موضوعات داغ

بلاتکلیفی باقی خودروهای دپو شده در گمرکات کشور

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با اتمام مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بیش از هزار خودرو دیگر فرصت ترخیص نیافته و همچنان در گمرک به سر می برند.
به نقل از دنیای اقتصاد، با ممنوعیت واردات خودرو بیش از ۱۳ هزار خودرو در گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و همچنین مناطق آزاد کشور دپو شدند. با ارائه یک مهلت چهار ماهه و تمدید دو ماه آن توسط دولت به واردکنندگان خودروهای خارجی این اجازه داده شد که نسبت به ترخیص خودروهای دپو شده خود اقدام کنند.
در این بازه زمانی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ خودرو ترخیص شده و بیش از هزار خودرو دیگر امکان ترخیص نیافتند.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه توضیح داد که برخی از خودروهای مذکور دارای ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی بوده و برخی دیگر نیز ضوابط فنی را پاس نکرد و مورد تایید سازمان استاندارد نمی‌باشد. ممنوعیت واردات تعدادی از خودروها نیز به دلیل موانع قضایی بوده که این موارد از اختیار وزارت صنعت خارج است.
اظهارات رحمانی در شرایط صورت پذیرفت که معاون فنی و عمرانی امور گمرکی گمرکات کشور توضیح داد که 340 دستگاه به‌رغم اینکه اظهار شده به مرحله دریافت پروانه نرسیده اند و صاحبان هزار و 48 دستگاه خودرو دیگر نیز با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص نشده‌اند.
وی توضیح داد که از جمله دلایلی که سبب شده تعدادی از خودروها موفق به ترخیص از گمرک کشور نشوند، روند کند کسب مجوز از مراجعی همچون سازمان ملی استاندارد است. این موضوع در حالیست که وزیر صنعت عنوان کرده که با توجه به تمدید یک مرتبه مهلت ترخیص خودروهای وارداتی این مهلت مجددا تمدید نخواهد شد.
در این زمینه برخی کارشناسان در نظر گرفتن مهلت از سوی هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپویی را برخلاف مقررات جاری می‌خوانند، این در شرایطی است که به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب مشخص بود که در مهلت دوم نیز تمامی خودروها امکان ترخیص نخواهند یافت. اینکه وزیر عنوان کرده در نظر گرفتن مهلتی دیگر منتفی است این سوال را مطرح می‌کند که تکلیف وارد‌کنندگانی که هم‌اکنون از مشتریان خود بابت ترخیص خودروهای ثبت نامی، پول طلب کردند و تا مراحل پایانی خروج خودروهای وارداتی از گمرکات نیز پیش رفته‌اند، اما به در بسته انقضای مهلت دولت برخوردند چه می‌شود؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/12
خیلی جالبه نوشته برخی دیگر نیز ضوابط فنی را پاس نکرد و مورد تایید سازمان استاندارد نمی‌باشد
نه پس پراید ۱۱۱ استاندار هارو پاس کرده که اجازه تولید میدین و الان هم پیش فروش گذاشتن
مملکت که نیست دیوونه خونست
1398/5/12
خودتونو خسته نکنین زمانی تکلیف این خودروهای لوکس خارجی مشخص میشه که پول های میلیاردی به حساب کمرک و برخی سازمان ها بره. تازمانی که اینکار از سوی مردم و دولت انجام نشه خودروها اونجا خاک میخورن و می پوسن. گمرک دلش نمیخواد که مردم خودرو لوکس سوار بشن. اگه گمرک حق مالیات و هزینه های اضافه شو برداره این خودرو ها به قدری ارزون میشن که دیگه هیچ کس از خودرو ساز های داخلی هیچی نمیخره چون محصول درست نمیکنن که چهار تا چرخ و یه فرمونو یه صندلی و یه موتور عهد بوقی گذاشته روش اسمشو گذاشته خودرو!😠
1398/5/13
سلام
نمیدانم چرا هیچ کدام از مجلات خودرویی روزنامه ها یا سایت ها تعرفه دقیق ترخیص خودروهای مانده در گمرک را اعلام نمیکنند حتی خود وزارت صمت . ارز محاسباتی تعرفه واردات خودرو چند است ؟ یعنی هیچ کی نمیداند پس این خودرو ها چطور ترخیص میشوند.