موضوعات داغ

چرا مصرف‌کنندگان ایرانی از موتور سیکلت برقی استقبال نمی‌کنند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مدتی است که برخلاف خودروهای برقی که تاکنون نتوانسته‌اند وارد کشور شوند، موتورسیکلت‌های برقی که ساده‌تر و ارزان‌تر هستند، وارد کشور شده‌اند و برخی تولیدی‌ها نیز اقدام به مونتاژ این محصولات در داخل کشور کرده‌اند. مطابق گفته ابوالفضل حجازی، عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، 20 درصد موتور سیکلت‌های برقی تولید داخل بوده و مابقی آنها وارداتی هستند، ولی در عمل مردم استقبال قابل توجهی از این محصولات دوستدار محیط زیست نداشته‌اند. قیمت موتور سیکلت برقی و باتری‌های آنها بسیار بالاست و به همین دلیل مصرف کنندگان تمایلی به خرید آنها ندارند. در هر موتور سیکلت برقی حدود 5 یا 6 باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت هر باتری نیز در حدود سه میلیون تومان است. ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کمتر آنها، مشتریان را به سمت خرید موتور سیکلت بنزینی سوق می‌دهد.
از سوی دیگر، بوروکراسی دست و پا گیر و پیچیده اداری، گریبان‌گیر شماره گذاری این موتورها شده و مشکلات مختلفی را برای شرکت‌های واردکننده فراهم ساخته است. سه سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور در مورد شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های برقی اختلاف نظر دارند و زمانبر بودن فرآیند شماره‌گذاری، موجب دپو طولانی مدت موتورها و تخریب باتری‌های آن‌ها می‌شود. تعویض باتری‌های آسیب دیده و فرسوده نیز هزینه‌های گزافی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته، موتورهای برقی برای تردد روزانه افراد درون شهر و انجام کار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و موتور سیکلت‌های بنزینی، مناسب حال کلوپ‌ها و علاقمندان، برای تفریح و سایر استفاده‌های متفرقه هستند.
راهکار ترویج استفاده از موتور سیکلت برقی، همانند راهکاری است که برای افزایش فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سایر نقاط جهان استفاده شده و پاسخ مناسبی از آن دریافت شده، و این راهکار چیزی نیست جز ارایه تسهیلات مناسب و کم بهره برای خریداران این وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست، تا به مرور موتورهای برقی جایگزین موتورهای بنزینی شوند. هر موتور سیکلت برقی، به طور متوسط سه الی چهار میلیون تومان گران‌تر از یک موتور بنزینی است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/29
شما خبر ندارید در منطقه آزاد کیش که مردم استقبال کردن دارن چه بلایی سر مردم میارن چه انتظاری دارید ؟؟ الان یک ماهه تمام موتورهای برقی که جدید و وارد شده بعد از سال 96 هست و می گیرن و به نفع نیروی انتظامی مصادره می کنن و شما هم موتورت رفته هم پولت و همهچی و دستتم به هیچجا بند نیست ... چون یروز صبح پاشدن و گفتن از سال 94 ببعد واردات موتور ممنوع بوده و هرچی موتور وارد شده قاچاقه، ولی جالبه 2 سال صبر کردن همرو فروختن نه سراغ وارد کننده رفتن نه سراغ فروشنده مستقیم رفتن سراغ مردم بدبختی که با فاکتور و قانونی از مغازه موتور خریدن ... الان نصف پارکینگه نیروی انتظامی کیش پر از موتور برقی شده زیر این آفتاب تمام خیابونا هم ایست گذاشتن برای گرفتن موتورا انگار دنبال دزد می گردن ... این وضعیت یک گوشه ایرانه که از موتور برقی استقبال کرد. وای بحال بقیش ای کاش خودروبانک در مورد این موضوع مقاله ای بده بقیه ایران ببینن الان توی کیش چه خبره.
1398/4/29
چون جنس ایرانی بدرد نمیخوره همه دوز شدند من دو بار باطری خریدم یعنی 12تا صبا باطری با یک سال کارانتی به چهار ماه نکشید باطری خراب شد فرستادم نمایندی پی شرفها قبول نکردند 7میلیون از من پول باطری گرفتند کسی جواب هم نیستش شرکت صبا باطری یعنی دوز.یعنی بی شرف یعنی بی ناموس یعنی هیچی ندار باز هم بگم
1398/10/10
من كه از شركت مادو موتور دوسالي هست موتور برقي خريدم واقعا راضي هستم قيمت باطريهم با توجه به قيمت بنزين واقعا صرفه اقتصادي داره .
البته باطريهاشون از خارج مياد و كيفيتش عاليه