موضوعات داغ

با خصوصی سازی مشکل خودروسازان حل نخواهد شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا و خصوصی سازی کامل این دو شرکت خودروسازی به عنوان راهکار اصلی برای حل بحران های فعلی و کاهش زیان خودروسازان مورد تایید بسیاری از کارشناسان است.
به نقل از پرشین خودرو، عده ای نیز در این میان با این راهکار مخالف بوده و شرایط را برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی مهیا نمی‌دانند.
عده ای بر این باورند که دولت برای از دست ندادن نفوذ خود در صنعت خودروسازی به هیچ عنوان حاضر به واگذاری کامل سهم خود در ایران خودرو و سایپا نبوده و به همین دلیل در این رابطه کارشکنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت. البته وزیر صنعت با رد این ادعا تاکید کرده است که سهام دولت در دو غول خودروسازی کشور به طور قطع تا پایان سال ۹۹ واگذار خواهد شد.
در این میان دبیر انجمن خودروسازان ایران خصوصی سازی را راه حل برون‌رفت از بحران های فعلی صنعت خودروسازی ندانسته و به عقیده او تنها شرط خروج از وضعیت فعلی، عدم دخالت دولت در امور خودروسازان و آزادسازی قیمت خودروهاست. همچنین رفع ممنوعیت و کاهش تعرفه واردات خودرو از ۴۰ به ۲۵ درصد نیز در این رابطه موثر خواهد شد.
یکی دیگر از افراد فعال در صنعت خودروسازی در این رابطه می‌گوید مطرح کردن موضوع خصوصی سازی کامل خودروسازان در شرایط فعلی گم کردن راه بوده و در تشکیلاتی که ۸۵ درصد خصوصی و تنها ۱۵ درصد دولتی است واگذاری بخش دولتی به خصوصی انقلابی به پا نخواهد کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که دولت باید در اجرای خصوصی سازی خودروسازان در شرایط کنونی با برنامه‌ریزی و حساسیت بیشتری عمل نماید تا پیش از هرگونه اقدام در این زمینه برنامه‌ای جامع و اثر بخش طراحی و با شناسایی همه محدودیت ها و چالش ها شرایط را برای عبور خودروسازان از بحران به وجود آمده را فراهم کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/2
خودروسازی ایران مثل یه بیماری ایه که درمانش فقط با عمل جراحیه و عمل جراحی هم بدون درد و خونریزی امکان نداره!
1398/5/4
مثل همیشه خصوصی سازی منتقل شد به دولت بعدی و یکی از شعار های انتخاباتی دولت بعدی و ملت فهیمی که به خاطر این شعار های علمی و تخصصی به این نوابغ ........ میدن