و نگهداری این پیشرانه‌های جدید، که تنظیمات کامپیوتری و الکتریکی پیچیده تری دارند، بیشتر از سری قبلی باشد. اما برخلاف این نگرانی‌ها، اجی ناکای، مدیر قسمت الکتریکی و کامپیوتری مزدا، اعلام کرد که هزینه‌های تعمیر و نگهداری این پیشرانه‌ها، بیشتر از موتورهای سری قبل نخواهد بود و مزدا پیش از این، از نحوه عملکرد این موتورها و اینکه به سادگی یک موتور بنزینی متداول فعالیت کنند، اطمینان حاصل کرده است.
موتور جدیدی اسکای اکتیو ایکس مزدا، دو لیتر حجم دارد و مجهز به سیستم احتراق کنترل شده است که جرقه اتفاق افتاده در هنگام فشرده سازی سوپاپ سرشار از هوا و بنزین را کنترل می‌کند تا نهایت بهره‌وری و قدرت پیشرانه حاصل شود. با این وجود، ترکیب تکنولوژی‌های پیشرفته که این سیستم را فراهم ساخته‌اند، باعث افزایش پیچیدگی موتور شده است. مزدا در هر سیلندر سنسور فشار قرار داده که در هر لحظه، داده‌ها را به کامپیوتر ارسال می‌کند و شاهد یک فرآیند احتراق پیچیده هستیم. جی چن، مهندس تحقیق و توسعه مزدا که نخستین نمونه از موتور اسکای اکتیو ایکس را در سال 2018 به نمایش گذاشت، در مورد آن اعلام کرد: در حال حاضر پردازنده‌های ما به اندازه کافی سریع هستند تا بتوانند تمامی رویدادهای موتور را کنترل و هدایت کنند.
موتور SkyActiv-X

موتور SkyActiv-X

فرآیند احتراق جدید، که مزدا آن را کنترل جرقه‌ای فرآیند فشرده سازی یا SPCCI می‌نامد، باعث می‌شود که موتورهای سری اسکای اکتیو ایکس مزدا فشار بیشتری از هر پیشرانه بنزینی متداولی دریافت کنند و البته قدرت بیشتری را نیز ارایه می‌دهد. موتورهای سری SkyActiv-X هیچ مشابهتی با سری قبلی این پیشرانه‌ها، که SkyActiv-G نام داشتند ندارد و بسیاری از منتقدان و فعالان خودرویی، پس از بررسی پیشرانه جدید مزدا، اعلام کردند که موتور جدید هزینه ساخت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد.
با این وجود، قدرت و گشتاور بیشتر موتور، هر منتقدی را راضی نگه می‌دارد. مطابق اعلام مزدا، این پیشرانه 177 اسب بخار قدرت و 224 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و البته میزان مصرف سوخت آن، بین 20 الی 30 درصد بهبود داشته که باید منتظر اعلام نتایج رسمی در این مورد باشیم. بسیاری از پیچیدگی‌های موتور، مربوط به نرم افزار و سنسورهایی می‌شوند که کنترل اعمال مختلف پیشرانه را بر عهده دارند و از نظر سخت افزاری، با هیچ گونه پیچیدگی روبرو نیستیم. قابلیت اطمینان یکی از معیارهای مهم مصرف کنندگان در هنگام خرید خودروست و مزدا باید این اطمینان را به مشتریان خود بدهد که موتورهای سری SkyActiv-X هیچ دردسری برای آنها ایجاد نخواهند کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد