موضوعات داغ

رقابت دو محصول از یک کمپانی چینی در ایران جک جی 4 یا جی 5؟

عکس مطلب اول
سال 1392 جک جی 5 وارد بازار کشور ما شد. کمی بعد هم برادر کوچک‌تر آن به نام جک جی 4 خودش را به بازار نشان داد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این دو را در بازار و خیابان‌ها شناخته شده کرد قیمت اقتصادی آن بود. حالا آنقدر شناخته شده هستند که هر زمان سایت دیوار را باز کنیم حتما در بین چند خودروی اول، نام یکی از این دو را خواهیم دید. در گزارش زیر به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو خودرو می‌پردازیم.
دماغه کشیده و خط کشیده در بغل و چراغ‌های آن مهم‌ترین اشتراک‌های آن با جی 4 هستند. به غیر از این ویژگی‌ها دیگر شباهتی بین این دو پیدا نمی‌شود.
جک j4 ظاهری کاملا ساده‌ای دارد. جلو پنجره کرومی با آن ستاره سابق، دو مه‌شکن، چراغ‌های ساده و بدون دی لایت ما را با هیچ هیجانی روبرو نمی‌ند. در پشت خودرو هم دو مه شکن نصب شده است. جک نسبت به ایمنی افراد بی توجه نبوده و ادعا می‌کند که سپر خودرو را طوری ساخته تا کمترین آسیب به عابر پیاده وارد شود. البته در ترمزها مهارت لازم را نداشته و بر چرخ عقب به جای ترمزهای دیسکی، ترمز کاسه‌اس نصب کرده است. دو سنسور دنده عقب هم هنگام پارک کردن می‌تواند به راننده کمک کند. داخل این خودرو تنها دو کیسه هوا نصب شده است که زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. سازمان استاندارد چین به این خودرو پنج ستاره داده است.
گیربکس سی-وی-تی آن 103 اسب بخار را از موتوری 1.5 لیتری به چرخ‌ها می‌رساند. موتور آن در جی 5 دنده‌ای و اس3 هم قبلا آزمون خودش را پس داده است. اگر کاپوت جی 4 را بالا بزنیم با فضای باز موتور روبرو می‌شویم؛ طوری که راننده دسترسی راحت‌تری به اجزای خودرو دارد. خصوصیتی که در جی 5 وجود نداشت. فرمان برقی آن باعث شده تا قدرت خودرو کمی افزایش یافته باشد. این خصوصیت‌ها هندلینگ خوبی برای خودرو به ارمغان آورده است.
این خودرو کروز کنترل و کامپیوتر سفری دارد، نور صفحه کیلومترش تنظیم می‌شود و همچنین دارای چراغ همراهی تا دم منزل است. صندوق آن هم 550 لیتر حجم دارد. کولر آن اتوماتیک نیست ولی از جی 5 کیفیت بهتری دارد.
اگر بخواهیم این خودرو را که با رقیبانی از جنس دنا پلاس و ام جی 360 سر و کله می‌زند توصیف کنیم باید بگوییم جی 4 خودرویی کاملا معمولی است. این معمولی بودن به خصوص با نشستن در آن احساس می‌شود. پلاستیک سخت داخل کابین در سطح قیمت این خودرو است. دور موتور و کیلومتر شمار ساده‌ای پشت فرمان نصب شده که طراحی آن به عنوان یک خودروی خارجی چنگی به دل نمی‌زند. اتاق جک جی 5 زیباتر است و حس بهتری در مقایسه با رقیبش می‌دهد. همچنان دو کیسه هوا دارد اما آپشن‌های دیگری هم تدارک دیده که به آن برتری داده است. مثلا آینه‌های بغل آن برقی شده، سانروف دارد و یک تهویه هوای مطبوع هم روی آن نصب شده است. صندوق عقب جی 5 حدود 430 لیتر و کوچک‌تر از جی 4 است.
وقتی داخل جک جی 5 اتوماتیک بنشینیم و پا را روی پدال گاز فشار دهیم می‌توانیم 140 اسب بخار در 165 نیوتن متر در دقیقه برانیم که رقمی بیشتر از جی4 است. گیربکس چهارسرعته خودکاری دارد که شاید کمی تاخیر را در فرمانبری نشان دهد.
در جی 5 دیگر خبری از فرمان برقی نیست و به جای آن یک مدل هیدرولیک نصب شده است. به خاطر جعبه دنده اتوماتیک طبیعی است که شتاب اولیه خودرو کمی کند باشد. این خودرو 100 کیلومتر را نزدیک به 15 ثانیه طی می‌کند که این عدد برای جی 4، 13 ثانیه است.
جک جی 5 اول با گیربکس دنده‌ای به بازار آمد تا راه را برای رسیدن مدل اتوماتیکش باز کند. ابتدا موتور این خودرو از نوع 1.5 لیتری بود اما بعدا در مدل اتوماتیک با چهره‌ای به روز و همزمان موتوری 1.8 لیتری جای خودش را باز کرد. اگر به سایت دیوار نگاهی بیاندازیم، می‌توانیم گزینه‌های روی میز را از کمپانی جک بررسی و انتخاب کنیم.
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/13
فقط جی ۵ اتومات
1400/8/25
جی ۵ ۲۰هیچ این جی ۴ رو میزنه اصلا یه لول بالاترهست هم موتوری هم امکانات هم جاداری اتاق و ترمزا و حتی گیربکس
1401/8/2
js4یا دولفین
1401/8/28
از j5 راضیم. فقط در سربالایی خیلی کند میشه. ولی احتمالا j4 هم این مشکل رو داشته باشه.